Ga naar inhoud

hd partitioneren


Aanbevolen berichten

Op de site waarvan jolo de link geeft kun je idd alles lezen maar toch nog even een paar simpele dingen uit eigen ervaring: persoonlijk vind ik partities onontbeerlijk voor de organisatie en overzichtelijkheid van m'n eigen pc. Vergelijk het met een keukenkastje, daarin heb je ook plankjes waarop je je spulletjes ordelijk kwijt kan, zonder die plankjes wordt het al gauw een rotzooitje. Dat geldt natuurlijk helemaal wanneer meedere personen van dat kastje gebruik maken. Maar of je nu één extra partitie maakt of meerdere, het belangrijkste is dat je het OS scheidt van alles wat je met dat OS maakt: foto's, video, administratie enz.enz. Als je een crash krijgt en je moet, in het ergste geval, de c-schijf formatteren en je OS opnieuw installeren, ben je niks kwijt als alles wat je gemaakt hebt op een andere partitie staat. Wanneer alles op de c-schijf staat ben je dus ook mooi alles kwijt...ik moet er niet aan denken. Ook voor het wegschrijven van een image is een andere partitie nodig, hoewel dat eventueel nog op een DVDtje zou kunnen. Met een progje als Total Commander is het werken met partities bovendien heel prettig. Als ik jou was zou ik ze vandaag nog maken :wink: .
Link naar reactie
Als je een werkende kopie van je OS wilt hebben zul je er een 'image' van moeten maken, met Norton Ghost, Powerquest of Acronis True Image, en dat image van die ene specifieke pc (of laptop) kun je uiteraard niet zomaar op de HD van een andere pc zetten. Voor zover het bestanden betreft die betrekking hebben op wat je gemáákt hebt, dus foto's, brieven, video, pdf-files e.d. ('dooie bestanden' zoals een vriend van me altijd zegt) die kun je met Total Commander copyeren (F5) of verplaatsen (F6) naar een 2de HD, naar de d-partitie bijvoorbeeld (of een willekeurige andere partitie). [i:73d5453b60]Als je wilt[/i:73d5453b60] kun je die 2de HD vervolgens weer in een andere pc plaatsen en op de c-partitie het OS installeren, met een bootable CD van XP b.v. (aangenomen dat er in die andere pc nog geen HD met OS aanwezig was).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...