Ga naar inhoud

2e harde schijf, waar monteren


Aanbevolen berichten

hallo, ik heb vandaag een tweede harddisk gekocht. ik heb de schijf op de eerste gemonteerd. ik vrees echter dat de boel erg warm gaat worden want ventilatie is nu zeer beperkt. boven de nieuwe schijf zit de floppy drive. is het een optie om die floppydrive tussen de twee harddisks te monteren zodat die beiden wat meer lucht krijgen? ik zie jullie reacties met interesse tegemoet ad koch
Link naar reactie
Een HD is NIET gebouwd om hoge temps te trotseren. Hoe hoger de temp, hoe lager de levensduur. Twee boven mekaar is echter wel normaal. Indien je met schijven werkt die op +7000 t/m draaien, is extra koeling wel aangewezen maar toch nog niet echt noodzakelijk. In de ganse PC geld een gouden regel: hou de boel zo KOEL mogelijk.
Link naar reactie
[quote:07bb8a966c="DLiekens"]Een HD is NIET gebouwd om hoge temps te trotseren. Hoe hoger de temp, hoe lager de levensduur. [/quote:07bb8a966c] Eindelijk een zinnig woord in deze discussie! De newbies moeten nog wat bij leren zo te zien. Ook al zitten die slots boven elkaar in je kast wil dat nog niet heten dat de warmteontwikkeling goed voor je hd is, Vooral bij hd's vanaf 7200 toeren is het aan te raden om voor genoeg ventilatieruimte te zorgen. De fabrikant van de kast zal het een zorg zijn hoe lang je hd meegaat (vooral bij de lowbudget kasten moet je af en toe met afgrijzen naar design en ergonomie kijken...) De schijven van 5400 toeren produceren minder warmte maat toch zou ik er ook hier voor zorgen dat ze ventilatieruimte hebben. feit is zoals door Dliekens al aangegeven HOE HOGER DE TEMP HOE LAGER DE LEVENSDUUR!
Link naar reactie
Heerlijk weer zo'n theoretische benadering, het is idd zo dat de technische levensduur korter wordt maarja vraag is wel hoe lang gaat dat ding normaal mee en hoe lang ze mee gaan als hij het ietsjes warmer heeft. Met andere woorden technische en economische levensduur. Verder heb ik ook nooit gezegd dat het goed is alleen dat ik er nooit last mee heb gehad. Die pc met 3 schijven staat al 6 jaar dienst te doen en ze draaien alle drie nog steeds. Wel geen 7200 toeren schijven maar 3x 5400 lijkt mij toch dat die middelste aardig aan het zweten is. I rest my case :D
Link naar reactie
Ik sluit mij aan bij Dliekens en Micky.g 7200rpm schijven (en SCSI 10.000/15.000rpm schijven helemaal) worden behoorlijk warm, adequate koeling is dan ook sterk aan te raden. 3x 5400rpm is hele andere koek als 3x 7200rpm Ik heb zelf 3x 7200rpm: 1x 80GB Maxtor Plus9 7200rpm 2x 40Gb Maxtor D740X 7200rpm @ Raid-0 De 2x40 zitten dicht op elkaar (Raid) en daar heb ik een 80mm papst case fan achter gezet (voordeel van een Chieftec kast die deze mogelijkheid bied) Deze blaast de lucht precies tussen de 2 hdd's door en desondanks worden ze nog redelijk warm. Als het mogelijk is in je kast zou ik dus zeker een 80mm case fan of een andere hdd cooler tussen je 2 hdd's plaatsen.
Link naar reactie
Zoeff, blijf bij de vraag. Dat jij er geen last van hebt heeft niemand boodschap aan. Alleen de theoretische waarheid geld hier als een goed antwoord. De rest is vervuiling van het topic en een middel om een hogere kwotatie als nieuw lid te krijgen zonder een echt antwoord op de vraag te geven. Op die manier ga je nog dikwijls het deksel op de neus krijgen.
Link naar reactie
De temperatuur is idd afhankelijk van het merk en het toeretal. Ik had 2HDD van Maxtor boven elkaar , zelfs met de pc kast open kon je deze amper aanraken zo warm werden ze. Deze heb ik vervangen voor W-Digital , deze voelen lauw aan. Alle HD zijn 7200 rpm. De HD zijn nu voorzien van koelventilatoren , kosten € 8,- op een beurs , deze kan je onder tegen de HD schroeven, ze zijn maar 10mm in hoogte en zuigen de lucht aan vanaf de zijkant. Als je de ruimte hebt kan je deze beter gebruiken .
Link naar reactie
[quote:3474f57ed9="Red Dragon"]Ik sluit mij aan bij Dliekens en Micky.g 7200rpm schijven (en SCSI 10.000/15.000rpm schijven helemaal) worden behoorlijk warm, adequate koeling is dan ook sterk aan te raden. 3x 5400rpm is hele andere koek als 3x 7200rpm Ik heb zelf 3x 7200rpm: 1x 80GB Maxtor Plus9 7200rpm 2x 40Gb Maxtor D740X 7200rpm @ Raid-0 De 2x40 zitten dicht op elkaar (Raid) en daar heb ik een 80mm papst case fan achter gezet (voordeel van een Chieftec kast die deze mogelijkheid bied) Deze blaast de lucht precies tussen de 2 hdd's door en desondanks worden ze nog redelijk warm. Als het mogelijk is in je kast zou ik dus zeker een 80mm case fan of een andere hdd cooler tussen je 2 hdd's plaatsen.[/quote:3474f57ed9] maar is het niet zo als er straks weer nieuwe hardeschijven uitkomen met bv. 10000 rpm dat ze dan gaan zeggen van "ja die 7200 rpm hd's kunnen ook nog wel zonder koeling" want het word steeds warmer of niet?
Link naar reactie
[quote:69bbf00d0c="computer_nerdo"] Als het mogelijk is in je kast zou ik dus zeker een 80mm case fan of een andere hdd cooler tussen je 2 hdd's plaatsen.[/quote:69bbf00d0c] maar is het niet zo als er straks weer nieuwe hardeschijven uitkomen met bv. 10000 rpm dat ze dan gaan zeggen van "ja die 7200 rpm hd's kunnen ook nog wel zonder koeling" want het word steeds warmer of niet?[/quote] 10.000 rpm en 15.000 rpm schijven zijn er al, en die zijn heel erg warm. Dit zijn echter Hardeschijven met een SCSI aansluiting ipv ATA of S-ATA. Maar dit geeft al wel aan hoe warm ze gaan worden. WD komt binnenkort met een 10.000 RPM S-ATA hdd. Zoals J.A.Maurer al aangeeft word de ene merk hdd warmer als het andere merk. Maxtor schijven worden dus erg warm (ik heb er dus 3). Het blijft echter zo dat een adequate koeling voor 7200 rpm schijven te prefereren is. dat word niet anders met het verschijnen van 10.000 en 15.000 rpm schijvem. Ik snap je redenatie dan ook niet, men zegt nu toch ook niet: "ohw die 500mhz Pentium III kan wel zonder koeling" :roll: [update] Ik heb toevallig een leuke test gelezen over een aantal nieuwe hardeschijven, daar werd ook de temp gelezen: [img:69bbf00d0c]http://www.hardwarezoom.com/images/reviews/3/temp-chart.gif[/img:69bbf00d0c] dat is niet misselijk. helemaal als je er 2 of 3 hebt. de gehele revieuw is [url=http://www.hardwarezoom.com/viewreview.jsp?ReviewID=132&PageNo=1&CategoryName=Storage&CategoryID=50&Path=3]Hier[/url] te lezen. [/update]
Link naar reactie
tja, ik ben eigenwijs maar zie het niet zitten om een extra koeler te plaatsen. ik heb lang gesleuteld om mijn systeem bijna geruisloos te laten werken. de extra db's die de 2e schijf te weeg brengt is al een doorn in mijn oog. ik zie dus wel waar het schip strand. ik zal eens meten hoe warm de schijven eigenlijk worden. gr ad
Link naar reactie
om mijn pc vrijwel geluidloos te maken heb ik zalmannkoelers gemonteerd. die werken uitstekend en doen dit zonder dat ze hoorbaar zijn. ik moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat ik geen gamer ben. mijn grafische kaart (matrox) doet het zonder koeler. ook de voeding is van zalmann. zolas gezegd heb ik voor de seagate HD gekozen. ook die funcioneert zonder veel lawaai. gr ad
Link naar reactie
[quote:c5ae67bf04]adkoch schreef: tja, ik ben eigenwijs maar zie het niet zitten om een extra koeler te plaatsen. ik heb lang gesleuteld om mijn systeem bijna geruisloos te laten werken. de extra db's die de 2e schijf te weeg brengt is al een doorn in mijn oog. [/quote:c5ae67bf04] De HD ventilatoren welke ik eerder schreef maken een geluid die stukken lager is dan van een HD. Dit zijn de specs: Air flow: 15 CFM >> Noise: 35.5 db
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...