Ga naar inhoud

CCFL - aan/uit knop?


Aanbevolen berichten

Hallo Allen, Ik heb thuis een Chieftec kast met een 400W voeding. Nu heb ik in deze kast een aantal ccfl lichten, deze zitten aangesloten op 1 molex. Al deze ccfl hebben uiteraard een eigen inverter met eigen aan en uit knop (handig...........) . Is er een mogelijkheid om al deze ccfl lichten op 1 aan/uit (liefst buitenkant kast) knop te maken? Overigens heb ik nog een 250w voeding over, misschien kan ik alle ccfl aansluiten hierop en doormiddel van de knop(op achterkant) aan en uit zetten? Hoe zijn jullie ideeen , laat het weten. Arno
Link naar reactie
Nou, het beste is i.m.h.o. alle ccfl's met één schakelaar te onderbreken. Volgens mij kun je dit het beste als volgt doen: Deze ccfl's werken toch op 12 volt. Tenminste, ik heb hier ook een paar van die dingen en op de bijgeleverde molex connector lopen er vanaf de inverter maar 2 draden naar de molex connector. Dit zijn een zwarte (voor de groundaansluiting) en een gele (voor de +12 voltlijn). Als je nou eens een molex-splitter aanschaft (verkrijgbaar bij de iets beter gesorteerde computerzaak), dan kun je dus van één molex aansluiting er meerdere maken. Ik weet niet hoeveel ccfl's je hebt maar dat moet te doen zijn. Koop desnoods meerdere molex splitters om genoeg aansluitingen te krijgen. Een voorbeeld van een afbeelding van een molex splitter vind je hier: [url]http://atic.ath.cx/ProdPics/01417.gif[/url] Daarna moet je in de 2 draden die dus de eerste molex in de keten voeden een dubbelpolige schakelaar opnemen die gelijktijdig de +12V lijn en de massa onderbreekt, zodat de stroom uitgeschakeld wordt. Als je hier allemaal geen zin in hebt is de gemakkelijkste manier om inderdaad je voeding die je overhebt direkt aan te sluiten op de ccfl's en dan heb je ook stroom. Met het schakelaartje op de voeding kun je ze dan ook uitschakelen, zoals je zegt. Maar het nadeel is dat je deze voeding wel ergens op moet bergen (weet niet hoeveel ruimte je in de kast overhebt) en dat deze voeding dan ook weer warmte ontwikkelt die je niet in je kast wilt hebben. Dat betekent dan weer dat je de voeding buiten de kast moet plaatsen maar dan loop je tegen het volgende probleem aan: Een ATX voeding heeft (bij mijn allerbeste weten) een signaaltje nodig van het mainboard dat de voeding op mag starten. Met de "Power" switch op je kast verbind je namelijk op het mainboard 2 pennetjes die vervolgens aan de voeding doorgegeven dat er spanning geleverd moet worden. Dus als er geen signaal is van het mainboard komt er uit de voeding die niet erop is aangesloten geen stroom, en branden je ccfl's nog niet. Je zou dit kunnen oplossen met een oude AT voeding die wel altijd stroom geven, als de stekker maar in het stopcontact zit. Maar het eenvoudigste lijkt mij toch de oplossing van de molex splitter. Tot slot wil ik nog vragen of hier bekend is hoeveel stroom een ccfl uit de 12V lijn trekt, want volgens mij geven de meeste PSU's een paar Ampère stroom uit 12V dus kun je daar nou ook weer geen honderden ccfl's op aansluiten of zo. Grtz Jan Willem :P En knutsel ze. [color=red:4ad9af5856]P.S: In geen geval de voedingsdraden naar de ccfl zelf onderbreken. Deze draaien namelijk op 600 à 700 volt dus dan kun je een flinke optater oplopen[/color:4ad9af5856] [size=18:4ad9af5856][color=blue:4ad9af5856]Potverdorie! :D Was Jeroentje me nét voor![/color:4ad9af5856][/size:4ad9af5856]
Link naar reactie
[quote:c39da14bc0="jeroentje1983"]Daar zijn speciale setjes voor tekoop zoals deze: [img:c39da14bc0]http://www.velleman.be/images/products/4/small/flpscomp.jpg[/img:c39da14bc0] Voor meerdere buisjes zul je de bedrading misschien een beetje moeten aanpassen. Anders zou een oude AT voeding ook nog een optie kunnen zijn natuurlijk[/quote:c39da14bc0] Ik denk dat de TS deze aan/uit knop ook heeft. Ik heb die aan/uit knop tenminste wel op mijn sharkoons ccfl's. En deze aan/uit knop is standaard voor maar 1 invertor. Zie bovenste plaatje. [img:c39da14bc0]http://www.tweakzone.nl/f/g/9265P60C78BH.GIF[/img:c39da14bc0] Op het onderste plaatje kun je zien, hoe je hem voor 2 invertors kunt gebruiken. Een extra voeding voor een paar ccfl's zou ik zelf niet doen, vanwege de ruimte. Hoeveel CCFL's heb je eigenlijk?? Vaak kunnen er 2 ccfl's op 1 invertor. Dit kan ook een aantal invertors en dus aan/uit knoppen schelen.
Link naar reactie
[quote:85bc2d002e="Tolgay"][url=http://www7.alternate.nl/html/nodes_info/tkzs05.html]ccfl controller[/url] je kan ze late knippere, aan/uit reagere op geluid etc een aanradertje[/quote:85bc2d002e] Je hebt ook gewoon sound modules van Sharkoon die iets van 5 euro kossten en daamee kan je ongeveer hetzelfde. Je kunt er max 2 invertors op aansluiten en standen on/off/sound controll/flash. De unit (ongeveer evengroot als een invertor) kun je gewoon buiten je kast zetten en dan heb je ook meteen een leuke aan/uit knop. Ik heb er hier 2 liggen voor een klasgenoot (meegelifd op mijn verzendkosten) en die laat ik nog gewoon in de verpakking, dus zelf heb ik ze nog niet getest.
Link naar reactie
over die atx voeding - ik heb ruimte zat in me kast heb big tower namelijk hoe noem je trouwens zon setje , kan ik er even naar zoeken op internet. over die molex splitters - die heb ik niet nodig. op die ccfl die ik heb zit al molex in en uit , ik heb deze allen op elkaar aangesloten. mijn aan en uit knopje zit op mijn invertor , dus word wat moeilijk met de situatie - 1 uitknop met meerdere invertors. misschien is een knopje die stroom onderbreekt iets?
Link naar reactie
[quote:7af1e68f88="_arno_"]over die atx voeding - ik heb ruimte zat in me kast heb big tower namelijk hoe noem je trouwens zon setje , kan ik er even naar zoeken op internet. over die molex splitters - die heb ik niet nodig. op die ccfl die ik heb zit al molex in en uit , ik heb deze allen op elkaar aangesloten. mijn aan en uit knopje zit op mijn invertor , dus word wat moeilijk met de situatie - 1 uitknop met meerdere invertors. misschien is een knopje die stroom onderbreekt iets?[/quote:7af1e68f88] Dat setje kun je oa bij Freezing Hardware kopen: http://shop.freezinghardware.nl/index.asp?Pagina=00003&ItemID=759 Je kunt ook gewoon een tuimelschakelaar plaatsen om de molex te onderbreken. Die ziet er zo uit en zo soldeer je het [code:1:7af1e68f88] |0|ene kant gele draad molex |0|andere kant gele draad molex |0|niets [/code:1:7af1e68f88] Als je hem dan omlaag zet, dan loopt er geen stroom, dus zijn alle CCFl's uit...
Link naar reactie
[quote:814e80e3f2="Interficior"]Mja, ik heb dat ook gedaan met een vriend, gewoon zelf schakelaar ertussengesoldeerd, maar als je hem dus uitdoet/aandoet, loopt je computer muurvast... Waarschijnlijk kan de voeding de piek niet aan. MAar elektroboer zei dat een betere voeding niet zou helpen, en een condensator zou ook niets uitmaken volgens hem.[/quote:814e80e3f2] oh, dat maar die ccfl sound module kopen... Kun je hem wel aan/uit mee zetten en nog een paar andere leuk effecten...
Link naar reactie
op het moment heb ik 3 ccfl's , worden er mogelijk meer :) ik heb alle ccfl nu op 1 molex zitten, dus die splitters zijn niet echt nodig. wat ik wel heb gedaan als test is dit: fan controller - op fan ( waar 1 molex uitkomt ) - die molex zit alle ccfl op. dus als ik fan controller op minimaal draai , gaan mijn ccfl ook uit ( bijna klein gloedje ) dus wat fan controller doet is stroom onderbreken. dus een aan/uit knop tussen 1 van de molex in moet geen probleem zijn voor mijn pc lijkt mij? of zie ik dit verkeerd. de beste optie die ik nu zie ik aanuitknop tussen molex duwen. ik bedoelde de naam van dat setje die jeroen liet zien, niet een sound control iets. is er iets van uitaanknop tussen molex op 3"5 bay?
Link naar reactie
[quote:c0dcb4ae73="_arno_"]op het moment heb ik 3 ccfl's , worden er mogelijk meer :) ik heb alle ccfl nu op 1 molex zitten, dus die splitters zijn niet echt nodig. wat ik wel heb gedaan als test is dit: fan controller - op fan ( waar 1 molex uitkomt ) - die molex zit alle ccfl op. dus als ik fan controller op minimaal draai , gaan mijn ccfl ook uit ( bijna klein gloedje ) dus wat fan controller doet is stroom onderbreken. dus een aan/uit knop tussen 1 van de molex in moet geen probleem zijn voor mijn pc lijkt mij? of zie ik dit verkeerd. de beste optie die ik nu zie ik aanuitknop tussen molex duwen. ik bedoelde de naam van dat setje die jeroen liet zien, niet een sound control iets. is er iets van uitaanknop tussen molex op 3"5 bay?[/quote:c0dcb4ae73] Een standaard aan.uit knop ertussenduwen werkt niet volgens INterficior. Maar dat setje van JEroen doet precies hetzelfde... Die schakelt dus de stroom uit tussen de molex en de invertor. Die fancontroller maakt waarschijnlijk gebruik van spanningsregelaars en daarom zal hij het gewoon goed doen zonder dat de pc vastloopt. Ik kwam steeds met die soundmodules, omdat je daarmee makkelijk aan/uit kon doen en meteen ook een paar andere leuke effecten had zoals sound control en flash...
Link naar reactie
[quote:82944950e2="_arno_"]ik zal ff kijken wat er gebeurt als ik de molex eruittrek als mijn pc aan staat. is INterficior een soort standaard ofzo? misschien moet ik er een ccfl controller inzetten , dat kan opzich ook wel. maar het liefst doe ik alles in 1 knop[/quote:82944950e2] Dat eerste zou ik niet doen. [quote:82944950e2="Interficior"]Mja, ik heb dat ook gedaan met een vriend, gewoon zelf schakelaar ertussengesoldeerd, maar als je hem dus uitdoet/aandoet, loopt je computer muurvast... Waarschijnlijk kan de voeding de piek niet aan. MAar elektroboer zei dat een betere voeding niet zou helpen, en een condensator zou ook niets uitmaken volgens hem.[/quote:82944950e2] daarom dus... Ik vind het raar dat hij het dan bij hem niet doet en de knop die ik bij mijn ccfl heb wel... Dus daarom ben ik daar een beetje voorzichtig mee en raadde ik je gewoon zo'n sound module aan, waarmee je ook alles in 1 knop hebt en veel goedkoper is dan zon ccfl controller.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...