Ga naar inhoud

Harde schijf is gloeiend heet


Aanbevolen berichten

Hallo ik heb een vraag mijn harde schijf is echt gloeiend heet, Waardoor ook echt de kast hellemaal warm van wordt. Je merkt ook als je een diskette in de diskette station doet en ff in laat zitten dat die diskette warm wordt terwijl die niks doet. Diskette station zit daar boven daarom. Ik heb met een programma speedfan eens fftjes gekeken hoe warm mijn hdd wordt en zegt dat die 51graden is !. Het betreft om een ATA Maxtor DiamondMax Plus 9, 80GB (7200rpm, ATA133, 8MB) Is dat normaal en is het schadelijk. Ik denk dat jullie al zeggen zet er een fan op maar daar heb ik geen verstand van. Wat kan ik er nog meer aan doen. Hd een rekje lager zetten dat die wat meer ruimte heeft al voldoende ? Alvast bedankt
Link naar reactie
[quote:74be45d74f="praatpaal"]51 graden is op zich niet te heet maar wat koeler moet kunnen. Wat meer ruimte tussen hdd en andere apparaten moet al wat schelen. Heb je wel casefans draaien in je kast en zo ja, hoeveel? Verder kun je nog ronde IDE kabels gebruiken. Die zorgen voor een betere airflow. Dat dus buiten de hdd koeler.[/quote:74be45d74f] Ik heb ronde IDE Kabels.. en ik heb geen casefans. Nou jah me voeding heeft een extra fan erop zitten weet niet of die nog voor extra koeling zorgt of warmte weghaalt dat weggelaten. Maar het is toch niet normaal dat de hele kast compleet warm van wordt. Je merkt duidelijk dat in het begin van de kast heel warm is en aan de achterkant van de kast gewoon lauw. Dus die hd zorgt voor veel warmte.
Link naar reactie
[quote:1149314fa1="praatpaal"]Wat zijn de verdere specificaties van je systeem dan? Als je andere componenten hebt die veel warmte produceren zou ik toch maar een paar casefans plaatsen. Eén onderaan die koele lucht de kast in blaas en één boven die de warme lucht eruit blaast.[/quote:1149314fa1] Betreft om een AMD64 3000+ MSI K8N Neo mobo + Sapphire Radeon 9800 128mb videokaart en een Tegan 380w voeding. Nou daar voel ik niet zo veel warmte vanaf komen na mijn mening invergelijken met hd. Het klinkt mooi om waar te zijn om extra fans te plaatsen maar heb er niet zo veel verstand daarvan. Mijn systeem draai stabel nooit crashes het is alleen die warmte waar ik beetje vraagtekens bij zet.
Link naar reactie
[quote:5ca0c4cbbf="RonnieTheVampireSlayer"] Het klinkt mooi om waar te zijn om extra fans te plaatsen maar heb er niet zo veel verstand daarvan. [/quote:5ca0c4cbbf] Daar hoef je niet veel verstand voor te hebben. Als je een moderne standaard kast hebt, zit er voorin de kast een uitsparing voor een 80x80x25mm casefan en achterin de kast eenzelfde soort uitsparing. Die dingen zijn te koop in elke PC-winkel en heb je al vanaf een euro of 5 (Coolermastertjes). Maar aangezien je een stille voeding hebt, zou ik ook stille casefans nemen: Nexus, of nog beter Papst (tussen de 10 en 20 euro per stuk). Die dingen schroef je met 4 schroefjes zelf in de daarvoor bestemde uitsparingen in je kast. De voeding voor die casefans spreekt ook voor zich: 4 pins connectoren, dezelfde als voor harddisks. Let wel bij het plaatsen op de draairichting van die casefans, zoals praatpaal al aangaf. [quote:5ca0c4cbbf="RonnieTheVampireSlayer"] Mijn systeem draai stabel nooit crashes het is alleen die warmte waar ik beetje vraagtekens bij zet. [/quote:5ca0c4cbbf] Schade aan je hardware vanwege warmte merk je pas later. Het is gezien de waarde van de hardware die je erin hebt zitten zeker geen overbodige luxe om twee casefans erin te monteren. Het verlengt de levensduur van je hardware zonder dat je het door hebt. :wink:
Link naar reactie
Ik stel me vraag nog maar een keer, want daarom had ik dit topic weer naar boven gehaald. Ik heb met het programma speedfan proberen te kijken hoe heet mijn HD wordt, maar speedfan slaat aldoor vast. Zijn er nog andere programma's waarmee dat kan? ik heb in een ander topic gelezen dat dit ook moet kunnen met Everest home edition, is dat zo en waar kan ik dat zien? Mvgr. Bas
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...