Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik denk eerder aan het signaal PS_ON# en PWR_OK (zie computertotaal 7/8 '04) Daar kun je het precies nalezen.. Heeft met reactietijd te maken... Verders, het kan helpen je pc even schoon te blazen. Dit doe je het makkelijkst met een kleine compressor of een bus perslucht, maar houd genoeg afstand van de onderdelen. PC van een klasgenoot deed het ook een keer niet, en na een schoonmaak weer wel. Het kan er ook aan liggen dat het stekkertje van de power switch op je mb niet helemaal goed zit, of dat je voeding gewoon versleten is. Test als het mogelijk is een andere voeding in de betreffende pc en kijk of het probleem zich weer voordoet, zoniet dan is het misschien tijd voor een nieuwe voeding!
Link naar reactie
[quote:4255edc355="SAPPhIRE"]Ik denk eerder aan het signaal PS_ON# en PWR_OK (zie computertotaal 7/8 '04) Daar kun je het precies nalezen.. Heeft met reactietijd te maken... Verders, het kan helpen je pc even schoon te blazen. Dit doe je het makkelijkst met een kleine compressor of een bus perslucht, maar houd genoeg afstand van de onderdelen. PC van een klasgenoot deed het ook een keer niet, en na een schoonmaak weer wel. Het kan er ook aan liggen dat het stekkertje van de power switch op je mb niet helemaal goed zit, of dat je voeding gewoon versleten is. Test als het mogelijk is een andere voeding in de betreffende pc en kijk of het probleem zich weer voordoet, zoniet dan is het misschien tijd voor een nieuwe voeding![/quote:4255edc355] Tot zover dank voor jouw reactie. Het wordt nog iets interessanter: ik heb nml. "ontdekt" dat de PC na indrukken van de "aan" knop (bij een "echte" koude start) wel degelijk aan gaat. Echter...: het duurt dan zo'n 7 minuten voordat-ie reageert(!) Ik geloof zelf nog steeds gevoelsmatig in een voeding welke niet 100% "deugt" en zal 'm eens vervangen door een nieuwe. Groet, Ton
Link naar reactie
[quote:d0a23f2032="SAPPhIRE"]Van zoiets vaags heb ik nog nooit gehoord: een pc die na 7 minuten aangaat als je m aanzet... Ik zou idd maar eens een nieuwe voeding proberen!![/quote:d0a23f2032] Tja..., ik kan er ook niets aan doen, maar dit zijn de feiten: A) PC gaat pas een xx aantal minuten na een koude start aan na knopdruk B) PC gaat direct aan indien de (net)steker eruit wordt gehaald, teruggestopt en hierna op de knop wordt gedrukt C) Bovengenoemde verschijnselen doen zich niet voor indien de PC binnen korte tijd (< 1 uurtje) opnieuw "koud" wordt gestart. Mogelijk dus (toch) een stuk electronica van die voeding dat niet goed functioneert..... Ton
Link naar reactie
Kan de voeding zijn. Ik heb die problemen ooit waargenomen met een 350W voeding, die dat euvel wel eens vertoonde (dus niet iedere keer) toen die was aangesloten op een K7S5A moederbord met een XP1600 CPU. Van dat moederbord wordt gezegd dat die een stevige voeding moet hebben. TOen ik die op een ander moederbord (PII) ging gebruiken kreeg ik (toevallig?) de foutmelding dat de -12V lijn niet in orde zou zijn. Voeding aan/uit en toen deed die het wel weer. De voeding ligt op dit moment dus te verstoffen, ik weet niet goed wat ik er van moet denken.
Link naar reactie
Bij een pc die uit staat is nog altijd de 5 V voeding aktief, dat is om bvb de WOL te kunnen gebruiken en om de startimpuls te verwerken. Als ge de startimpuls geeft wordt die in een ic op het bord verwerkt tot een 0 V signaal dat op lijn 14 van de voedingsconnector gezet wordt. Als in dat ic er een transistor is die in de verzadiging is geraakt dan kan dat ic zijn werk niet meer doen. Dat ic is 24 uur per dag aktief. Als ge de netvoeding losmaakt valt de 5 V voeding af en kan dat ic zich resetten. als ge dan de stekker insteekt en op de startknop drukt werkt dat ic terug normaal en uw pc startop. Aan de voeding is een aan- uit schakelaar waarmee ge hetzelfde resultaat hebt, dan hoeft ge niet altijd de stekker uit te trekken. Sommigen beschouwen dat als een probleem, anderen kunnen er mee leven. Ik zelf zet altijd de pc uit met de schakelaar van de voeding.
Link naar reactie
[quote:92313bccf3="lion"]De PC van m'n dochter vertoont sinds kort kuren: 't Machien reageert bij een echte "koude start" niet op 't indrukken van de "aan"knop. (Er gebeurt dus niets..) Het vreemde is dat dit wel correct gaat als de voedingssteker eerst even kort van de 220 afgehaald wordt. De PC start dan wel probleemloos. Als de PC uitgezet wordt en korte tijd later weer aan zijn er ook geen problemen. Kan dit een voeding zin welke op sterven na dood is, of heben jullie nog andere suggesties?[/quote:92313bccf3] En als je bij een "koude start" de "aan"-knop iets langer ingedrukt houdt (±5 seconden ofzo)?
Link naar reactie
[quote:86cdab7700="h4xX0r"][quote:86cdab7700="lion"]De PC van m'n dochter vertoont sinds kort kuren: 't Machien reageert bij een echte "koude start" niet op 't indrukken van de "aan"knop. (Er gebeurt dus niets..) Het vreemde is dat dit wel correct gaat als de voedingssteker eerst even kort van de 220 afgehaald wordt. De PC start dan wel probleemloos. Als de PC uitgezet wordt en korte tijd later weer aan zijn er ook geen problemen. Kan dit een voeding zin welke op sterven na dood is, of heben jullie nog andere suggesties?[/quote:86cdab7700] En als je bij een "koude start" de "aan"-knop iets langer ingedrukt houdt (±5 seconden ofzo)?[/quote:86cdab7700] Dit heeft geen enkel effect...! Groet, Ton
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...