Ga naar inhoud

batterijen worden warm tijdens opladen.


Aanbevolen berichten

Voor m'n Canon A70 gebruik ik twee setjes van 4 Ni-MH batterijen, 1800 en 2100mAh. Vraag 1: is het normaal dat die langzaam leeglopen als je ze niet gebruikt en zo ja, hoe lang duurt het dan voordat een volle batterij leeggelopen is? Vraag 2: Ik gebruik een Vanson Ultra-Fast oplader, model V-1000. Het valt me op dat de batterijen echt heet zijn als ik ze na het opladen uit de houder neem. Is ook dit normaal of doet het afbreuk aan kwaliteit/levensduur van de batterijen? En wat is eventueel een goed alternatief voor die Vanson? Meen me te herinneren dat er ooit een test geweest is (in C!T?) van batterij-opladers maar kan die in m'n verzameling bladen nergens terugvinden. Kent iemand die test toevallig?
Link naar reactie
1.) Ja en nee. In principe zouden ze niet leeg mogen lopen. In de praktijk gebeurd dat echter bijna altijd. Geen idee hoe lang dat duurt, dat hangt o.a. af van de lekspanning in het betreffende apparaat. 2.)Ja dat is normaal. Door de batterijen wordt relatief gezien een behoorlijk stroom gepompt om ze in korte tijd vol te laden. Als een een 'trage' batterij oplader genbruikt (>8 uur) dan is dat effect veel kleiner. In principe zijn de batterijen ervoor gemaakt, dus het zou geen kwaad moeten kunnen.
Link naar reactie
1. Men noemt dit zelfontlading, voor NiCd geldt circa 60% ontlading na 6 maanden las ik. Over NiMh heb ik helaas geen gegevens. 2. Maximaal 60 graden Celsius geldt voor NiMh. Snelladen moet goed gebeuren; de lader moet meer doen dan laadstroom leveren, anders kan de levensduur inderdaad verkleind worden. Tip: elektuur is meer het tijdschrift voor deze apparaten dan C'T.
Link naar reactie
Hmm....ja. Ik vroeg het me af omdat het me vandaag zo verbaasde dat 4 batterijtjes leeg waren die ik echt nog niet zo lang geleden opgeladen had: één, hooguit twee maanden. Weet iemand misschien hoe lang dat normaal mag duren bij dit type batterijen? Gekoppeld aan het feit dat ik de batterijtjes toch wel erg warm, zeg maar héét, vond na het opladen vroeg ik me af of die Vanson kwalitatief wel goed is. Zo niet dan kan dat dus wel degelijk de levensduur van de batterijen verkorten, als ik je goed begrijp. Is Vanson eigenlijk een goed merk, zijn er betere? Iemand met ervaringen op dat gebied?
Link naar reactie
Het leeglopen van oplaadbare batterijen kan soms inderdaad nog vrij snel gaan hoor. Bij mij zijn ze ook, na 1,5 maand niet gebruikt te hebben, al aardig ver leeg. Dat ze warm worden is heel normaal hoor. Heb ik ook in mijn GP Powerbank smart. Het is niet voor niets dat er op de 30minuten lader van GP een ventilator zit om de batterijen koel genoeg te houden. Varta heeft nu een 15minuten lader. Er staat bij dat deze batterijen een overdrukbeveiliging hebben. Je kunt dus wel nagaan dat deze anders wel heel erg heet kunnen worden. Buiten deze merken zou je ook Uniross kunnen nemen. Meestal iets goedkoper in aanschaf. Uniross heeft ook mooie laders met als snelste nu ook een 15minuten lader.
Link naar reactie
Er is een vuistregel die zegt dat 'hoe trager een batterij opgeladen wordt, hoe beter de lading benut wordt'. Dat traag eindigt meestal in de buurt van 10 á 14 uren. Die warmte komt van lading die niet kan vastgehouden worden omdat het te snel gaat. Ideaal is een 'druppellader'(maar duur),die knijpt de stroom naarmate de lading vordert. Maarja de meesten kunnen niet wachten, hebben geen tijd of geen reserve batterij.
Link naar reactie
[quote:f38220970b="adecois"]Ideaal is een 'druppellader'(maar duur),die knijpt de stroom naarmate de lading vordert. Maarja de meesten kunnen niet wachten, hebben geen tijd of geen reserve batterij.[/quote:f38220970b]Hoezo duur??? Bij de HEMA verkopen ze de beste acculader die er op dit moment te koop is voor de prijs van 20 euro. En deze weken kost hij slechts 15 euro. Het is een snellader met druppelladen (voor als de batterij vol is). De batterijen blijven gewoon in de oplader zitten als ze vol zijn, zonder dat ze kapot gaan. Er zit een lichtnetadaptor (230) en 12 volts auto-oplaadsnoer bij.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...