Ga naar inhoud

[Newbe] Batterijen help


Aanbevolen berichten

Ehummm, dit weet ik echt niet. In mijn digi camera zit een batterij blok van 7.4 V en 680 mAh? Wat houdt dat nu precies in? Wat geeft die 7.4 volt aan? Is dat de "kracht" die gegeven wordt? En wat houdt dan die 680 mAh (milli Amphere??) in? [i:4061bfecc6]Waarom heb ik toch geen natuurkunde oid in mijn vakkenpakket genomen??[/i:4061bfecc6] Ik vraag dit omdat ik aan het kijken ben naar oplaadbare batterijen voor mijn digi cam en ik een beetje de bomen en het bos ga verwarren.. Waar moet ik op letten?
Link naar reactie
[quote:27936fbc6a="Salv"]volt is stroomsterkte. Aperé is eenheid. correct me if I'm wrong. Heb Nask er ook uitgegooid vorig jaar. Ben daar eigenlijk wel héél blij om.[/quote:27936fbc6a] Misschien had je toch natuurkunde in je pakket moeten houden, dan zou je namelijk weten dat je bij het verkeerde eind hebt. :P V staat voor volt en dit is de eenheid van spanning. Ook de grootheid waarmee spanning wordt aangegeven is V. Dit spanningsverschil of potentiaalverschil is de drijvende kracht achter de beweging van de elektronen en zorgt ervoor dat er een stroom gaat lopen. mAh staat voor mili Ampère uur. Ampère is de eenheid van stroom, stroom wordt aangegeven met het symbool I. Ampère uur is dus stroom vermenigvuldigd met tijd (in dit geval dus éé'n uur). Dit geeft de totale lading die gedurende dit uur is verplaatst.
Link naar reactie
[quote:0f4122ef02="mephi"] V staat voor volt en dit is de eenheid van spanning. Ook de grootheid waarmee spanning wordt aangegeven is V. Dit spanningsverschil of potentiaalverschil is de drijvende kracht achter de beweging van de elektronen en zorgt ervoor dat er een stroom gaat lopen. mAh staat voor mili Ampère uur. Ampère is de eenheid van stroom, stroom wordt aangegeven met het symbool I. Ampère uur is dus stroom vermenigvuldigd met tijd (in dit geval dus éé'n uur). Dit geeft de totale lading die gedurende dit uur is verplaatst.[/quote:0f4122ef02] Hoe zit het dan met oplaadbare batterijen? Ik keek op www.gppowerbank.nl en zie daar 2000 mAh staan. Betekent dat zo'n batterij ongeveer drie keer langer "kracht" levert dan het batterijblok dat ik nu heb? Of zie ik iets over het hoofd? De camera die ik heb, heeft een optie om een battery pack onder te zetten. Hierin passen dan 6 AA batterijen. Als ik het goed begrijp moeten deze 6 batterijen de 7.4 volt leveren. Alleen dan ook 6 maal 2000 mAh?? Of is dat in totaal gewoon 2000 mAh?
Link naar reactie
[quote:b8a04d0895="patsneok"][quote:b8a04d0895="mephi"] V staat voor volt en dit is de eenheid van spanning. Ook de grootheid waarmee spanning wordt aangegeven is V. Dit spanningsverschil of potentiaalverschil is de drijvende kracht achter de beweging van de elektronen en zorgt ervoor dat er een stroom gaat lopen. mAh staat voor mili Ampère uur. Ampère is de eenheid van stroom, stroom wordt aangegeven met het symbool I. Ampère uur is dus stroom vermenigvuldigd met tijd (in dit geval dus éé'n uur). Dit geeft de totale lading die gedurende dit uur is verplaatst.[/quote:b8a04d0895] Hoe zit het dan met oplaadbare batterijen? Ik keek op www.gppowerbank.nl en zie daar 2000 mAh staan. Betekent dat zo'n batterij ongeveer drie keer langer "kracht" levert dan het batterijblok dat ik nu heb? Of zie ik iets over het hoofd? De camera die ik heb, heeft een optie om een battery pack onder te zetten. Hierin passen dan 6 AA batterijen. Als ik het goed begrijp moeten deze 6 batterijen de 7.4 volt leveren. Alleen dan ook 6 maal 2000 mAh?? Of is dat in totaal gewoon 2000 mAh?[/quote:b8a04d0895] 2000/680 is ongeveer 3x bij dezelfde batterij spanning De meeste oplaadbare cellen zijn 1,2 Volt 6 hiervan in serie vormen dus een batterij van 6*1,2=7,2 Volt is dus lager dan 7,4 en is geen probleem. Gewone niet oplaadbare cellen(door de meeste dus foutief batterij genoemd) leveren 1,5 Volt, hiervan 6 in serie levert dus 9 Volt iets om te onhouden dus als er maar max 7,4 Volt in het accupak mag. En die powerbank setjes zijn inderdaad goed, ik heb een setje extra bij mijn HP camera. De lader laad ook stuken sneller ca 1,5 uur dan de camera zelf (16 uur). Peter
Link naar reactie
[i:fcedfb8916][quote="Krekel] 2000/680 is ongeveer 3x bij dezelfde batterij spanning De meeste oplaadbare cellen zijn 1,2 Volt 6 hiervan in serie vormen dus een batterij van 6*1,2=7,2 Volt is dus lager dan 7,4 en is geen probleem. Gewone niet oplaadbare cellen(door de meeste dus foutief batterij genoemd) leveren 1,5 Volt, hiervan 6 in serie levert dus 9 Volt iets om te onhouden dus als er maar max 7,4 Volt in het accupak mag. En die powerbank setjes zijn inderdaad goed, ik heb een setje extra bij mijn HP camera. De lader laad ook stuken sneller ca 1,5 uur dan de camera zelf (16 uur). Peter[/quote][/i:fcedfb8916] Ik moet eens uitzoeken hoeveel volt de camera aankan.. Waarom is het geen probleem als de oplaadbare cellen (6 *1,2 volt) minder volt (7,2) geven als het battery pack (7,4 volt)? Ik zou verwachten dat ik weer op 7,4 volt moet uitkomen. Ik heb inderdaad meer goede reviews gelezen over powerbank setjes. Helaas gaan er maar 4 oplaadbare cellen in, ik zeg geen oplaadbare batterijen :), en in de battery pack voor de camera gaan 6 cellen. :( Dus dan zou ik twee powerbank setjes moeten aanschaffen of een ander type zoeken..
Link naar reactie
[quote:503464ac69="gerben"]Je hebt nu waarschijnlijk een NiCd accu, en dan is een NiMH accu een behoorlijke vooruitgang. Deze kunnen meer stroom leveren, laden beter en sneller. Wel even nagaan of je geen problemen krijgt met het voltage.[/quote:503464ac69] De accu is een Lithuim ion Battery Pack. Wat dat ook moge zijn.
Link naar reactie
[quote:989130a75d="gerben"]Lithium Ion is gewoon weer een ander type. Zo even uit het hoofd, zijn die niet oplaadbaar.[/quote:989130a75d] Welke types zijn er nog meer dan? Ik ben vooral geïnteresseerd in de types die je opnieuw kunt opladen. (enne volgens mij zijn die *wel* oplaadbaar.. Ik heb deze al meerdere malen met de lader opgeladen.) [i:989130a75d]Lange batterij-gebruiksduur van circa 100 min. met de oplaadbare Li-ion batterij EN-EL1[/i:989130a75d] Zie voor de productspecificatie [url]http://www.incabv.nl/templates/nikon.asp?product=89[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...