Ga naar inhoud

Hoe scan ik glimmende objecten?


Aanbevolen berichten

Beste allemaal, Ik moet als onderdeel voor een website die ik aan het maken ben een kartonnen samplekaart inscannen met daarop een soort opplak-nep-diamantjes. Tot nu toe gaat fotograferen het best, maar ik wil meer details kunnen zien. Scannen lukt inderdaad beter, behalve dan dat de steentjes het licht van de scanner weerkaatsen en (denk ik) de scanner overbelichten waardoor alles er weliswaar erg gedetailleerd uitziet, maar wel zwart... Da's jammer, want het gaat nou juist om de kleurtjes van die diamantjes. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, of is het gewoon niet mogelijk? Grtz Michiel van Leeuwen Poortvliet
Link naar reactie
Het fotograveren van glas (ed) is 1 van de moeilijkste disiplines in het vak van fotografie. In ieder geval: met een camera, op een tabletop (mini decor) met 1 of twee softboxjes. Een softbox is een lamp/flitser met daarvoor gemonteerd een vierkante zwarte doos met van voren witte katoen zodat je aan de voorkant een wit licht uitstralend vierkant krijgt. vb: http://www.lumiquest.com/lq925.htm Maar ook met direct stralend licht kun je mooie effecten bereiken met glasachtige objecten alhoewel dat veel moeilijker is. Als flitsers je te duur zijn ga dan voor simpele halogeen spotjes van 50 watt, je weet wel : die plafond spotjes van de gamma. Uit een schoendoos-alufolie en witte katoen is zo een goedkope softbox te maken. Koop voor je camera een blauw kleur conversie filter van het type 80A,80B of 80C welke de kleurtemperatuur van het (te rode--->3200 kelvin) halogeen licht converteerd naar een hogere temperatuur(blauwer--->5500 kelvin). Je zou eigenlijk het 80A filter moeten gebruiken maar deze is zo donker blauw dat er bijna geen licht meer door komt, de verlenging is dacht ik 3 diafragma stops, bij 80B is dat twee stops en bij 80C is dat 1 stop. Met het 80B of C filter zou je een aardig kleurzuiver resultaat moeten krijgen met toch nog een praktische haalbare sluitertijd. En natuurlijk goed witbalansen als je een digitale camera gebruikt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...