Ga naar inhoud

Keyboard mod


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik was van plan om een keyboard te modden met led lichtjes. Voldoende led's om s'nachts te kunnen werken zonder overige lichten aan te hebben. Het betreft een oud ps/2 toetsenbord (die ouwe blokken die niet kapot kunnen :D, waar onder elke toets een trampoline veer zit :)). Nu heb ik al gekeken naar de pinnetjes van ps/2 en volgens mij heeft deze aansluiting een 5v lijn voeding. Hoeveel leds kan ik aansluiten op dit toetsenbord ? Ik wil dan zeg maar een apart cirquit maken met de letjes op de 5v en de grnd met een apart schakelaartje, of misschien via de numlock. Een goed idee, of zou het niet effectief zijn ? Welke kleur led zou ik het best kunnen gebruiken ?
Link naar reactie
Ik heb nog geen ledjes gehaald, want ik weet nog niet wat voor type / kleur ik zal nemen. Hoe ik ze ga schakelen weet ik nog niet, misschien zet ik ze wel bij de numlock-led op, dan kan ik ze met de num-lock schakelen. Anders zet ik het paralel op, met een eigen schakelaar, maar dat moet ik dus nog even bezien. Alle tips en suggesties zijn welkom...
Link naar reactie
Als ik jou was dan zou ik eerst eens kijken hoeveel stroom de ps2 poort kan leveren. Ik denk niet zo veel, want de fabrikant houdt er rekening mee dat er alleen maar een toetsenbord op hoeft te worden aangesloten. Op de onderkant van mijn toetsenbord staat 5 volt 0.025 A max. Dat betekent dat dit toetsenbord nog geen 0.02A aan stroom uit de ps2 poort trekt. Het lijkt me sterk dat fabrikanten van keyboards dan een mainboard maken die meer dan bijvoorbeeld zeg ongeveer 0.2A aan stroom kunnen leveren uit de ps2 poort. Dan volgt een simpel rekensommetje, gesteld dat dit de stroom is die uit de ps2 poort komt: 0.2A-0.02A is 0.18 Ampère. Dit is dus wat er overblijft aan stroom uit de ps2 poort. Een beetje een felle, witte L.E.D. trekt ongeveer 50mA, dit is dus 0.05A, dan zou je dus 4 of hooguit 5 van die superfelle witte L.E.D.'s aan kunnen sluiten. Maar je hebt ook normale rode L.E.D.'s die ongeveer 10mA stroom trekken en van deze L.E.D.'s kun je er zo ongeveer 4X zoveel van aansluiten. Vandaar ook dat echte kant-en-klare gemodde keyboards met ingebouwde verlichting USB zijn want een USB poort levert maximaal 500mA, en daar kun je veel meer verbruikers op aansluiten. Wat je dan ook zou kunnen doen is het toetsenbord op de ps2 poort aansluiten en de stroom voor de L.E.D.'s uit een beschikbare USB poort halen. Hou er tevens rekening mee dat een L.E.D. meestal bedoeld is voor een spanning van 2-2.5V en dat een ps2 poort standaard 5V levert en een USB poort zelfs 6V. Dus een voorschakel weerstand gebruiken. Verder de L.E.D.'s altijd parallel aansluiten zodat de stroomsterkte gelijk blijft. Bij een serieschakeling kan dit niet. Een L.E.D. moet namelijk de stroom krijgen waar die voor gemaakt is anders werkt 'ie niet. Deze info heb ik van een electronica zaak op het internet: [url]www.conrad.nl[/url] Groetjes van Jan Willem en veel suc6!
Link naar reactie
[quote:07bebe9484="Johnny321"]Volgens mij werken de meeste led's ook wel op 12V (let trouwens dat je de LED goed aansluit, anders werkt ie niet :) (anode/kathode) En een LED werkt ook wel ook andere voltages. (lees: lagere)[/quote:07bebe9484] Ja, dat klopt als er een ingebouwde voorschakelweerstand inzit. Verder moet je inderdaad op de anode/kathode letten. De anode heeft altijd een iets langer aansluitpootje dan de kathode.
Link naar reactie
Hoe kun je zien of er een ingebouwde voorschakelweerstand in zit ? Die zul je ook wel voor een specefiek voltage moeten hebben zeker ? Ik ben er nog niet achter hoeveel vermogen ik van de ps/2 poort kan halen, maar ik heb gezien dat er mobiele hd's zijn die worden gevoed met de ps/2 poort. Dan moeten ze wel wat kunnen leveren dacht ik zo...
Link naar reactie
Dat hoort opgegeven te worden bij de technische specificaties. Maar het is ook heel eenvoudig zelf te zien hoor. Als een LED op een spanning werkt van 1.6-3.2 V dan zit er geen voorschakelweerstand in. Een LED is namelijk voor die spanning bedoeld. Als het aansturingsvoltage hoger kan zijn dan zit er altijd een voorschakelweerstand ingebouwd. Verder is het i.m.h.o. zo dat als een externe harde schijf op een ps2 poort kan worden aangesloten er dus waarschijnlijk wel ongeveer 20 watt aan vermogen kan worden geleverd door deze poort. Dus dat zou meer dan genoeg moeten zijn voor een flinke stapel LED's. Maar weet je wel zeker dat deze hdd's bestaan? Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord. Grtz. Jan Willem
Link naar reactie
[quote:95c113e04f="Alexander Online"]Over de HD: Dan wordt meestal de USB poort gebruikt voor wat stroom maar vooral de data, en een extra usb stekker of ps/2 stekker voor de stroom. ik zou je er niet druk over maken, zo zwaar zijn ledjes niet![/quote:95c113e04f] Precies, de hd's de ik bedoel zijn idd usb schijven. Veel computers (laptops) kunenn echter niet genoeg stroom over de ub poort leveren en hebben daarom een extra ps2 kabeltje nodig voor de voeding. Ik ga binnenkort eens om ledjes kijken...., ik weet nog steeds niet welke kleur ik zal nemen. Volgens mij is blauw of groen niet praktisch aangezien die niet echt goed contrast geven met de zwarte karakters op mijn toetsenbord...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...