Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Mijn dochter heeft een PC (Pent III, iets van 600 MHz) met een slechte ("gammele") voeding. Ik heb recentelijk de voeding van mijn eigen PC vervangen en was iets van 18 Euro kwijt. De voeding die in die bewuste PC zit is qua formaat ca. 60% van een tegenwoordig gangbare en is nog geen 200 W. Moeilijk aan te komen, na wat zoeken een electronicazaak gevonden die nog iets dergelijks te koop heeft, maar dan wel voor ca. 50 Euro. Is dat schrikken....! :( Een "normaal" formaat past niet en om 'm ergens "los" in die kast te leggen is natuurlijk ook niet super (afgeblazen warmte komt in kast). Heeft iemand nog suggesties of adressen: ik hou me aanbevolen! Groet, Ton
Link naar reactie
Zie voor de oorzaak van het probleem: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=125708 (Dus geen stabiliteitsprobleem, maar voor 100% een voedingsprobleem, hetgeen ook al bewezen is door er even een 420 W (normaal formaat) nieuwe aan te hangen.....) Maar....: dat een ouder, zwakker en kleiner formaat voeding > 3x zo duur moet zijn als een gangbaar type vind ik toch wel erg gortig, vandaar dat ik naar een passende oplossing zoek. Voeding (gangbaar type, ca. 18 Euro) extern plaatsen is een optie, maar een niet erg fraaie...... Om die PC nu al af te danken is ook geen optie; is verder goed en XP draait er lekker op. Nog suggesties? Ton
Link naar reactie
[quote:e268be0769="lion"]Nog suggesties?[/quote:e268be0769]Ik zou dan maar een mooie nieuwe (stille kast) voor jezelf aanschaffen en de je huidige kast naar je dochter schuiven. Moet je wel 2x alles in en uitbouwen... Ik heb trouwens even de topic over die voeding doorgelezen, maar ik kan er niet uit opmaken of ie aan een geaard stopcontact hangt. Dat kan namelijk wel eens 'vage problemen' oplossen. Daarnaast zou je als goedkope oplossing een stekkerdoos met aan/uitschakelaar ertussen kunnen zetten. Dat is wat eleganter dan iedere keer de stekker uit het stopcontact trekken.
Link naar reactie
[quote:3d98e40e27="Captain_Kansloos"]Voor dat geld koop je tweedehands een compleet 'nieuwe' P3...[/quote:3d98e40e27] Dat kan wel zijn, maar de voeding is een van de allerbelangrijkste onderdelen in de pc. De voeding bepaalt voor een groot gedeelte de stabiliteit van de PC! Helaas dat de meeste mensen dat niet willen weten. Aangezien het een P3 is kan hij nog wel een tijdje mee (en dat is ook de bedoeling zover ik gelezen heb) Dus waarom is dat geld slecht besteed dan? ik vat het niet :o
Link naar reactie
[quote:9e5d079002="micky.g"]Dat kan wel zijn, maar de voeding is een van de allerbelangrijkste onderdelen in de pc. De voeding bepaalt voor een groot gedeelte de stabiliteit van de PC! ... Dus waarom is dat geld slecht besteed dan? ik vat het niet :o[/quote:9e5d079002]Omdat €50,- gewoon veel geld is om te inversteren in een oud beestje. Daarnaast is het probleem niet zozeer dat de PC crasht tijdens het werken erop, maar enkel dat ie geen vlekkeloze koude start maakt. Natuurlijk kun je er dan een nieuwe voeding à €50,- inzetten, maar dat is wel een relatief dure oplossing voor zo'n oud ding.
Link naar reactie
Om even op een aantal opmerkingen in te gaan: A) Ja, systeem is "geaard" aangesloten. B) Ieder computeronderdeel is belangrijk, ook een dure (merk)voeding kan sneuvelen. Mercedes is een duur merk, toch zie ik er nogal eens langs de kant staan met de WW ernaast. Het enige dat die voeding moet doen is een gestabiliseerde, zoveel mogelijk afgevlakte spanning leveren. Dit kan een niet al te dure voeding ook. De prijs wordt voor een groot deel bepaald door de koeling..... C) 50 Euro is inderdaad vrij duur, ik denk verder..... Groet en dank, Ton
Link naar reactie
[quote:1177e4ddb5="lion"] B) Ieder computeronderdeel is belangrijk, ook een dure (merk)voeding kan sneuvelen. Mercedes is een duur merk, toch zie ik er nogal eens langs de kant staan met de WW ernaast. Het enige dat die voeding moet doen is een gestabiliseerde, zoveel mogelijk afgevlakte spanning leveren. Dit kan een niet al te dure voeding ook. De prijs wordt voor een groot deel bepaald door de koeling..... [/quote:1177e4ddb5] Je snapt niet helemaal waar het om draait....... Ik zei niet dat een merk voeding niet ook kapot kan gaan, natuurlijk gaan die ook kapot. Wat ik bedoel is dat de wat betere voedingen ook meer reserves hebben en de spanning niet "inkakt" bij bepaalde activiteiten van de computer. Een goedkopere voeding doet het welliswaar ook maar levert bij grotere belasting vrij snel onstabiele lijnen. Als je 50 euri te veel acht moet je ze er niet voor uitgeven, dat moet iedereen natuurlijk voor zich zelf afwegen! Het was alleen als advies bedoeld....
Link naar reactie
[quote:d160755cf6="micky.g"][quote:d160755cf6="lion"] B) Ieder computeronderdeel is belangrijk, ook een dure (merk)voeding kan sneuvelen. Mercedes is een duur merk, toch zie ik er nogal eens langs de kant staan met de WW ernaast. Het enige dat die voeding moet doen is een gestabiliseerde, zoveel mogelijk afgevlakte spanning leveren. Dit kan een niet al te dure voeding ook. De prijs wordt voor een groot deel bepaald door de koeling..... [/quote:d160755cf6] Je snapt niet helemaal waar het om draait....... Ik zei niet dat een merk voeding niet ook kapot kan gaan, natuurlijk gaan die ook kapot. Wat ik bedoel is dat de wat betere voedingen ook meer reserves hebben en de spanning niet "inkakt" bij bepaalde activiteiten van de computer. Een goedkopere voeding doet het welliswaar ook maar levert bij grotere belasting vrij snel onstabiele lijnen. Als je 50 euri te veel acht moet je ze er niet voor uitgeven, dat moet iedereen natuurlijk voor zich zelf afwegen! Het was alleen als advies bedoeld....[/quote:d160755cf6] Ik snap perfect waar 't om draait; heb een electronicaopleiding!!! :wink: Maar ik snap ook dat iemand voor een PC van 4,5 jaar oud 50 Euro een hoop geld vind om te investeren in een voeding. In het apparaat is helaas weinig plaats, zodat ze aangewezen zal zijn op een incourante voeding. Mijn eigen voeding ging enige maanden geleden ook kaduuk. Ik heb 'm vervangen door een exemplaar van ca. 20 Euro, omdat die PC inmiddels ook 4 jaar wordt, dus vervanging is een kwestie van hooguit 1 jaar.... Ton
Link naar reactie
Mijn voeding heeft het donderdag begeven. Heb vandaag een nieuwe gekregen van mijn oom, die had er nog een in de kast liggen. Is een 300W voeding en was toentertijd iets van 75 euro dacht hij. Dus 50 euro valt nog best mee. Want met een gare voeding kom je niet ver, zo heb ik van de week wel ondervonden (PC viel opeens uit toen ik midden in allerlei processen zat en wou daarna ook niet meer aan en als die dat wel wou, dan niet langer dan 10 seconden).
Link naar reactie
[quote:4f0c1de9ef="Jan D"]Mijn voeding heeft het donderdag begeven. Heb vandaag een nieuwe gekregen van mijn oom, die had er nog een in de kast liggen. Is een 300W voeding en was toentertijd iets van 75 euro dacht hij. Dus 50 euro valt nog best mee. Want met een gare voeding kom je niet ver, zo heb ik van de week wel ondervonden (PC viel opeens uit toen ik midden in allerlei processen zat en wou daarna ook niet meer aan en als die dat wel wou, dan niet langer dan 10 seconden).[/quote:4f0c1de9ef] Electronica wordt steeds goedkoper (helaas is dit een van de weinige zaken). Toen de DVD (huiskamer)recorder uitkwam kostte die ca. fl. 5000 (gulden!). Nu staan ze al op 't schap voor 300 Euro (merkrecorder).... Ton
Link naar reactie
Dank voor het aanbod van enkelen van jullie voor een exemplaar, maar..: 1) Er blijken meerdere typen te zijn qua afmetingen 2) Met "ophalen" of "laten verzenden" ben ik net zoveel kwijt als een bij de electronicaboer besteld exemplaar. Het blijkt dat 't ding nog bestelbaar is(!); echter er is dan sprake van ca. 55 Euro, terwijl een nieuwe kast met voeding voor ca. 40 Euro te verkrijgen is. De hamvraag is dan alleen of ieder (wat ouder) moederbord zonder al te veel poespas in een nieuwe behuizing te schroeven is..... Optie 1: Ik bouw 'm zelf om, maar weet niet wat voor beren ik dan tegenkom :( (Bevestiging mobo en plaats...) Optie 2: Zaak "A": 60 Euro voor de kast, 20 Euro inbouwkosten (overzetten van hardware) Optie 3: Zaak "B": 40 Euro voor de kast, 35 Euro inbouwkosten Optie 4: Een passende voeding bestellen: ca. 55 Euro. Wat is wijsheid? Ton
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...