Ga naar inhoud

CD beschadigd. Wat nu?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik wilde zojuist Medal of Honor Spearhead weer eens installeren, maar op 21% stopt hij er telkens mee, omdat ie een bestand niet kan vinden. Nu blijkt er dus een krasje op de cd te zitten. Kopieren naar de harde schijf lukt ook niet, omdat een deel van het bestand data2.cab niet kan lezen :evil: Is de cd nog op een of andere manier te repareren? (tis geen grote kras) Want ik baal nu ontzettend :cry: Alvast bedankt!
Link naar reactie
Soms kun je wonderen verichten mbv tandpasta ! Heb al verschillende cd's kunnen redden zo. Helaas werkt het ook vaak niet, maar je kunt het altijd proberen. Zorg dat je 'ouderwetse' tandpasta gebruikt, dus niet die gekleurde met allerhande toevoegingen en dip een beetje tandpasta bij de kras. Nu ga je voorzichtig met een niet pluisende zachte doek de tandpasta over de kras smeren, op deze mannier wordt de kras gevuld met de tandpasta en als deze dan droog is kun je als je mazzel hebt de cd weer lezen.
Link naar reactie
Wat ik doe: eerst schoonmaken, gewoon onder de warme kraan met een beetje afwas middel en een zacht lapje. Droogmaken met een theedoek. Helpt niet? : beetje tandpasta op een schoteltje, wat water erbij en dan met een wattenstaafje zachtjes poetsen op de kras met cirkelvormige beweging(kjes), niet te hard drukken. probeer het eerst ff uit op een weg-gooi cdtje, zelf krasje maken en dan maar poetsen, na wat proberen krijg je vanzelf wel het idee wat het beste werkt. Probeer niet de kras er compleet uit te poetsen, dat lukt meestal toch niet en is vaak niet nodig. Als de kras alleen maar hoogglans is gepoets is dat vaak al voldoende om de laserstraal er weer doorheen te laten gaan, dan gauw naar hd rippen en een kopietje maken....... sux6
Link naar reactie
Hallo, Wat ik eerst eens zou proberen is de CD in een andere drive plaatsen. Mijn brander leest ook beter dan de DVD-ROM speler maar toch gebruik ik meestal de laatste om vanaf te installeren. Gaat dit niet of traag dan gebruik ik de brander. Misschien heb je dit al geprobeerd maar wie weet...... Maak, zoals in eerdere berichten al aangegeven, dan snel een backup van de CD. Groeten en succes.
Link naar reactie
jenever? tandpasta? jenever lijkt me nu toch niet ideaal door het hoge suikergehalte, die suiker blijft dan kleven op je cd en kristaliseerd en zo gaat je cd nog meer naar de knoppen, die tandpasta heb ik nu nog nooit gehoord, het is niet omdat je een krasje op je cd opvult dat je pc daarom dit gedeelte van de cd zal kunnen lezen, het opgevulde krasje is immers niet beschreven
Link naar reactie
[quote:939c34cb2f="plextor"]cd-r diagnostic http://www.cdrom-prod.com/download.html[/quote:939c34cb2f] Bedankt voor de reacties! Ik heb de cd ff getest met cd-r diagnostic, en de disc bevat inderdaad fouten, en zoals ik al dacht, de meeste fouten in bestand data2.cab :o Disc in andere drive gaat niet, want ik heb alleen cd-rom speler. Een vriend van mij zei dat ie nog speciaal cd reparatie spul in de kast heeft staan, dus gaan we dat eerst ff proberen, alvorens over te gaan op tandpasta :D
Link naar reactie
Als je weet welke files onbereikbaar zijn kun je een speuractie doen naar "missing files" Wie weet staat de uitgever van de software toe dat je de losse bestanden download. Zoek iemand die deze software ook bezit (via nieuwsgroepen of forums) en vraag of de bestanden opgestuurd kunnen worden. (is niet illegaal jullie zijn immers licentie houders)
Link naar reactie
[quote:77ce60309e="rombaft"]jenever? tandpasta? jenever lijkt me nu toch niet ideaal door het hoge suikergehalte, die suiker blijft dan kleven op je cd en kristaliseerd en zo gaat je cd nog meer naar de knoppen, die tandpasta heb ik nu nog nooit gehoord, het is niet omdat je een krasje op je cd opvult dat je pc daarom dit gedeelte van de cd zal kunnen lezen, het opgevulde krasje is immers niet beschreven[/quote:77ce60309e] Het opgevulde krasje is idd niet beschreven. Er zit een doorzichtige layer op de data layer geplakt voor bescherming. Wat deze doorzichtige layer echter wel doet is zorgen voor breken van licht. Als er dus een wat hardnekkige kras aanwezig is dan heeft dat gedeelte van de cd een andere brekingsindex dan de rest. Cdrom/brander kan zich niet op kalibreren omdat het een te klein stukkje is ? Wat de tandpasta doet is de 'scherpe karteltjes' verwijderen en zorgen voor een bijna gelijke brekingsindex aan de orginele layer. Als bovenstaande niet juist is is het jammer, maar in vele gevallen heeft het bij mij al gewerkt. Wij doen dit al sinds onze 'double speed' scsi cdrom met geleende cd's uit de bied...die vaak helemaal zijn vern***t.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...