Ga naar inhoud

Geaard nodig


Aanbevolen berichten

Antwoord volgens de NEN 1010 norm: Alles wat een metalen behuizing heeft en aangesloten is op 220V moet aangesloten zijn op randaarde. Dit voorkomt dat als er massasluiting optreedt (dus als een voedingsdraad de behuizing raakt) er een spanning op de behuizing kan komen te staan. Ik ben geen installateur, maar heb vroeger op de LTS wel elektrotechniek gehad. Ik kan dit staven met een voorbeeld uit de praktijk: Een paar jaar geleden een nieuw mainboard met processor gekocht en wilde dit op een zondagmiddag gaan inbouwen. Dus ik bouw de hele kermis om en doe daarna de stekker in het stopcontakt. De computer komt niet verder dan het BIOS scherm, de monitor gaat heel even aan en daarna weer uit. Dus ik kijk de hele zaak na maar kan niks vinden en denk "misschien los contactje of zo" en probeer het nog een keer. Hetzelfde recept, alleen het "power" lampje brandt en verder niks. Dus ik buig over de computerkast heen om de monitoraansluiting te kontroleren en op het moment dat ik met m'n elleboog een leiding van de centrale verwarming aanraak en ik met m'n andere hand de monitoraansluiting kontroleer krijg ik een mep. Multimeter gepakt en tot de conclusie gekomen dat er tussen m'n computerkast en de c.v.leiding een spanningsverschil staat van 120V. De computer was dus NIET aangesloten op een wandcontactdoos met randaarde, anders was de spanning weggevloeid via de aarde, had de aardlekschakelaar dat geregistreerd en de stroom uitgeschakeld. Ik bouw daarna dus de voeding uit, meet nog een keer tussen de behuizing van de voeding en de radiator en daar was het probleem. Nieuwe voeding gekocht en daarna draait alles tot op de dag van vandaag perfekt. Conclusie: Als je de mogelijkheid hebt, altijd aansluiten op randaarde. Grtz. Jan Willem
Link naar reactie
[quote:ba807c7ecf="Venzent"]Vanuit 2 oogpunten is het aan te raden, veiligheid (kortsluiting of sluiting aan een metalen kast). En er zijn nogal wat gevallen bekend van vreemde kuren die hardware kan vertonen als het niet geaard is, modems en netwerkkaarten zijn hier heel beroemd mee :-)....dus zoals al gezegd: Moeten nee, aanraden ja....[/quote:ba807c7ecf] En als je geen stopkontakt met randaarde hebt wil een elektriciteitdraad aan de computer en de verwarming wel eens helpen ( wel een lapmiddel )
Link naar reactie
Mja als ik aarde op mijn pc wil dan moet ik een verlengsnoer van 20 meter naar beneden aanleggen permanent, toch niet echt geweldig. Mijn voeding lekt een beetje en dat voel je ook tintelen bij het vastpakken van een radiator, lekker boeient. Maar mijn aankomende pc daar ga ik zeker wel de beste beveiliging tegenaan gooien want dat wordt een duur dingetje, dus wat iemand zei zo'n speciale stekkerdoos. En wat zeker aan te raden is een bliksembeveiliging ertussen. Gebeurt zelden, het stroomnet is al aardig beveiligt ertegen maar ja zekerheid voor alles bij duur spul.
Link naar reactie
[quote:0ff53d2b77="taco78"]Mogen ze wel alle oude huizen veranderen. Mischien is het in nieuwbouw wel zo dat alles geaard is maar in oudere huizen is vaak niks geaard, hooguit badkamer keuken. Trouwens je hebt ook tegenwoordig stekkerdozen tegen overspanning werkt net zo goed[/quote:0ff53d2b77] Klopt enigszins, maar dan moet je niet de stekkerdozen uit de bouwmarkt van €4.95 hebben, die hebben namelijk een veel te trage zekering en dan werkt het nog niet. Het is niet voor niets dat een echte UPS toch minimaal een euro'tje of 75 kost en die hebben (meestal) een overspanningsbeveiliging ingebouwd, maar dan met een supersnelle zekering die van zichzelf al wel ongeveer €15 kost als je hem los moet aanschaffen nadat de UPS zijn werk heeft gedaan. Bovendien werkt deze oplossing niet voor massasluiting.
Link naar reactie
[quote:3ea65f183b="taco78"].......Trouwens je hebt ook tegenwoordig stekkerdozen tegen overspanning werkt net zo goed[/quote:3ea65f183b]Die zijn er al jaren, maar helaas werken die alleen goed op een geaarde aansluiting. Het is een misverstand te denken dat deze een goede aarding kunnen vervangen. Ze schakelen, zoals de naam aanduidt, uit bij overspanning. En overspanning ontstaat bij storingen op het net door o.a. atmosferische ontladingen. Die overspanningen kunnen ontstaan tussen fase en nul of aarde, waarop zo'n ding zonder meer zou moeten uitschakelen, of bij spanningen op het gestel t.o.v. de aarde. Voor spanningen t.o.v. de aarde is dus wel een aardaansluiting nodig, anders kan hij niets detecteren en doet ie niks. Denk hierbij aan de, inmiddels verdwenen, bovengrondse laagspanningsdraden waarop gewoon vogels konden zitten zonder te worden geëlectrocudeerd en aan het feit dat je de fasedraad gerust kan vastpakken, mits je niet met je blote voeten op een geleidende vloer staat. Jan de Boer Edit: Zou het volgende nog even willen toevoegen: Aarding om spanningen af te voeren en overspanningsafleiding zijn dus twee verschillende zaken niets met elkaar te maken hebben. Je kan nl. wel stellen dat zowat elke metalen omhulling van een electrisch apparaat enigszins onder spanning staat als het niet is geaard. Het gevolg kan variëren tussen een lichte tinteling bij aanraking tot een flinke schok. De oorzaak kan zijn: 1e. Een geringe lekspanning, ondanks goede isolatie. Die lekstroom wordt o.a. veroorzaakt door onvermijdelijke paracitaire capaciteiten tussen spanningsvoerende onderdelen en gestel. 2e. Daadwerkelijke condensatoren in ontstoringsfilters in de voeding. Met name het laatste heb je heel vaak mee te maken bij voedingen in PC's. Bij volkomen gezonde PC's meet je doorgaans de helft van de voedingsspanning op je kast t.o.v. de aarde. En deze kun je alleen kwijt raken door aarding. Een overspanningsbeveiliging daarentegen schakelt uit bij overspanningen. En dat is hier helemaal niet gewenst.
Link naar reactie
Ik had het met mn monitor (en van versterker & pckast aan raken)knetter bij het aan raken van scherm als ik aarde maaktie via bureau/verwarming +/- 45V van beeld buis naar verwarming ( Zo leerde ik wel even met den vette vingers van het beeldscherm afblijven :lol: ) tydelijk opgelost mer aardklem op verwarming en die aan verlengsnoer waar den apparatuur op zit. betwijfel of het met de profytest aarding binnen de norm is :P maar van +/- 45 V naar +/- 1.60 V is iigv een verbetering (Nu zit mn CRT weer onder de vinger afdrukken :lol: )
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...