Ga naar inhoud

Vragen omtrent navullen inktcartridges HP-Deskjet 950c


Aanbevolen berichten

Beste mensen, Ik heb gisteren voor het eerst mijn cartridges durven bij te vullen en ik denk wel dat het goed gegaan is: het printresultaat is goed. Wél heb ik nog een paar vragen: 1: Af en toe krijg ik nog de melding dat er "problemen" zijn met mijn zwarte cartridge hoewel er via het "werkset"-icoon wordt aangegeven dat de cartridge voor 90% is gevuld, en er dus -zoals gezegd- niets mis is met het afdrukresultaat. Is dit logisch, of is er inderdaad iets mis? 2: Ook de kleurencartridge heb ik bijgevuld maar de printer waarschuwt nú alweer dat de cartridge (bijna) leeg is - geschat inktniveau: 0% (??). Is ook dit logisch en kan ik de melding negeren, of is er ook hier iets mis? 3: Op de navulverpakking van zowel de zwarte als de kleureninkt is de beschrijving van het navullen weergegeven. Maar op geen van de doosjes staat de te gebruiken HOEVEELHEID inkt per navulling vermeld. Ik heb me laten vertellen dat de zwarte inkcartridge per navulsessie met (maximaal?) 20 ml. moet worden bijgevuld en dat de kleurencartridge per navulsessie met (maximaal?) 5 ml. per kleur moet worden bijgevuld. Dit is dan ook wat ik heb gedaan. Kunnen jullie mij zeggen of deze getallen kloppen, en zo ja, hoe kan het dan zijn dat de kleurencartridge al weer aangeeft leeg te zijn? 4: Voorts is in de werkset het plaatje verdwenen dat het inktniveau van de kleurencartridge visueel weergeeft. Gebeurt dit omdat het inktniveau "nul" is? Ik heb de printer inmiddels opnieuw geïnstalleerd maar dit bood geen soelaas. Ik houd mij aanbevolen voor suggesties. B.v.d. Groetjes, Rob
Link naar reactie
[quote:2859437aed="SurfDude"][quote:2859437aed="pvdheijden"]Ik vindt bijvullen maar niks... De printkop moet ook vervangen worden voor het beste resultaat.[/quote:2859437aed] Maar dat hoeft toch niet iedere keer? Ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld 1 op de 3 keer alsnog een hele nieuwe cartridge koopt.[/quote:2859437aed] Meestal droogt zo'n printkop toch uit. Je krijgt dan strepen door je tekst heen. Maar bijvullen, kan natuurlijk ook goed gaan. Misschien heeft iemand nog tips ? Wat zijn bijvoorbeeld de beste nagevulde / gerecycled inkcartridges. Zelf hebben we ervaring met Emstar. Welke zijn nog meer goed of heb je zelf ervaring mee ?
Link naar reactie
Bij de kleurencatridges moet je de injectienaald helemaal in de patroon steken richting printkop ( je voelt een lichte weerstand van de spons ) en hem daar langzaam leegdrukken. Mij is ook niet helemaal duidelijk of de 19ml die erop staat betekent 19 ml per kleur of 19 ml totaal, ik vermoed het eerste, voor de zekerheid vul ik elke kleur 5 ml, want stel dat een van de kleuren niet helemaal leeg is en dan overloopt. Bij de zwarte mag je de naald er juist niet insteken, alleen het puntje, want er schijnt een zakje in te zitten dat heel moet blijven, deze vul je dus door de zwaartekracht en geheel vol, als je dan het kogeltje er in drukt komt er wat overdruk op de patroon, die er even uit moet lekken als je hem weer rechtop houdt, niet op een keukenpapiertje zettten, want die zuigt de inkt eruit waardoor hij blijft lekken. Deze methode komt uit de handleiding van de vulset die ik gebruik ([url]www.refillink.nl[/url])
Link naar reactie
Waar ik echter bang voor was lijkt toch te gebeuren. Er is kennelijk tóch geen eenheid in het vaststellen van de juiste hoeveelheid te gebruiken benodigde inkt voor het navullen van de cartridges. Uit jullie reacties blijkt dat door jullie eigen (kennelijk prettige) ervaring, de een tóch weer andere hoeveelheden inkt voor het navullen gebruikt dan de ander; zelfs de gebruiksaanwijzingen verschillen van elkaar - dit weet [b:06c34359fd]ik[/b:06c34359fd] dan weer uit eigen ervaring. Daarom vind ik het best wel lastig... En informeren bij Hewlett Packard zélf naar wat de juiste hoeveelheden zijn, lijkt me niet een écht slimme zet. Niettemin dank ik jullie hartelijk en [u:06c34359fd]blijf ik open staan voor suggesties[/u:06c34359fd]. Groetjes, Rob
Link naar reactie
Over de hoeveelheid gesproken: De large HP cartridge bevat standaard 38ml totaal aan inkt, dus ruim 12ml per kleur. De hoeveelheid die je kunt navullen wordt o.a. bepaald door de hoeveelheid inkt die nog resteert. Indien een bepaalde kleur nog 4ml aan inkt zou bevatten, past er natuurlijk minder in dan wanneer ie helemaal op is. Dan is er nog de vulgraad. Indien je inkt fysiek gaat inspuiten, dan raakt de spons al snel plaatselijk verzadigd en komt de inkt langs de zijkanten omhoog, waardoor het ding vol lijkt. Gebruik je een aangeboorde spuit en laat je de inkt inzakken onder zwaartekracht, dan is de vulgraad stukken beter. De HP printheads kunnen volgens een C`T test ongeveer 280ml aan inkt verpuiten zonder merkbaar kwaliteitsverlies, dus heel wat meer dan de standaar 42 of 38ml of erger nog de lowcap 21 of 19ml...
Link naar reactie
Ik vul ook zelf bij, zowel de 840 als de 950 zonder probleem. Zwart doe ik op de "Belgische" manier. Niet met de naald maar met behulp van een houder. Inktpatroon zet je in een houder en dan zet je de injectiespuit zonder naald er boven op. Dan spuit je heel langzaam de inkt door de printkop naar binnen. Dit systeem heb ik gekocht op de HCC dagen afgelopen november en bevalt goed. Dit ivm het leksteken van het zakje in de zwarte inktpatroon.
Link naar reactie
Hp printers uit de 900 serie onthouden van de laatste 2 gebruikte cartridges (zowel kleur als zwart) het inktniveau. Als je een lege catrdige bijvult en terugplaatst blijft de werkset bij het geschat inktniveau beweren dat de cartridge leeg is. Dat geldt ook bij terugplaatsen van een bijgevulde voorlaatste cartridge. Je moet de printer resetten om dit te verhelpen (hij vergeet dan de laaste 2 cartridges en ziet de bijgevulde catrdige weer als nieuw, en dus vol). Hoe dat resetten in zijn werk gaat (je moet contacten afplakken) is meermalen in dit forum aan de orde geweest, gewoon even zoeken. Een zwart cartridge bevat 42 ml inkt. Als hij leeg is moet je er dus zonder problemen 40 ml bij kunnnen vullen. Kleuren cartridges zijn er in 2 smaken, 19 ml (totaal van de 3 kleuren) en een heavy duty van 38 ml. De kleur die leeg is kun je dus met resp. 6 of 12 ml bijvullen, de overige kleuren iets minder.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...