Ga naar inhoud

Schijven herkennen


Aanbevolen berichten

Hey! Ik gebruik Windows XP. Sinds vandaag doet mijn PC vrij raar en heb ik twee problemen. 1. Als ik mijn PC opstart krijg ik een scherm te zien waar ik moet kiezen tussen F1 (continue) en F2 (run setup utility). Als ik F1 duw gaat hij door en dan krijg ik het Windows XP logo te zien met dat progressiebalkje, you know. Dit proces duurt zo'n 10 minuten lang!! Daar hou ik niet zo van. Ik vroeg me dus af waar dat aan zou kunnen liggen. Ik heb gisteren wel een aantal programma's geïnstalleerd (MP3 Recorders en stuff), maar die heb ik er ondertussen al weer afgegooid. Ook mijn register opgeruimd, dus van die programma's blijft niet zo veel meer over. Iemand hier ervaring mee? Wat kan ik hieraan doen? 2. Nog een probleem. Daarstrax had ik voor het eerst last van dat eerste probleem. Na een kwartiertje te wachten totdat mijn computer helemaal was geboot en gebruiksklaar was, keek ik bij My Computer en zag ik dat mijn D- (CD-ROM) en E-schijf (CD-RW) niet meer herkend werden. Mijn vraag: Waarom niet?? Bij mijn weten heb ik niets verkeerd gedaan met de computer maar ja, je weet nooit. Iemand die kan helpen? Alvast bedankt!
Link naar reactie
Probeer eerst maar eens op F2 te drukken en de Bios instellingen controleren en indien nodig aan te passen. Hoe nieuw is het moederbord? Normaliter gaat een batterij toch wel 3 tot 10 jaar mee. Eventueel de batterij nameten. Deze zou 3 Volt moeten geven. Alles daaronder is niet okay. Ik prefereer meten met de spanningsmeter ... i.p.v. software. Overigens de Bios monitor functie zal wel te vertrouwen zijn :-?. Als de batterij okay is, dan is er wat anders aan de hand. Wat voor soort computer betreft het?
Link naar reactie
Tja, inderdaad dat lijkt op een garantie geval. Tenzij je iets vreselijks verkeerd heb gedaan, dan is het een kwestie van de juiste instellingen terug vinden. Gezien de F1, F2 situatie is er een Clear CMOS geweest. Waarom? Soms iets 'vreselijks verkeerd gedaan, maar het loopt nog goed af', soms een lege batterij (garantie), soms is er wat kapot (garantie) en soms ? Dus als je iets dergelijks ziet, zou mijn eerste reactie zijn om de Bios instellingen te controleren dus op F2 drukken en niet op F1. Tja, er is overigens geen standaard richtlijn voor wat de juiste Bios instellingen zijn. Nou ja, de computer moet zijn werk doen en stabiel blijven :roll:. Daarom is het handig om die instellingen te noteren voor het geval je zo'n onverwachte Clear CMOS treft. Gezien je klacht dat de harde schijf traag is geworden, zou er best een instelling met betrtekking tot de IDE controller fout kunnen staan. Alleen wel vreemd dat de computer het na een Clear CMOS niet meer doet. Meestal zijn de standaard instellingen veilig. Maar het kan dus ook gewoon de harde schijf zijn. Vanwege de garantie niet zelf liggen klooien. Alleen de Bios instellingen zou je nog zelf kunnen controleren. Als de klok en de datum goed ingesteld blijven dan is de batterij okay. In dit geval wel eerst goed zetten. Bij alle volgende keren moet de tijd en datum okay blijven.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...