Ga naar inhoud

RAID, werkt het of is het de moeite niet waard.


Aanbevolen berichten

Ik ben een eigenaar van een P4B533-E moederbord met daarop een Promise FastTrak133 (tm) Lite Controller voor RAID. Mijn vraag is of dit nu werkelijk werkt dat RAID gebeuren. Ik heb namelijk schijfruimte tekort en wil een 120 gig schijf kopen maar wil ook RAID wel eens proberen en daarvoor moet ik een 80 gig schijf aanschaffen omdat ik al een 80 gig erin heb zitten. Wat is nou wijsheid. Gr.G.
Link naar reactie
[quote:962bb1c057="red1"]Natuurlijk werkt Raid, maar als jij tekort aan schijfruimte hebt, moet je geen raid gebruiken....ik vind het toch al belachelijk voor particulieren om raid te gebruiken.[/quote:962bb1c057] Ik weet niet of jij wel weet hoe raid werkt. :D Voor de topic starter: Raid kan wel degelijk makkelijk zijn, je kan beide schijven koppelen tot 1 grote schijf, voordeel is dat ze sneller zullen zijn, nadeel is dat wanneer er 1 kapot gaat je alles kwijt bent. (raid 1) Tevens kun je even de zoekfunctie van dit forum gebruiken, er zijn zeer veel topics te vinden over dit onderwerp.
Link naar reactie
[quote:e42d5cd51a="red1"]Natuurlijk werkt Raid, maar als jij tekort aan schijfruimte hebt, moet je geen raid gebruiken....ik vind het toch al belachelijk voor particulieren om raid te gebruiken.[/quote:e42d5cd51a] Geef redenen plz....... Ik gebruik nu al bijna een jaar RAID0 (striping) en het bevalt me prima hoor.
Link naar reactie
[quote:8b897ad06d="Wisja"][quote:8b897ad06d="red1"]Natuurlijk werkt Raid, maar als jij tekort aan schijfruimte hebt, moet je geen raid gebruiken....ik vind het toch al belachelijk voor particulieren om raid te gebruiken.[/quote:8b897ad06d] Ik weet niet of jij wel weet hoe raid werkt. :D Voor de topic starter: Raid kan wel degelijk makkelijk zijn, je kan beide schijven koppelen tot 1 grote schijf, voordeel is dat ze sneller zullen zijn, nadeel is dat wanneer er 1 kapot gaat je alles kwijt bent. (raid 1) Tevens kun je even de zoekfunctie van dit forum gebruiken, er zijn zeer veel topics te vinden over dit onderwerp.[/quote:8b897ad06d] Ik weet niet of jij weet wat Raid is, maar raid 1 is mirroring, je hebt dus een 2e schijf met dezelfde data erop....dus als er 1 uitvalt heb je nog steeds de data...dit is voor mensen met geld teveel. Raid 0 is als er 1 schijf uitvalt heb je niks meer. Als je dan toch snel wilt zijn, koop dan scsi 10.000 toeren schijven.
Link naar reactie
Jah maar dan zou hij een SCSI raid kaartje moeten kopen.. 2 SCSI 10.000 toeren schijven van 80 Gb (die toch niet verkocht worden) en dat zou nog al wat kosten... Dus dat is een redelijk onzinnig antwoord.. maar ff on-topic Bij Raid 0 (Striping) Wordt alle data opgesplitst in delen (in jou geval 2 dus) op iedere schijf wordt dan een deel weg geschreven. Dit levert een aanzienlijke snelheidswinst op.. Bij Raid 1 (Mirroring) staan op de schijven precies dezelfde data. Dit levert voordelen op bij ene schijf crash omdat je dan alle data niet kwijt bent.. Er zijn nog meer soorten RAID alleen je moet wel een kaartje hebben dat dat ondersteunt. Meestal worden 1 en 2 alleen ondersteunt staat meestal wel of in het bios boekje of het boekje bij de kaart zelf. Er heeft trouwens ook een artikel in C!T gestaan waar het principe achter raid uitgeschreven stond en er stonden ook benchmarks bij..
Link naar reactie
[quote:7f97009ce9="De Geest Van Oirlo"]Als er in een gwone config je schijf wegvalt heb je ook data verlies :wink: En trouwens, hoe vaak valt er 1 van de 2 schijven weg als ze op dezelfde 12V lijn van dezelfde voeding zitten :-? Ik zou gwoon een RAID0 config maken......[/quote:7f97009ce9] Dat is een beetje kort door de bocht natuurlijk. Ten eerste als je een Raid0 draait heb je een aanzienlijke snelheidswinst mbt tot read/write acties, dit is natuurlijk zeer wenselijk bij bijvoorbeeld videobewerking. Echter met 2 schijven is de kans op het uitvallen van de schijven ook 2x zo groot, dat ze allebei dezelfde voeding hebben maakt niks uit. Indien je pc belangrijke data bevat en je wilt minimale downtime hebben is een Raid1 aan te raden, bij het uitvallen van een schijf kan je gewoon doorwerken en de schijf in de tussentijd vervangen. Wat je wilt is dus afhankelijk of jeredundancy of performance wil, wil je beide hebben moet je Raid3 of 5 gaan draaien.
Link naar reactie
Ik denk toch dat je voor RAID 0 moet gaan als het niet voor een bedrijf is. Geef toe, de kans dat een van je HDD's uitvalt is???? (zal wel niet veel zijn als je een beetje fatsoendelijk hdd's hebt). En raid1 kost is ter vergelijking tot je schijfruimte dubbel zo duur. Maar ja, kies uit de antwoorden welke het beste bij jou past :wink:
Link naar reactie
De kans zet ik zelf op 1x per jaar. Ik denk dat dit nog vrij optimistisch is. Afgaande op de ervaringen van mijzelf, mijn broer en een paar kennissen. Dat vind ik vrij hoog. Vaak geeft een kapote schijf nog wat meer probleempjes. Dus RAID heeft in een thuis configuratie wel wat voordelen. Een backup unit is een goed alternatief.
Link naar reactie
De kans is net zo groot als dat een gwone schijf uitvalt. (alleen heb je dan nie zoveel data verlies). Hoe vaak valt een gwone schijf spontaan uit??? (zeg et ma) Ik vind het voor de consument toch nog steeds een betere keus om RAID0 te pakken als RAID1. Overigens wil de topicstarter meer ruimte, en dat lukt gwoon nie als je 2x80GB gaat draaien.
Link naar reactie
M.i. heeft een RAID0 configuratie alleen zin wanneer je veel met videobewerking o.i.d. bezig bent. Ik zie niet in dat je hier onder 'normale omstandighheden' zoals spelletjes en kantoortoepassingen veel baat bij hebt. RAID 1 is voor thuisgebruik ook een behoorlijke overkill omdat je meteen de opslagcapaciteit van 1 schijf kwijt bent. Zelf back-up ik consequent wekelijks de voor mij belangrijke bestanden naar mijn tweede harde schijf. Zo heb je én veel ruimte, én een backup van je gegevens in het geval er 1 schijf kapotgaat (zonder dat je steeds ceedeetjes hoeft te bakken).
Link naar reactie
[quote:dbfbb66dbd="red1"]Als je dan toch snel wilt zijn, koop dan scsi 10.000 toeren schijven.[/quote:dbfbb66dbd] Dat is dus niet handig. Dan moet de topic-starter dus een SCSI-controller kopen en een belachelijk dure HD die ook nog eens te warm wordt. Bovendien is een IDE RAID-0 config vrijwel zeker sneller en veel goedkoper als een 'gewone' 10.000 rpm SCSI config. Als je al een 80GB schijf hebt kun je daar eenzelfde schijf bijkopen en dan een RAID-0 configuratie maken. Is ruim 1,5 keer zo snel als een 'losse' schijf. En je hebt natuurlijk meer ruimte :wink:
Link naar reactie
En dan nu: het juiste verhaal over RAID. RAID Wat is het, welke configuraties zijn er mogelijk, en, is het iets voor u? Meestal worden RAID controllers gebruikt in servers bij bedrijven, maar omdat er meer en meer moederborden worden aangeboden die met RAID controllers zijn uitgerust, gaan we er in dit artikel even op in. WAT IS RAID RAID staat voor Redundant Array of Independent Disks. Met RAID worden twee of meerdere harde schijven gebruikt om een systeem te bouwen dat tegen fouten bestand is (ook fault-tolerant genoemd) en/of hoge data doorvoersnelheden levert. Dit wordt gedaan door de harde schijven op een bepaalde manier aan elkaar te koppelen met een RAID controller. RAID HOEVEEL Er zijn diverse configuraties mogelijk: RAID 0 - Striping RAID 1 - Mirroring RAID 0+1 - Striping en Mirroring RAID 5 - Striping with distributed parity RAID 2, 3, 4, 6, 7, 10 en 53 vallen buiten de aandacht van dit artikel, maar u kan er alles over lezen op: http://www.acnc.com/04_01_00.html RAID 0 STRIPING Hierbij worden minimum twee harde schijven van (bij voorkeur) identieke grootte en merk aan elkaar gekoppeld op de RAID controller. Onze data wordt gelijkmatig over de twee schijven verspreid: het OS wordt niet op één harde schijf geïnstalleerd, maar de installatie wordt verdeeld over twee harde schijven. Idem dito voor onze programma's. (Bij striping ziet de computer maar één harde schijf en niet de twee die op de RAID controller zijn aangesloten). Elk programma wordt verdeelt in blocks en op de harde schijven geschreven. Stel dat je een programma hebt dat bestaat uit 10 blocks (A, B, C, D, tot J): die blocks worden bij het schrijven gelijk verdeelt over elke harde schijf. Twee schematische voorbeeldjes: RAID 0 met 2 harde schijven: Disks/Blocks Harde schijf 1 / A C E G I Harde schijf 2 / B D F H J RAID 0 met 3 harde schijven: Disks/Blocks Harde schijf 1 / A D G J Harde schijf 2 / B E H Harde schijf 3 / C F I Bij een normale harde schijf worden de bestanden achter elkaar geladen (A, B, C, D, enz.), maar in dit geval wordt de data van de harde schijven parallel geladen, wat maakt dat de data doorvoersnelheid verdubbeld of verdriedubbeld wordt (naargelang het aantal harde schijven dat je gebruikt voor deze RAID configuratie). PLUSPUNTEN [] Snel lezen: minstens verdubbeling van de data doorvoersnelheid. [] De opslagcapaciteit van de harde schijven blijft behouden. (2 schijven van 40 GB geeft 80 GB aan ruimte). MINPUNTEN [] Je gegevens zijn niet bepaald veilig: gaat er een schijf stuk ben je alle gegevens kwijt. RAID 1 MIRRORING Een RAID 1 configuratie wordt ook wel een mirror configuratie genoemd. Hierbij worden twee harde schijven gebruikt die altijd exact dezelfde data bevatten. De ene harde schijf is dus een spiegelbeeld (mirror = spiegel) van de andere. Als gebruiker merk je niet dat het systeem zo'n configuratie heeft: de computer heeft een c:\ drive en wanneer je daar iets op plaatst wordt het 'achter de schermen' simultaan naar beide harde schijven geschreven. De RAID controller doet dit automatisch. Deze configuratie biedt de veiligheid dat als er een harde schijf stuk gaat, er gewoon verder gewerkt kan worden. De computer draait door op de tweede schijf. Je hebt met deze RAID configuratie geen snelheidswinst maar je bestanden zijn wel veilig. Een schematisch voorbeeldje: RAID 1 met 2 harde schijven: Disks/Blocks Harde schijf 1 / A B C D E F G H I J Harde schijf 2 / A B C D E F G H I J PLUSPUNTEN [] Je gegevens zijn veilig. MINPUNTEN [] Je kan maar de helft van je werkelijke diskruimte gebruiken, want je slaat alles immers tweemaal op. [] Schrijven gebeurd iets langzamer doordat naar beide harde schijven moet worden geschreven. RAID 0 +1 STRIPING EN MIRRORING Dit is een combinatie van de twee bovenstaande RAID oplossingen. Je hebt hiervoor minimaal 4 schijven nodig. Hierbij kan er bijvoorbeeld striping gebeuren op twee harde schijven, waarvan dan een kopie wordt geschreven naar de andere twee. Dit geeft een snel én fault-tolerant systeem. Een schematisch voorbeeldje: Disks/Blocks Harde schijf 1 / A C E G I Harde schijf 2 / B D F H J Harde schijf 3 / A C E G I Harde schijf 4 / B D F H J PLUSPUNTEN [] Je gegevens zijn veilig. [] Snel lezen: verdubbeling van de data doorvoersnelheid. MINPUNTEN [] Je hebt minimaal vier harde schijven nodig. [] Je kan maar de helft (soms minder - zie TIPS VOOR CRACKS) van je werkelijke diskruimte gebruiken, want je slaat alles immers tweemaal op. [] Schrijven gebeurd iets langzamer doordat alles dubbel moet worden geschreven. RAID 5 STRIPING WITH DISTRIBUTED PARITY Hierbij worden drie of meer harde schijven gebruikt om de betrouwbaarheid te vergroten en tegelijk minder verkwistend met de totale diskruimte om te gaan. Met RAID 5 wordt geen exacte kopie geschreven naar alle schijven, maar de gegevens gelijkmatig verdeeld en wordt er extra informatie bijgehouden (parity) waarmee de gegevens zijn te herconstrueren wanneer er een harde schijf stuk gaat. Een voorbeeldje: We schrijven 2 stukjes informatie weg. Op schijf 1 komt stukje 1 terecht met een waarde van 4. Op schijf 2 komt stukje 2 terecht met een waarde van 5. Op schijf 3 komt dan (dankzij de intelligente RAID controller) de optelsom met een waarde van 9 terecht (dit is de parity). Als er nu een harde schijf stuk gaat, kan er gemakkelijk de ontbrekende waarde berekend (het ontbrekende stuk gevonden) worden: Is schijf 1 stuk: 9 - 5 = 4 Is schijf 2 stuk: 9 - 4 = 5 Is schijf 3 stuk: 5 + 4 = 9 PLUSPUNTEN [] Je gegevens zijn veilig. [] Je hoeft niet alle gegevens dubbel op te slaan. MINPUNTEN [] Je hebt minimaal drie harde schijven nodig. [] Het schrijven van gegevens kost wel wat tijd want de parity moet steeds aangepast worden. TIPS Kies bij voorkeur harde schijven van dezelfde grootte. Ook de snelheid van de schijven maakt uit: een trage harde schijf zal de rest ophouden omdat er steeds bij lezen en schrijven op hem gewacht moet worden. Een 7200 RPM harde schijf in combinatie met een 5400 RPM harde schijf geeft snelheidsverlies omdat de snelste harde schijf moet wachten tot de tragere klaar is. Kies een goede RAID controller. Af te raden: heel goedkope kaarten of RAID controllers die op het moederbord worden geleverd: dit zijn meestal soft-RAID kaarten. Die doen hun werk deels softwarematig, en belasten de processor. De duurdere maar betere kaarten zijn de hardware-RAID kaarten. Die doen al het rekenwerk zelf, en laten de processor meestal ongemoeid. Het is altijd wikken en wegen, kijk naar wat je belangrijk vindt, want er zijn ook stevig uitgeruste kaarten met eigen geheugen op die dan ook een navenant prijskaartje hebben opkleven. TIPS VOOR CRACKS Om de opslag capaciteit bij een RAID 0 en 0 + 1 configuratie te berekenen gebruik je de volgende formule: < grootte van de kleinste schijf x aantal schijven > Stel dat je een harde schijf hebt van 20 GB en twee andere van 40 GB dan krijg je een (maximale) opslag capaciteit van: < 20 x 3 > = 60 GB.
Link naar reactie
Ik heb zelf 2x 40gb @ Radi 0 en 1x 80Gb erbij als Safe disk. Ik merk zeker wel dat de Raid 0 een stuk sneller is. helemaal als ik dat kopieer van de ene partitie naar een andere op de Raid 0 array. Ik heb die 80Gb als Safe disk. ik heb daar al mijn MP3's e.d. op staan. Dit om de eerder genoemde reden dat bij een Raid 0 config de kans op total data loss bij het wegvallen van 1 van de 2 schijven bestaat. Ik raad dus aan om naast een Raid 0 conifig een 3e schijf te draaien om je belangrijke data op te zetten die je niet kwijt wilt.
Link naar reactie
Juist. Zo werk ik dus ook. (ongeveer) Werk met 2*60 GB raid striping. Een wat oudere schijf gebruik ik om backups te maken (eens in de zoveel tijd, en gecomprimeerd). is dus een cheapo versie van 0+1. De boel is al eens zwaar gecrasched en dankzij m'n backup heeft dit helemaal geen sporen nagelaten, want anders.... Koop dus gewoon 2 60 GB schijven?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...