Ga naar inhoud

Defecte harde schijf en foutieve configuratie?


Aanbevolen berichten

Met het opstarten stopt hij in het DOS scherm, met de waarschuwing een back-up te maken en de harde schijf te vervangen; zie foto’s. Als je ze kan lezen, ik nauwelijks. Als je vervolgens op F1 druk loopt hij door en komt het Windows scherm. Ik heb na deze berichten al wel een extra harddisk (als slave) gemonteerd op dezelfde data kabel als de oorspronkelijke harddisk, maar deze wordt niet herkend. Tevens een DVD brander ingebouwd, deze zit met de andere 2 disk-drives op één data kabel, worden geen van drie herkend. Zie hier de informatie, die ik heb gekregen van een kennis van mij. Op de bijgeleverde foto is de volgende tekst te lezen: SMART Failure predicted on primary master. Het gaat om een WD harddisk. Ik denk: HD kapot 2e HD foutief aangesloten Te veel spelers/DVD brander. Wat te doen. Ik zou kiezen, om de cd brander te verwijderen, blijft de cd-rom speler over met de DVD brander De mogelijke defecte HD te vervangen door het nieuwe exemplaar. Eventueel trachten om data over te zetten naar de nieuwe schijf. Ik heb begrepen, dat een DVD brander als master moet worden aangesloten, dus denk ik in combinatie met de cd-rom (of dvd rom) als slave, of deze laatste als primair bij de HD? Ik heb de nodige PC's ge- en omgebouwd, maar DVD is een rijkelijk nieuwe tak aan mijn PC kennisboom. Vandaar de vraagstelling.
Link naar reactie
[quote:ce88244e19="Jank"]Met het opstarten stopt hij in het DOS scherm, met de waarschuwing een back-up te maken en de harde schijf te vervangen; zie foto's. Als je ze kan lezen, ik nauwelijks. [/quote:ce88244e19] Dan zie je meer dan ik. Want ik zie zelfs de foto's niet. [quote:ce88244e19="Jank"]Tevens een DVD brander ingebouwd, deze zit met de andere 2 disk-drives op één data kabel, worden geen van drie herkend. [/quote:ce88244e19] Hoe bedoel je? Dat kan toch alleen bij SCSI? [quote:ce88244e19="Jank"]SMART Failure predicted on primary master. Het gaat om een WD harddisk. [/quote:ce88244e19] Ik neem aan dat je bedoelt een SMART waarschuwing van de BIOS. Zelf vertrouw ik meer op de diagnostics van de harddisk fabrikant. [quote:ce88244e19="Jank"] Ik zou kiezen, om de cd brander te verwijderen, blijft de cd-rom speler over met de DVD brander [/quote:ce88244e19] Goed idee. [quote:ce88244e19="Jank"] De mogelijke defecte HD te vervangen door het nieuwe exemplaar. Eventueel trachten om data over te zetten naar de nieuwe schijf. [/quote:ce88244e19] Als deze echt defect is, ben je denk ik te laat met het maken van een back-up. Tevens een HD die problemen heeft, of zelfs niet wordt gedetecteerd, kun je het beste testen als drive only. [quote:ce88244e19="Jank"] Ik heb begrepen, dat een DVD brander als master moet worden aangesloten, dus denk ik in combinatie met de cd-rom (of dvd rom) als slave, of deze laatste als primair bij de HD? [/quote:ce88244e19] Heb ik ook wel eens gelezen. Maar ik denk dat het geen vereiste is. Zelf heb ik in een Athlon XP 1700+ op de Secondary IDE een DVD-speler op Master, En een 24 speed CD-brander als Slave. En dat werkt gewoon. De DVD-speler zou je inderdaad als slave bij de Primary HD kunnen zetten. Als die IDE kabel dat fysiek haalt tenminste.
Link naar reactie
Jolo, ik kreeg de betreffende foto meegestuurd met de mail, maar heb deze niet op het forum geplaatst, vandaar. Het ging ook alleen maar om de foutmeldingstekst. Ik heb betrokkene al gewezen op de tools van de fabrikant en aangegeven, dat 3 apparaten op 1 datakabel wat veel van het goede is. De HD is 1½ jaar oud, zij gaan met het probleem nu eerst naar de plaatselijke PC boer, die, naar ik inschat, de boel coulant zal oplossen. Zo niet, dan werp ik mij op, danwel in hun PC. En zal ik het forum wel weer bestoken met vragen, als ik er niet meer uitkom. :wink:
Link naar reactie
De winkelier heeft bevestigd, dat de HD op zijn eind loopt, hangt er tijdelijk een andere schijf in, zal proberen de nodige data over te zetten, waarna de PC mee naar huis kan. Ondertussen wordt er een nieuwe schijf besteld en wordt weer ingebouwd, als deze binnen is. Dit alles onder het mom van garantie. Zo kan het dus ook. :wink: De problematiek van 3 apparaten op 1 kabel is van latere zorg.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...