Ga naar inhoud

Harde schijf herkenning


Aanbevolen berichten

Een tweede harde schijf gemonteerd als slave en omdat dit een vervanger van een defecte tweede schijf is werd hij direct herkent. (als D:\ in Deze Computer) Via MS Dos fdisk uitgevoerd. Na herstart format d: \u. Aan het einde kreeg ik een scherm van Norton AntiVirus Auto-Protect met een mededeling die ik niet begrijp. De 3 keuzes zijn: Stop-Continue-Exclude. Ik heb voor de laatste gekozen. Dan krijg je weer C:\WINDOWS> te zien, hier heb ik exit achter getyped maar dat is niet goed want dan krijg je een zwart scherm te zien zodat de re-start knop is gebruikt wat dus eigenlijk ook niet goed is. Wat is nu het probleem: In "Deze Computer" ontbreekt de D:\ schijf, in het Bios en in Apparaatbeheer staat hij wel. Wie weet wat de oplossing is?
Link naar reactie
Norton reageerde blijkbaar op schijfactiviteit dat hij zag als een virus. Ik heb ooit ook zoiets gehad: ik veranderde de naam van de C schijf en kreeg toen exact dezelfde melding als die jij kreeg terwijl er helemaal geen virus aanwezig was. De driveletter zal dan denk ik ontkoppeld zijn. Welk OS gebruike je? In Windows 2000/XP kun je makkelijk een nieuwe driveletter koppelen via 'Deze computer (rechter muisknop) - Beheren - Schijfbeheer.' Omdat je hem ziet in apparaatbeheer moet je hem daar ook wel tussen zien kunnen staan. Hoe je een driveletter koppelt in Windows 98/ME weet ik niet precies. Misschien met het Microsoft progje TweakUI.
Link naar reactie
Als ik je bericht goed begrijp heb je FDISK gebruikt (partities gemaakt oid). Hierdoor is de schijf onder Windows niet zichtbaar; hij moet eerst nog geformateerd worden (BIOS ziet de schijf uiteraard wel). Dat NAV alarm slaat komt omdat de virusscanner een format ziet als een mogelijke virusactiviteit. Je kunt dus gewoon voor continue kiezen.
Link naar reactie
[quote:c27c7cd9d2="Deejay"]Als ik je bericht goed begrijp heb je FDISK gebruikt (partities gemaakt oid). Hierdoor is de schijf onder Windows niet zichtbaar; hij moet eerst nog geformateerd worden (BIOS ziet de schijf uiteraard wel). Dat NAV alarm slaat komt omdat de virusscanner een format ziet als een mogelijke virusactiviteit. Je kunt dus gewoon voor continue kiezen.[/quote:c27c7cd9d2] Dat weet ik inmiddels allemaal wel, het gaat er nu om dat ik de schijf niet meer zie omdat ik Exclude heb gebruikt, dus wat is de hersteloplossing? :(
Link naar reactie
[quote:3d3436dc97="con f16"]het gaat er nu om dat ik de schijf niet meer zie omdat ik Exclude heb gebruikt,[/quote:3d3436dc97] Dat lijkt me niet erg waarschijnlijk. Exclude geeft net zoals Continue toestemming voor een bepaalde activiteit, maar dan voor elke keer. Maar als je op de reset knop hebt gedrukt, terwijl er nog geformatteerd werd, dan is de partitie daardoor wellicht verdwenen. Welke output geeft [code:1:3d3436dc97] fdisk /status [/code:1:3d3436dc97][Enter] Als deze voor de tweede harddisk geen partitie toont, kun je 'm dan nog wel opnieuw proberen te maken met fdisk? Start eventueel de pc op met een Windows 98 Se opstart diskette.
Link naar reactie
[quote:7bed7eced8="con f16"]Met fdisk/status zie ik de schijf staan, maar hij is op geen manier te benaderen, ook niet met de opstartdiskette.[/quote:7bed7eced8] Hoe wordt die tweede schijf dan getoond? Als de tweede schijf geen letter heeft en een usage van 0% toont, dan zou je toch een nieuwe partitie kunnen proberen aan te maken. Of geeft het aanmaken van een partitie een foutmelding?
Link naar reactie
De schijf is alleen zichtbaar in het Bios, bij Apparaatbeheer en bij fsisk/status. Ik wil het proberen met MaxBlast 3, maar opstarten met de gemaakte floppy stopt bij "Run MaxBlast 3 from Floppy of CD [F,C]?" Ja, en dan? De floppy zit er toch in. Alleen aan slagen F of C werken maar stoppen omdat er geen CD geplaatst is. Ik weet niet hoe ik de schijf kan benaderen. De vraag ook gesteld bij de Ned. tak van Symantec, maar het antwoord kan wel maanden op zich laten wachten. Op de site van de hoofdvestiging krijg je doodleuk de melding dat NAV2002 niet meer wordt ondersteund, dus mijn hoop is gevestigt op een van de forums.
Link naar reactie
[quote:f46979a6cb="con f16"]De schijf is alleen zichtbaar in het Bios, bij Apparaatbeheer en bij fsisk/status. (..) Ik weet niet hoe ik de schijf kan benaderen. [/quote:f46979a6cb] Heb je het al geprobeerd met XFDisk? Daar is makkelijker mee te partitioneren dan FDdisk, en er is ook een Nederlandstalige versie van te downloaden http://www.mecronome.de/xfdisk/index.php Als het ook niet met XFDisk lukt, download dan de diagnostics van de harde schijf fabrikant, om deze te testen.
Link naar reactie
[quote:aaed763350="con f16"]De D:\ schijf is verborgen via een verwijzing in het register (denk ik) [/quote:aaed763350] Maar je meldde toch ook [quote:aaed763350="con f16"]Met fdisk/status zie ik de schijf staan, maar hij is op geen manier te benaderen, ook niet met de opstartdiskette. [/quote:aaed763350] Als je tweede harde schijf indien de pc is opgestart met een opstartdiskette, kunt lezen met dir d: dan zou je het zoals praatpaal al aangaf, het kunnen proberen met [url=http://www.microsoft.com/ntworkstation/downloads/powertoys/networking/nttweakui.asp]TweakUi.[/url] Maar als die dir d: een foutmelding geeft, dan hoef je die TeakUi niet te proberen. Had je die XFDisk en die diagnostics van de harde schijf fabrikant uit mijn vorige bericht nog geprobeerd?
Link naar reactie
A:\>dir d: geeft als resultaat: 'Invalid drive specification' Inmiddels heb ik de volgende progr. gedownload: Xfdisk, File Recovery 3.0, MaxBlast 3 en Diskette Creator van Seagate, de lev. van de defecte drive die ik vervangen heb, waarmee de harde schijf misschien te redden is. Maar eerst moet ik de D:\ verwijzing weer terug hebben. Xfdisk heb ik nog niet gebruikt, na lezing lijkt het vooral een bootmanager, dus ik ben nog even voorzichtig. Waar ik mee wilde beginnen is MaxBlast 3, maar na het opstarten van de PC met de gemaakte diskette in het station, blijft de PC hangen bij de regel: 'Run MaxBlast 3 from Floppy or CD [F,C]_' met knipperende cursor, ik weet niet wat ik nu moet intypen om voor 'Floppy' te kiezen
Link naar reactie
[quote:fb4bcb2af2="con f16"]A:\>dir d: geeft als resultaat: 'Invalid drive specification'[/quote:fb4bcb2af2] Bestaat de letter d: wel? Als deze wel bestaat is de partitie wellicht corrupt geworden. [quote:fb4bcb2af2="con f16"]Xfdisk heb ik nog niet gebruikt, na lezing lijkt het vooral een bootmanager, [/quote:fb4bcb2af2] en om te partities te verwijderen en aanmaken. [quote:fb4bcb2af2="con f16"]Waar ik mee wilde beginnen is MaxBlast 3, maar na het opstarten van de PC met de gemaakte diskette in het station, blijft de PC hangen bij de regel: 'Run MaxBlast 3 from Floppy or CD [F,C]_' met knipperende cursor, ik weet niet wat ik nu moet intypen om voor 'Floppy' te kiezen[/quote:fb4bcb2af2] Ik heb ook maar even zo een MaxBlast diskette gemaakt. Het meest logische leek me de F. En inderdaad, even later start MaxBlast 3. Er verschijnt een menu. Weet je zeker dat die diskette van jouw wel goed is? Dus geen beschadigde sectoren.
Link naar reactie
mogelijk MS-dos booten , hier zou dat norton proggie niet moeten draaien lijkt mij? vandaaruit fdisk opstarten , schijf herpartitioneren. rebooten weer in dos ( moest altijd van fdisk dacht ik ) dan format je de net gemaakte partities , waarneer dit gedaan is windows weer opstarten dan lijkt mij dat alles er weer moet staan. als je bang bent je gegevens van c:\ kwijt te raken kun je even bootflop maken in 98 waar fdisk opstaat. dan de ide kabel uit je c:\ hd uittrekken en opstarten :p
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...