Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Forumkeuze (Hardware) is discutabel, maar ik weet zo gauw niets beters. Wie helpt me even op weg met wat CD RW vragen?.......: Ik werk met Adaptec. Via Direct CD kan ik een CD RW formatteren, welke dan 't UDF bestandsformaat krijgt. Ik kan de CD RW (in de brander) dan als een extra schijf benaderen (slepen van bestanden ect.). Maar: als ik de CD RW nu wil gebruiken als een medium dat ook in te lezen is in andere ("normale") CD stations op andere PC's, kan ik er dan "gewoon" bestanden op branden via Easy CD Creator? En....: is een combinatie ook mogelijk? M.a.w.: Ik heb een CD RW waar een aantal bestanden "op gesleept" zijn (via Verkenner) en een aantal bestanden welke er op gebrand zijn. Is deze combinatie mogelijk? Wie maakt me wat wijzer m.b.t. de mogelijkheden met een CD RW'tje? Groet, Ton
Link naar reactie
Dank voor jouw reactie! Begrijp ik 't goed dat je alleen gegevens op een CD RW kan branden op een ongeformatteerde (UDF) CD RW? Ofwel: ik kan rechtstreeks data branden op een "verse" CD RW en deze data via een "normaal" CD ROM station op en andere PC zetten? Als dit juist is, hoe verwijder ik die data dan weer van de CD RW. (Het klinkt mogelijk allemaal een beetje "dombo", maar ik mis veel fik-ervaring.....) En...(voor mij ook nieuw): verwijder ik de UDF formattering met "[u:cd6e022326]wissen[/u:cd6e022326]"??? Ik dacht dat dit vergelijkbaar was met 't verwjderen van data op een diskette....(!) Groet, Ton
Link naar reactie
[quote:b97c82a455="lion"]Wederom dank voor je reactie. Ik hoop uit deze antwoorden begrepen te hebben dat je een ongeformateerde CD RW in ECDCreator als een CD R beschouwd kan worden..... Wat me nog steeds niet duidelijk is, is hoe je gefikte bestanden (alle of gedeeltelijk) weer van die CD RW verwijdert.....(?). Groet, Ton[/quote:b97c82a455] Gewoon wissen
Link naar reactie
Als de CD-RW is geformateerd om te gebruiken als packet writing, dus als een soort floppy, dan kun je inderdaad losse bestanden verwijderen van de CD-RW, bijv. in verkenner met de opdracht delete/verwijder. Je kunt ook bestanden toevoegen, zo als je dat wilt. Om een dergelijk schijfje in een andere PC uit te lezen, kan het mogelijk zijn, dat eerst een UDF reader moet woren geinstalleerd. Gebruik je de CD-RW ongeformateerd, dan brand je de bestanden zoals gebruikelijk met je brandprogramma. Het is dan echter niet mogelijk, om later beopaalde bestanden te verwijderen. Dat wordt dan de hele schijf met alle inhoud wissen. Gebruik je de CD-RW als multisessie, dan kun je wel steeds bestanden toevoegen, maar ook hier geld, dat het verwijdern van bepaalde bestanden niet mogelijk is, alleen wissen, waarbij alles verdwint. En inderdaad, met de wisopdracht kun je een geformateerde CD-RW ongeformateerd maken. :wink:
Link naar reactie
Windows XP kan iig de UDF CD's aan, aangezien XP standaard over CD-brand-software beschikt... Je kan UDF en normale bestanden niet beiden op 1 schijf hebben. Let wel op dat CD-ROM-spelers van voor het 32-speed-tijdperk moeite kunnen/zullen hebben met het lezen van CD-RW, ongeacht UDF of niet... Groetjes, Christian.
Link naar reactie
  • 11 maanden later...
Om nog even een (zeer) oude koe uit de sloot te halen: (er was in de praktijk nog steeds niets van gekomen...) Als ik data fik op een CD RW moet ik dan die CD (RW) na het branden (net als bij een CD R) "sluiten" of kan ik 'm "open laten"? (Data moeten ook op een andere PC gelezen kunnen worden). En.....: hoe zit het met branden van tracks van een "muziek" CD op een CD RW welke op een audio CD speler afgespeeld moet kunnen worden?: sluiten neem ik aan??? Wie maakt me nog even iets wijzer?
Link naar reactie
Data CD's kun je over het algemeen "open" laten, ervan uitgaande dat de drive waarin ze afgespeeld worden niet alleen de laatste sessie laat zien. Als je in meerdere sessies zo'n CD vol brandt, dan kan het lijken alsof je al de voorgaande sessies kwijt bent omdat je dan alleen de laatste sessie ziet. Voor audio CD's geldt als vuistregel dat je ze in 1 sessie vol brandt en afsluit. Niet afgesloten CD's willen nog wel eens gelezen worden, maar volgens mij pakt een CD speler altijd alleen de laatste sessie.
Link naar reactie
Dank voor jullie reacties. Ik heb CD RW's tot nu toe alleen gebruikt als UDF, zodat ik een schijf extra heb. Nu schijnt(?) het zo te zijn dat Windows UDF altijd zal "herkennen" en vragen of er software gedownload moet worden(??) om UDF te kunnen lezen, maar ik heb geen idee of dit later zal conflicteren met andere (brand)software. Maar....: ik zal eens gaan experimenteren: de beste leermeester!! Groet, Ton
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...