Ga naar inhoud

vraag over (oud) geheugen


Aanbevolen berichten

Hoi, In een pentium 1 pc wil ik extra geheugen inbouwen. Alleen welk geheugen? Volgens mij zit er nu 16 mb edo (fastpage?) 72 pins in, verdeeld over 4 modules van elk 4 mb. Op mijn zoektocht ben ik nogal wat tegengekomen. Vraag 1: is er een verschil tussen edo en fastpage geheugen en zoja wat? Vraag 2: wat is parity en non-parity Vraag 3 (hoort hier eigenlijk niet thuis): waar krijg je dit goedkoop? Groet, Peter
Link naar reactie
EDO geheugen schijnt iets sneller te zijn dan fast page. Als je moederbord dat ondersteunt en als je de keuze hebt, dus EDO kiezen. Maar fast page zal niet merkbaar langzamer werken. Je moet wel 2 gelijke stripjes kopen en gebruiken. Sommige computers willen alleen maar parity gebruiken. Parity=pariteit is een extra controle op de geldigheid van de inhoud van het geheugen. Waar te koop, tja op beurzen, vraag-en aanbod, en ja soms ook gewoon in de winkel. Het ligt er ook aan wat je goedkoop noemt. Hier in Almere werd laatste een stripje van 32MB Edo voor 12,50 euro aangeboden. Welke chipset zit er in je computer? Een Intel TX chipset kan bijvoorbeeld alleen 64MB geheugen optimaal benaderen.
Link naar reactie
Vraag 2: Parity en Non Parity heetf te maken met een simpele check of alle data die erin staat klopt. Pariteit zoals het word genoemd is een soort controle bit die achter een andere reeks bits staan en daarmee wordt gekeken of de data nog klopt. Wat dit kwa geheugen heeft te maken kan ik niet precies zeggen doordat controle met pariteit nogal zeer veel gaten doorlaat. [edit] excuses ik heb niet goed gelezen [/edit] maar dan wil ik toch ff zeggen waarom pariteit.. aangezien het zo slecht en onnaukeurig werkt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...