Ga naar inhoud

Ik ga een droom computer bouwen


Aanbevolen berichten

Ik ga binnenkort een droom PC bouwen. Het budget is rond de 1250 max. De volgende onderdelen heb ik al: Monitor 19", Keyboard, Muis, Kast (Big Tower), Plextor 48x brander, LG 52x cdrom. Nou ja, dat scheelt natuurlijk een heleboel. Het gaat dus om de volgende onderdelen: mobo, memory, cpu, hdd, voeding, vga. Ik heb van alles nageplozen en wou het volgende voorstellen: -Mobo: Gigabyte GA-7DPXDW (Dual Athlon) -Memory: 2x256Mb PC2100 -Cpu: 2x Athlon XP 2400+ (met patch zodat ze op een SMP mobo werken) -HDD: 2x WD 80Gb/7200 ata100 8Mb-cache (in stripe array) -VGA: Radeon 9000 (pro) met 128 Mb -Voeding: ANTEC True Power 480W óf 550W Ik ben niet een echte hardcore gamer, dus de vga is niet cruciaal. Ik wil per se Dual draaien, omdat ik met XP-Pro én Linux draai. Ik weet alleen niet goed wat het snelst draait qua HDD's. Ik doe veel foto editing. Volgens mij is de rest wel redelijk in balans. Ik denk voor de hele boel rond de 1250 euro kwijt te gaan zijn. Hebben jullie nog goede tips of aanwijzingen, dan heel graag. Denk lekker mee waar ik eventueel accenten kan verleggen of alternatieve configuraties.
Link naar reactie
correctie: -Mobo: Gigabyte GA-7DPXDW (Dual Athlon) [b:173646135e]OKE[/b:173646135e] -Memory: 2x256Mb PC2700 -Cpu: 2x Athlon XP 2400+ (met patch zodat ze op een SMP mobo werken) (2x?) :roll: -HDD: 2x WD 80Gb/7200 ata100 8Mb-cache (in stripe array) [b:173646135e]OKE[/b:173646135e]-VGA: Radeon 9000 (pro) met 128 Mb [b:173646135e]OKE[/b:173646135e] -Voeding: ANTEC True Power 380 is genoeg Wat voor kast heb je? Bigtower wat? Lian-li, Chieftec, antec, A-open, thermaltake...enz enz
Link naar reactie
[quote:83fe0ce5b5="Salv"]oke, ik ging wel wat laag maar 380 moet toch wel genoeg zijn? Waarom 2 procs? is één soms niet genoeg voor je? Als je toch al helemaal geen games speelt. Een proc vreet rond de....50 watt?[/quote:83fe0ce5b5]omdat hij linux en Windows xp prof op de computer heeft staan. tenminste daarvoor wil hij 2 processors. maar heb je toch niet nodig. je draait ze toch niet allebei tegelijk?????
Link naar reactie
[quote:18424611ae="Salv"]Waarom 2 procs? is één soms niet genoeg voor je? Als je toch al helemaal geen games speelt. [/quote:18424611ae] Een processor is niet alleen om te gamen, trouwens bij games zul je er al zo goed als helmaal niets aan hebben omdat er bijna geen games zijn die dual processing ondersteunen. Het is dus cruciaal dat de applicaties die hij draait dual processing ondersteunen. Het is wel zo dat linux en xp (en alles op NT basis) op zich dual processing ondersteunen, win9X versies niet! Ik zou in ieder geval wel een athlon MP kopen dan omdat die daarvoor officieel vrijgegeven zijn door amd, het is zo dat je een xp met een modificatie als mp kunt laten doorgaan alleen garantie dat ie stabiel draait in een dual omgeving heb je dan niet!
Link naar reactie
[quote:8e088124b3="Salv"]oke, ik ging wel wat laag maar 380 moet toch wel genoeg zijn? Waarom 2 procs? is één soms niet genoeg voor je? Als je toch al helemaal geen games speelt. Een proc vreet rond de....50 watt?[/quote:8e088124b3] was het maar 50 watt. Het is ruim 60 watt. de hdd's vreten zo'n 30 watt elk en dan komt er nog zo'n 60watt per CPU bij. zit je al op 180watt voor alleen maar 2 cpu's en 2 hdd's daar komt de rest nog bij. 380watt is het minimum maar voor een volle bak met 2 CPU's en RAID config is gewoon meer dan 400watt erg prettig. Lees http://users.erols.com/chare/elec.htm voor wattages van CPU's
Link naar reactie
Mooi!! Ik zat zelf ook al even naar een dualprocessor systeem te kijken. Maar ik heb het geld er nog even niet voor over. Ik zal dan namelijk wat meer onderdelen moeten kopen. Heb je de volgende review al gezien. Geeft een aardig beeld: http://www.tweakers.net/reviews/293 Ik heb ergens gelezen dat de 760MPX tot 2100 geheugen ondersteund. Maar ik zoek het nog even op. Ah hier: http://shop.store.yahoo.com/4itech/gigga7dualso.html Maar ik zou nog even werder zoeken wat het geheugen betreft. Heb je ene link voor me over dat modden van de xp processor? Bart
Link naar reactie
Natuurlijk heb je dual cpu's niet nodig om win xp en linux tegelijk te draaien. Dat kan helemaal niet. Tenzij je VMware zou draaien onder linux misschien. Maar je kunt onder linux je software zelf compileren met volledige onderstuening voor smp. Dat levert wel snelheid op. En dan deel je ook nog je cache geheugen. Modden van Xp's is simpel met een beetje zilverlijn van bison of een potlood streepje zetten. XP is gewoon geodkoper dan MP. De kast lijkt me ook niet zo'n probleem, maar die Antc 480W voeding klinkt heel goed.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...