Ga naar inhoud

Mijn PC een beetje upgraden


Aanbevolen berichten

Beste forumleden, Ik heb zinds (volgens mij) 1,5 jaar mijn compraq presario. Deze werd toendertijd geleverd met twee slechte componenten. Namelijk: A) een 5400rpm harddisk B) een geforce 4 MX420 videokaart de rest van het systeem bestaat uit een P4 2,4 Ghz en 768mb DDR Sdram. Wat ik nu wil is dus een nieuwe videokaart en een 2e harddisk kopen. Allereerst de hardddisk. Ik neem aan dat 7200rpm voldoende is? in dat geval neem ik gewoon een interne hd van +/- 120GB deze maak ik dan de primaire opstartschijf. Mijn oude 5400rpm schijf kan dan dienen als backup disk en documenten/MP3/foto etc opslag. Ik weet alleen niet in hoeverre een compaq compatible is met nieuwe HD's. dus als iemand een goede tip voor me heeft betreffende compatibiliteit en/of aanschaf 2e harddisk. Laat het me dan aub weten. En dan nu de videokaart: Zoals gezegt wil ik deze dus upgraden. Ik heb altijd met een MX420 gegamed en dat ging tot nu eigenlijk altijd goed. (tis maar net waar je de lat legt). De nieuwstee games kan ik idd slecht spelen,zeker op gebied van framerate en lighting etc heb ik veel te makken. Daarom dacht ik nu aan de radeon 9600XT of iets soortgelijks. Mijn budget voor een kaart loopt tot ongeveer 250 a 300 euro. Graag had ik wat tips van de diehards :) in elk geval bedankt allen voor jullie moeite. vriendelijke groeten, Tony
Link naar reactie
[quote:fd52581417="D'acide"] Ik heb zinds (volgens mij) 1,5 jaar mijn compraq presario. [/quote:fd52581417] Welk typenummer? Er is veel info over te vinden op hp.nl. [quote:fd52581417="D'acide"] Deze werd toendertijd geleverd met twee slechte componenten. Namelijk: A) een 5400rpm harddisk [/quote:fd52581417] Zoveel trager als 7200rpm is dat trouwens niet, maar als je meer opslagruimte wilt, dan zou ik i.i.g. wel gaan voor een 8MB cache versie. 120GB moet met een ATA/100 of ATA/133 controller op je mobo gewoon kunnen, bij 160GB of meer moet je tenminste WinXP SP1 erop hebben staan, en evt. nog wat instellen qua ondersteuning. [quote:fd52581417="D'acide"] Graag had ik wat tips van de diehards :) [/quote:fd52581417] De ATI Radeon 9800Pro is wel te prefereren boven de 9600XT, maar let er wel op dat je voeding van die Compaq dat allemaal wel gaat trekken. http://www.ati.com/products/radeon9800/radeon9800pro/specs.html
Link naar reactie
[quote:b6ef792c9b="D'acide"] Ik kan geen volledige specs vinden. iemand een idee waar ik de gegevens van mijn voeding kan zien en hoeveel vermogen ik nog "over" heb? mijn presario is trouwens de 6197NL (volgens DXdiag) [/quote:b6ef792c9b] http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?product=213744&lc=en&cc=br&dlc=pt&docname=c00030846 235W dus, voor een P4. Een 9800Pro gaat ie dus zeker niet trekken, een 9600XT waarschijnlijk ook niet eens. Is het wellicht mogelijk de voeding te vervangen, voordat je met upgraden gaat beginnen?
Link naar reactie
[quote:8740f51b0f="D'acide"] Een nieuwe voeding plaatsen wil ik eigenlijk niet aan beginnen. [/quote:8740f51b0f] Waarom niet? Is echt niet moeilijk als de connectoren hetzelfde zijn (voorbeeld zit al in je kast) en ook noodzakelijk omdat je [b:8740f51b0f]en[/b:8740f51b0f] een extra HDD [b:8740f51b0f]en[/b:8740f51b0f] een zwaardere grafische kaart erin wilt. Je systeem trekt het misschien net met die 235W en extra HDD en 9600XT, maar stabiel zal het niet zijn. Bij problemen (opstartproblemen of spontane herstarts) ben je dus verder van huis. Probeer dus na te gaan of je de voeding kunt upgraden naar 350/360W van een goed merk. Dat kost misschien een 50-70 euro, maar is z'n investering dubbel en dwars waard.
Link naar reactie
Oh ok. Het had nog iets in mijn achterhoofd zitten over een oudere pc. deze had namelijk (althans, het leek zo) een voeding die vastzat aan de behuizing dmv schroeven. maar de connectoren hiervan leken eenmalig te zijn vastgemaakt. Maar als het echt zo gemakkelijk is dan doe ik het wel. Eerst even uitvogelen of ik speciale compraq connectoren nodig heb. (want dan ben ik waarschijnlijk verder van huis) dus voeding van +/- 350 watt (of misschien 400watt?) zal voldoende zijn hiervoor. Kan ik na deze upgrade dan ook beter een simpele variant v/d radeon9800 kopen ipv een dikke 9600?
Link naar reactie
[quote:f387b7f796="D'acide"] Eerst even uitvogelen of ik speciale compraq connectoren nodig heb. (want dan ben ik waarschijnlijk verder van huis) [/quote:f387b7f796] Idd, da's ff de belangrijkste vraag. Misschien zijn ook alleen de connectoren anders en kan je ook met een verloopstekkertje dit bereiken. [quote:f387b7f796="D'acide"] dus voeding van +/- 350 watt (of misschien 400watt?) zal voldoende zijn hiervoor. [/quote:f387b7f796] Wattage wil nog niets zeggen over de stabiliteit van de voeding. Een goede en voordelige voeding is de 380W van Tagan, heb er nog nooit iemand slecht over horen praten: http://www.tweakers.net/pricewatch/72010 [quote:f387b7f796="D'acide"] Kan ik na deze upgrade dan ook beter een simpele variant v/d radeon9800 kopen ipv een dikke 9600? [/quote:f387b7f796] Er bestaat ook een 9800SE, maar daarmee lever je dus wel flink in aan prestaties t.o.v. een 9800Pro. Dan kan je nog beter de 9600XT nemen. http://www.tweakers.net/pricewatch/72323?Landfilter=Benelux
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...