Ga naar inhoud

[ STROOM ] PC automatisch aan


Aanbevolen berichten

Geachte allen, Thuis heb ik een linux server draaien; het automatisch uitgaan heb ik reeds geregeld met linux en een tijdklok die ik per weekdag kan regelen. Ik wil echter ook dat hij om 7.00 uur aangaat, automatisch dus. Het probleem is dat als ik de tijdklok gewoon aan laat gaan om 7.00 uur er wel stroom op mijn pc komt, maar die niet aangaat? Iemand een idee, inspiratie, andere oplossing... Vermeld hem, miccschien kan ik er iets mee. Alvast bedankt.
Link naar reactie
Kijk eens in je BIOS. 1) Setting die instelt wat er gebeurt als de 230V ingeschakeld wordt of power_restore of zoiets. 2) Verder kun je bij sommige Dells opgeven wanneer de machine aan moet gaan. Misschien zit een dergelijke optie ook in jouw PC. Als die tweede er is, kun je je schakelklok er wel weer uithalen en voor iets anders gebruiken. Uitschakelen kan dan wel weer via Linux intern (een of ander cron-dingetje waar ik niet zo bekend mee ben).
Link naar reactie
Volgens mij gaat dit gewoon werken... Te gek zelfs! Nooit geweten dat je in je bios zoveel in kon stellen. Ik heb het geprobeerd, en volgens mij werkt het. Ik moet echter wel mijn tijdklok blijven gebruiken, omdat ik geen wake-on-lan gebruik. Dus uitschakelen gaat idd. met een linux cron-job. (voor de geinteresseerden met het commando "halt -p" die -p zorgt voor power down), maar het inschakelen moet dus automatisch gebeurten zodra er weer stroom opkomt... Dat werkt dus nu volgens mij. Iedereen hartstikke bedankt. Weer een probleem de wereld uit :wink:
Link naar reactie
In de cronjob, die elke avond om elf uur uitgevoerd wordt, behalve op vrijdag en zateedag, verjaardagen, feestadagen, vakanties ed. heb iik het commando halt -p meegegeven. Die -p dus dat de power down gaat en de pc uitgaat... Ik had natuurlijk ook voor shutdown -h "10" o.i.d. kunnen kiezen, maar dan gaat mijn pc niet uit... Een opstartscript is toch alleen maar nadelig? Stel ik zet de pc aan om 7 uur en hij moet uit gaan om 23 uur, dan moet ik dus het aantal minuetn ed. uit gaan rekenen... Zet ik de volgende dag de pc aan om 8 uur gaat hij dus ook pas op 24 uur uit... Lijkt me niet zo handig als een cron-job! Verder staat deze bak niet 24x7 aan, omdat die op mijn kamer staat en ik ook nog wil slapen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...