Ga naar inhoud

Sony Net MD (Minidisc): wel of niet kopen?


Aanbevolen berichten

Ik ben de laatste tijd opzoek naar een vervanging van het medium CD. Ik wordt helmaal gek van iedere keer een cd'tje branden als ik weer een leuke compilatie wil maken. Mijn oog viel toen op het Mini Disc medium. Sony is hier zelfs een stapje verder mee en heeft nu de Net MD bedacht. Hiermee kan je via speciale software ([i:6e2c33e530]OpenMG Jukebox[/i:6e2c33e530]) en een usb 2.0 kabel lekker direct wegschrijven naar je mindisc en dat op zo'n 32x speed. Na wat te hebben gelezen blijkt dat het [b:6e2c33e530]nadeel [/b:6e2c33e530]van OpenMG Jukebox [b:6e2c33e530]is dat er rekening wordt gehouden met auteursrechten[/b:6e2c33e530], dit houdt dus in de praktijk in dat je [b:6e2c33e530]een muziekbestand op je harde schijf maar maximaal drie keer op MiniDisc kunt zetten[/b:6e2c33e530], een vierde keer is niet mogelijk. Dit is natuurlijk belachelijk, aangezien Sony ook CD/RW en DVD branders maakt, maar dat terzijde. Nu las ik echter dat er ook nog andere software voor de Net MD is namelijk [i:6e2c33e530]Simple Burner 1.0[/i:6e2c33e530]. Deze software wordt bij de Amerikaanse Sony Net MD geleverd (telt Europa niet mee? Grrrrrr!!) De beveiliging van Open MG Jukebox, waardoor je maar drie keer dezelfde muziek op de NetMD kunt plaatsen, geldt niet voor Simple Burner 1.0 . Er is dus geen enkele beperking bij het overzetten of verwijderen van data. U kunt alleen geen muziekstuk dat is gekopieerd met Simple Burner 'inchecken' (= muziek opgenomen op MiniDisc weer terugzetten naar je harde schijf) met OpenMG Jukebox. Maar ja, kun je ook hier die Simple Burner 1.0 software krijgen van Sony, of moet je dat weer veel geld voor betalen? Want allen die meegeleverde OpenMG Jukebox software zou toch een te grote beperking zijn voor mij, aangezien ik zlef wil bepalen hoe vaak ik een nummer naar Mini Disc kopieer! Met de hardware van die Sony Net MD's is verder niets mis en ook het totaal pakket lijkt me OK. Wie heeft er ervaring met de Sony Net MD's en zou ja, met welke? Vermeld ook even je ervaring met de OpenMG Jukebox software (is dit echt een ernstige beperking) en heb je soms ook ervaring met de Simple Burner 1.0 software (zo ja, hoe ben je eraan gekomen!). Ik denk dat als ik de Simple Burner 1.0 software erbij zou krijgen dat ik er meteen een ging kopen, maar nu twijfel ik nog ernstig over de meegeleverde software dus.
Link naar reactie
[quote:b6d924099d="Salv"]kan je dat dan niet downloaden? Klinkt niet als 300 mb namelijk. En dan nog... Even zoeken op Kazaa en je hebt hem zo.[/quote:b6d924099d] Was ik even vergeten :lol: De Mini Disc community deed wonderen :D Nu nog even de juiste Net MD kiezen. Zijn best duur die dingen, maar dan heb je ook wat!
Link naar reactie
Zekers dat Md's mooi zijn. Ik heb er zelf ook een. Alleen kan je daarmee niet digitaal opnemen. Da's wel minder. Maar als ik me bedenk hoe vaak ik m'n MD gebruik zou het zonde zijn om een nieuwe te kopen. Ik heb hem nu 1.5 jaar Ik heb een overdosis aan schijfjes. Een stuk of 35 dus. Dat terwijl je er maar 5 nodig hebt. Je kan ze wissen en zeer makkelijk beschrijven (duh) Jammer dat ze nooi meer hebben gedaan met Md's. het zou fantastisch zijn om er data mee op te kunnen slaan. Md's zien er ook futuristisch uit. Al bestaan ze al een tijdje (1992)
Link naar reactie
[quote:a0e8d76867="Salv"]Jammer dat ze nooi meer hebben gedaan met Md's. het zou fantastisch zijn om er data mee op te kunnen slaan. [/quote:a0e8d76867] Er zijn wel data-MD drives geweest, maar dat is nooit aangeslagen. Het is vrij traag en er kan maar iets van 120 MB aan data op staan. En verder heeft Sony de memorystick naar voren geschoven als het medium voor portable mp3. Dat NetMD is aan de late kant vind ik, daar had Sony best een paar jaar eerder mee kunnen zijn.
Link naar reactie
[quote:30ddfcecde="mephi"][quote:30ddfcecde="Salv"]Jammer dat ze nooi meer hebben gedaan met Md's. het zou fantastisch zijn om er data mee op te kunnen slaan. [/quote:30ddfcecde] Er zijn wel data-MD drives geweest, maar dat is nooit aangeslagen. Het is vrij traag en er kan maar iets van 120 MB aan data op staan. En verder heeft Sony de memorystick naar voren geschoven als het medium voor portable mp3. Dat NetMD is aan de late kant vind ik, daar had Sony best een paar jaar eerder mee kunnen zijn.[/quote:30ddfcecde]kan zijn, maar toen ik een jaar geleden ging kijken kwam een minidisc toch het best uit. ik heb namelijk gekeken naar de grote van het apparaat en hoeveel muziek erop kan en hoe lang de batterij/accu meegaat en daar scoren de minidisc's van sony toch heel goed mee. langzamerhand komer er ook steeds mooiere mp3-spelers met geheugen. die zijn vaak ook klein en geheugen wordt steeds meer.
Link naar reactie
Ik zeg ook niet dat MD niet goed is, integendeel zelfs. Ik heb zelf ook een MD-deck en -walkman en ben er zeer tevreden over. MiniDisc heeft als grote voordeel dat de schijfjes klein en goedkoop zijn, de memorycards voor mp3-spelers blijven duur. Wat dat betreft vind ik de Apple iPod nog de meest interessante mp3-speler, maar die heeft zijn prijs als nadeel. Wat ik bedoel met dat NetMD aan de late kant is, is Sony een flink deel van de portable mp3 markt had kunnen krijgen als ze eerder NetMD hadden ontwikkeld en gepromoot i.p.v. de memorystick naar voren te schuiven. Maar ik ga offtopic, laat ik het hierbij maar laten. :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...