Ga naar inhoud

2,5" hdd 4200/5400/7200RPM 2/8/16 MB buffer?????


Aanbevolen berichten

Kan iemand mij helpen bij de keuze!? Mijn huidige hdd is aan een upgrade toe. Ik wil een 40 of 60GB hdd aanschaffen maar loop tegen allerlei eigenschappen op. Ik heb nu een 4200RPM hdd maar is het verschil met een 5400 RPM goed merkbaar? Welke rol speelt de grootte van de buffer hierin.... alvast bedankt, ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.
Link naar reactie
Het begint bij 5400 rpm. 4200 is dus niet meer van toepassing, behalve bij notebookschijven. Het verschil tussen 5400 en 7200 rpm is wel degelijk merkbaar bij het starten van Windows en programma's en het werken met grote bestanden. Persoonlijk zou ik altijd gaan voor 7200 rpm. Of je moet de schijf gebruiken voor doeleinden waarbij er doorgaans niet veel schijfactiviteit is, waar de schijfprestaties niet zo belangrijk zijn. Bijvoorbeeld bij een schijf die als backupschijf bedoeld is. In dat geval kun je beter een 5400 rpm schijf nemen met een grotere capaciteit. Wat betreft de buffer (cache) daar weet ik zelf niet zo veel van af of het veel invloed heeft op de prestaties. Veel mensen zeggen dat het verschil tussen 2 MB en 8 MB cache amper merkbaar is.
Link naar reactie
Het gaat in dit geval ook om een hdd voor een laptop. Mijn huidige schijf is 4200 RPM en ze worden nog volop aangeboden. De stap naar 5400 is lang niet zo kostbaar als de grotere (ook in euro's) stap naar een 7200. Is het verschil in snelheid van 4200 naar 5400 ook merkbaar? Anders kan ik beter voor een goedkopere 4200 gaan maar dan van 80GB
Link naar reactie
Oh dan wordt het andersom. Voor laptops zijn er (nog) geen 7200 rpm schijven beschikbaar. Wat betreft notebooks heb ik eigenlijk niet veel ervaring tussen 4200 rpm en 5400 rpm maar het verschil lijkt mij ongeveer hetzelfde als tussen 5400 en 7200 in desktop PC's. Wat vindt je belangrijker? Opslag of snelheid? Snellere schijven zijn duurder, maar voor datzelfde geld heb je een tragere schijf met veel meer opslagcapaciteit.
Link naar reactie
Ik moet je in dit geval even tegenspreken want ik heb op twee online hardware sites gekeken en daar hadden ze wel degelijk 7200RPM notebook hdd. Maar goed daar gaat het niet om.... Tja er valt voor allebei wat te zeggen maar de schijf moet iig groter zijn dus 40 of liever 60 GB. Ik weet niet of mijn notebook een nog grotere hdd herkent... het blijft een Compaq!
Link naar reactie
[quote:632013facb="Vincent_Vega"]Ik moet je in dit geval even tegenspreken want ik heb op twee online hardware sites gekeken en daar hadden ze wel degelijk 7200RPM notebook hdd.[/quote:632013facb] Oh, dan is dat weer nieuw zeker? Die dingen zullen wel megaduur zijn. Ik denk dat dat het geld tegenover 5400 rpm notebook hdd's niet echt waard is. Ik kan eigenlijk ook niet echt veel meer zeggen dan dat ik tot nu toe heb gedaan. Misschien kun je bij Compraq informeren hoeveel capaciteit je notebook maximaal ondersteunt?
Link naar reactie
[quote:4e0e9ad7ca="Vincent_Vega"]Wellicht dat iemand mij nog kan vertellen waarin je het verschil merkt wanneer je een 2/8 of 16MB buffer hebt?[/quote:4e0e9ad7ca] Dat verschil merk je indien net die data in het buffer zit die je nodig hebt. Hoe groter het buffer hoe groter de kans daarop is. Het buffer speelt vanzelfsprekend slechts een rol bij data-hoeveelheden ter grootte van maximaal de buffer-grootte.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...