Ga naar inhoud

Advies gevraagd voor aanschaf amd64 pc met nvidia videokaart


Aanbevolen berichten

Ik overweeg een pc aan te schaffen uit het artikel van de top 5 rekenwonders in Computer Totaal juni 2004. Namelijk de NCA Revolution Silver look behuizing MSI K8T Neo-FIS2R AMD Athlon 64 3400+ 512 Mb Intern Geheugen Maxtor 200 Gb Harde Schijf, SATA BenQ DvD+rw DW800A (8x4, 40x12, 24x10) BenQ DVD Speler Samsung 1,44 Mb Floppy Drive MSI FX 5900, 128 MB Videokaart VIA AC'97 Audio , geïntegreerd Ozaki 2.1 Speakerset (EM895) BenQ FP731 17 Inch TFT Windows Xp Home NL Wat kan ik beter anders nemen dan in de boven genoemde configuratie? Zijn er nog dingen waar ik op zou moeten letten? Ik dacht om te beginnen in plaats van een BenQ FP731 17 Inch TFT monitor, een 17" Iiyama E431 TFT 16ms DVI. In plaats van de BenQ DvD+rw DW800A, een NEC ND-2510 Wit Dual Layer DVD+-R/+-RW 8x Wat de videokaart betreft, is het voldoende als een spel zoals UT2003 er op draait. Ik geef hierbij de voorkeur aan een videokaart met een nvidia chipset. Dit omdat er behalve MS Windows XP, ook GNU/Linux op geïnstalleerd zal worden.
Link naar reactie
Die via AC onboard geluidskaart is niet echt je van het :wink: NEC branden nemen die is dual layer. Misschien kan je wat meer geheugen nemen? 512mb is naar mijn mening een beetje weinig bij een 3400+ waarom neem je geen 3200+? prestatieverschil merk je in de praktijk eigenlijk toch niet maar je betaalt wel ongeveer 80 euro meer (volgens pricewatch) En wat wil je uitgeven aan de pc en waar wilde je hem halen? Ik heb het een paar keer geedit. :wink:
Link naar reactie
[quote:ae41127168="pcguy"]Misschien kan je wat meer geheugen nemen? 512mb is naar mijn mening een beetje weinig bij een 3400+ waarom neem je geen 3200+? prestatieverschil merk je in de praktijk eigenlijk toch niet maar je betaalt wel ongeveer 80 euro meer (volgens pricewatch)[/quote:ae41127168] Jep, en dan zou ik van die 80euro er een reepje van 512mb bijkopen.. 8)
Link naar reactie
[quote:f91cd0d92d="pcguy"] Wat betreft die dvd branders, ze zijn allebei goed als ik wat mensen mag geloven, ik zou even googlen naar reviews als ik jou was, en dan als prestatie niet veel uitmaakt gewoon de goedkoopste nemen. [/quote:f91cd0d92d] De NEC-ND2510A is al geschikt voor dual layer, terwijl je voor die BenQ eerst $10 moet betalen, om toegang te krijgen tot de firmware die de brander geschikt moet maken tot dual layer: http://global.benq.com/support/dvdrw/ Ik zou gewoon die NEC nemen, geen gezeik. 8)
Link naar reactie
[quote:97da753476="Obi-wan-kenobi"][quote:97da753476="sdh"] Jep, en dan zou ik van die 80euro er een reepje van 512mb bijkopen.. 8)[/quote:97da753476] Idd, evt. OC je die 3200+ naar 3400+ ... Kan prima met dat bordje. :D[/quote:97da753476] Dit is niet dat bordje met nforce 3 maar die met die via chipset maar het zal vast wel gaan :P
Link naar reactie
[quote:7b14141b7f="pcguy"]Die via AC onboard geluidskaart is niet echt je van het :wink: [/quote:7b14141b7f] Een Creative SBlive 5.1 wellicht? [quote:7b14141b7f="pcguy"]Misschien kan je wat meer geheugen nemen? 512mb is naar mijn mening een beetje weinig bij een 3400+ [/quote:7b14141b7f] 1024 MB geheugen is inderdaad te overwegen. [quote:7b14141b7f="pcguy"] waarom neem je geen 3200+? [/quote:7b14141b7f] Valt ook te overwegen. [quote:7b14141b7f="pcguy"] En wat wil je uitgeven aan de pc en waar wilde je hem halen?[/quote:7b14141b7f] Een budget heb ik nog niet vast gesteld. Bij die site die in de Computer Totaal vermeld stond. www.ncaonline.nl (Let op! Op deze site zit Flash met geluid) De bedoeling is zodra mijn nieuwe configuratie bepaald heb, dat ik een e-mail daarover stuur naar NCA.
Link naar reactie
[quote:0a2c90bad0="rolfb"]Waarom (als je oa linux wil gaan draaien) sta je op een Nvidea kaart? Ik vind dat juist onhandig gezien de closed-source drivers voor die kaart...[/quote:0a2c90bad0] Welk alternatief had je in gedachte? De Linux ATI drivers zijn ook closed-source. ATI ondersteund officieel geen AMD64 en X.Org. Over de Linux Matrox drivers ben ik niet te spreken. En XGI is voor mij een onbekende videokaart chipset. Met de Linux nvidia drivers heb ik tot nu toe, nog de beste ervaringen.
Link naar reactie
Als ik jou was zou ik er een bestellen met 1024mb en een 3200+ en dan zelf even kijken hoeveel je voor de geluidskaart wilt uitgeven. Het hoeft niet zo'n dure te zijn hoor. (Ik bedenk me net, je kan ook even geld apart houden en er eentje inbouwen als de AC niet aan je wensen voldoet) En als je een 2.1 speakerset hebt dan lijkt een 2.1 geluidskaart me ook voldoende. :wink:
Link naar reactie
1024 MB geheugen en een AMD64 3200+ lijkt me wel in orde. Het moederbord MSI K8T Neo-FIS2R stond in ieder geval vermeld in de [url=https://alioth.debian.org/docman/view.php/1314/27/mainboards.html]K8 Mainboards Linux compatibility list[/url] de url werkt inmiddels niet meer. (x86_64: This project has been deprecated.) Over die MSI K8T Neo-FIS2R stond dit in die url [code:1:50697a7654] Mainboard - MSI K8T Neo-FIS2R ATA - via ATA Raid - PDC20378 Serial ATA - sata_via SCSI - Network - r8169 Sound - via82xx [/code:1:50697a7654] Ook staat de MSI K8T Neo-FIS2R ofwel MS-6702 in de [url=http://www.microsoft.com/windows/catalog/default.aspx?subID=22&xslt=search&qu=MS-6702&scope=1&btnSearch=Go]Microsoft Windows Catalog[/url] dus dat valt me dan weer mee. In plaats van Ozaki 2.1 Speakerset (EM895) is ook een Ozaki 5.1 LEO mogelijk. Voor 49 euro extra. Van die Creative SBLive 5.1 zijn twee versies. Creative SBLive 5.1 player en de Creative SBLive 5.1 digital. Welke zou hier beter passen?
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Een schop omhoog :wink: Ik ontving een reclame blaadje van Paradigit Extreme Sale in mijn brievenbus. Deze heeft ook een filiaal in Amsterdam. Dus overweeg ik in plaats van de NCA Revolution, nu daar een pc aan te schaffen. Namelijk de Paradigit Extreme X168 PRO Deze heeft de volgende hard- en software AMD64 3000+ Microsoft Windows XP home, gebruiksklaar geïnstalleerd MSI K8N Neo Platium moederbord met nvidia nforce3 250 GB chipset 512 MB RAM geheugen Kingston 160 GB harde schijf 7200 rpm 8 MB cache Western Digital XFX nvidia geforce 6800LE 3D videokaart met 128 MB geheugen, DVI en TV out CD-Rewriter/DVD-speler LG FireWire 6x USB 2.0 aansluitingen, waarvan 2 aan de voorzijde. 3.5" Floppydrive Ruime luxe miditower met extreme stille voeding Logitech Internet toetsenbord Logitech Premium optische scrollmuis Adobe Acrobat Reader Pinnacle Instant CD/DVD v8SE Panda Titanium Antivirus 2004 En een aantal 3D games 999 euro Hieronder de aanpassingen plus 512 MB 3200 DDR. -> 99 euro In plaats van CD-Rewriter/DVD-speler LG een NEC ND-2510 -> 40 euro Toshiba DVD-ROM 16x48 IDE oem wit -> 29 euro In plaats van XFX nvidia geforce 6800LE een XFX nvidia geforce 5900XT -> ??? euro Monitor een 17" TFT 16ms DVI Iiyama E431S-W /Speakers -> 459 euro Creative 5.1 SB Live 5.1 OEM -> 29 euro Philips 5.1 Rhytmic Wave A2 610 zwart -> 46 euro Netwerkkaart 3 Com 3C905-CX-TXM PCI -> 38 euro Dan wordt de aanschaf prijs ongeveer 1739 euro Van deze pc maar dan met een snellere CPU en snellere video kaart, staat een test bij http://www.hardware.info/reviews.php?id=507 Volgens de conclusie had de voeding zwaarder gekund dan 350Watt, en de ventilators stiller. De Cooler Master Wave Master behuizing is optioneel en kost 149 euro extra. Is een 350Watt voeding echt niet voldoende? Want als ik zo kijk in het assortiment van Paradigit, dan is [url=http://www.paradigit.nl/php/parts.php?group=150]350Watt[/url] de zwaarste voeding die ze hebben. En een zwaardere voeding elders aanschaffen is uitgesloten. Zijn er nog dingen waar ik op zou moeten letten? Had er in de bovenstaande configuratie wellicht toch iets anders moeten staan?
Link naar reactie
[quote:9fa3ee89c5="pcguy"]Vergeet niet dat jij een lichtere graka en cpu neemt dus dat jou stroomverbruik wat lager is dan bij die testbak. [/quote:9fa3ee89c5] Voor de XFX [url=http://www.paradigit.nl/pdf/10007291v.html]nvidia geforce 6800 GT[/url] adviseert nvidia een voeding van 350Watt of hoger. Voor de XFX [url=http://www.xfxforce.com/product_view.php?sku=PVT35LNA]nvidia geforce 5900XT[/url] adviseert nvidia een voeding van minimaal 300Watt. Wat ik wel mis op die 5900XT is video-in, die de [url=http://www.xfxforce.com/product_view.php?sku=PVT35PNC]5900[/url] wel heeft. Inmiddels heb ik die Paradigit Extreme X168 PRO op de site van Paradigit gevonden .Deze bleek te staan bij de aanbiedingen. http://www.paradigit.nl/aanbiedingen/systemen-aanbiedingen.php Alleen blijkt nu dat de video kaart die ik heb gekozen, niet te selecteren is. Bovendien heb ik de video kaart bij nader inzien toch liever met video-in. De nvidia geforce 5900XT die ze bij Paradigit los verkopen, heeft geen video-in. Ik vond 'm wel bij een andere online-winkel. Alleen blijkt de nvidia geforce 5900 met video-in toch wat duurder dan verwacht. Namelijk 370,00 euro bij [url=http://www.kelkoo.nl/sitesearch/go.jsp?offerId=8013nl9404&JServSessionIdnl=sce98var91.ST7nl&orw]Kelkoo.[/url] Ik had niet verwacht dat er zo een groot prijs verschil zou zijn tussen een video kaart zonder-, en met video-in. In juni 2002 kocht ik nog een Gainward GF4 Ti4200 Vivo voor f 325 guldens. Ongeveer 148 euro. Het lijkt me dat de video kaarten met video-in zeldzamer zijn geworden. Dus omdat ik de Paradigit Extreme X168 PRO niet kan samenstellen zoals ik dat wil, en als dat wel zou kunnen, duurder uitvalt dan ik had verwacht, zal ik de aankoop van een amd64 pc met nvidia video kaart, toch nog wat moeten uitstellen. In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...