Ga naar inhoud

2.0 mb formatteren


Aanbevolen berichten

[quote:8c1a6e4e24="m021"]Hoe ik er aan ben gekomen weet ik niet, maar ik heb een 2 MB diskette in mijn bezit. Nee ik ben niet in de war met 2HD, het staat er echt: 2.0 mb. Maar hoe moet ik deze formatteren? DOS en Windows kennen alleen 1.44![/quote:8c1a6e4e24] Gewoon op 1.44 formatten (geen quick). Al jaren als je een HD diskette koopt zijn die al gepreformat. De jarane daarvoor moest je eerst formatten. Uit marketing oogpunt stond er vaak op 2.0 MB. Zodar ze geformat zijn is het 1,44. Dus je zel geen 2.0 MB floppy krijgen na de format
Link naar reactie
[quote:d18578e1db]Dus je zel geen 2.0 MB floppy krijgen na de format[/quote:d18578e1db]Ja OK, dat had ik dus al door. :wink: Is er niet een of ander programmaatje die er wél een 2.0 mb van maakt? P.S.: [quote:d18578e1db]De jarane daarvoor moest je eerst formatten. Uit marketing oogpunt stond er vaak op 2.0 MB.[/quote:d18578e1db] Het is geen oude diskette, een vrij nieuwe zelfs.
Link naar reactie
Er waren vroeger (Dos tijdperk) programma's die je capaciteit van diskettes op kon pompen naar 1,8 mb door allerlei trucs uit te halen zoals het verkleinen van de gaps tussen de sectoren en dergelijke. Ik weet niet of je zo'n progje nu nog kunt vinden en of je er eventueel wat aan zou hebben, maar ik vond het wel leuk om dit even te melden.
Link naar reactie
DarkScribe je bedoelt waarschijnlijk een dos progje met 3 files. ik heb het nog wel nl: 2m.exe moet je als eerste opstarten. die installed dan 2m.sys,daarna kun je 2mf.exe gebruiken om er 1,8 mb van te maken. het nadeel is dat je op die pc waar je zo'n diskette wilt lezen wel 2m moet hebben runnen om het te kunnen lezen. En ik had het idee dat het storingsgevoeliger was. Eerder kans dus op dataloss.
Link naar reactie
Ik gebruikte vroger wel eens het programma grduw. Tot mijn verbazing bestaat het nog. Hiermee kun je diskette oppompen tot 1,7 Mb. Werkte erg goed. Volgens mij is dat wel het maximum. Het is een windows tool overigens. zie de volgende lijst: daar staat hij in (GRDuw disk utility): http://www.missionarytechsupport.com/launchpad/utilitydownloads.html Bart
Link naar reactie
De floppies zijn fysiek hetzelfde, maar anders geformatteerd. Is die van jou toevallig voor MAC? Dat gebeurt vaker. MAc formatteert op 2Mb. Windows kan trouwens wel meer dan 1.44Mb op een floppy duwen. Kijk maar eens goed naar de originele install flops van W95. en naar de Cab files van win98. Allemaal groter en allemaal op één flop te duwen. Met het fat systeem van de huidige windows wordt voor de betrouwbaarheid maar 1.44 gebruikt.
Link naar reactie
[quote:28c1b51b34]Is die van jou toevallig voor MAC? [/quote:28c1b51b34] Nee, er staat ten minste op DOS Formatted. [quote:28c1b51b34]Ik gebruikte vroger wel eens het programma grduw. Tot mijn verbazing bestaat het nog. Hiermee kun je diskette oppompen tot 1,7 Mb. Werkte erg goed. Volgens mij is dat wel het maximum. Het is een windows tool overigens. [/quote:28c1b51b34] Bedankt ahbart, ik ga het meteen proberen! :D
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...