Ga naar inhoud

serieele muis beweegt alleen horizontaal


Aanbevolen berichten

Op mijn computer (P200MMx op Win98) is een nieuwe serieele muis aangesloten van 'Chic', via een verloopstekker. De muis had een stekker voor de 'kleine' com-poort, maar die werkte niet. Via een grote verloopstekker op de lange 25 pins poort gezet (waar de oude muis aan hing en ook niet lekker werkte). In horizontale richting werkt de muis prima, maar in verticale richting is het alsof er een sterk elastiek aan zit. Diverse muisinstellingen geprobeerd, maar dat hielp niet. Is er iets mis met die compoorten, zo ja wat en hoe te verhelpen? Groeten van Eef 'muisarm' Fakkeldij
Link naar reactie
Alsof er elastiek in zit, schrijf je. Hij doet het dus wel? Maak hem eens open en maak de asjes schoon. Vaak zit hier na verloop van tijd een dekentje van stof omheen gewikkeld. En dit kan de vlotte beweging behoorlijk in de weg zitten. De "grote" 25-pins compoort is COM-2, de 9-pins is COM-1. In principe zou het systeem bij opstarten automatisch de muis moeten herkennen, ongeacht op welke poort hij zit, tenzij je ergens uitdrukkelijk iets anders op COM-1 hebt toegewezen (modem o.i.d.). Dan "merkgebonden verloopstekkers"?? Nooit van gehoord. De stekkers 25 naar 9-pins zijn gewoon universeel. Wat wel merkgebonden is, dat is een verloopstekker voor PS/2 naar seriëel. Deze horen strikt bij één type muis of scrollball. Hetzelfde geldt voor USB naar PS/2. Die stekkertjes zijn nl. niet enkel een simpel verloop van pen naar pen, maar ze bevatten een chip, die het protocol converteert. Jan de Boer
Link naar reactie
De muis is splinternieuw, dus niet vies. Overigens weet ik wel wat je bedoelt met stof. Dat is het niet. De nieuwe muis is serieel met een 'vrouwtjesstekker' voor de 9-pins compoort. Daarop was geen enkele reactie. Met een verloop naar de 25-pins compoort krijg ik de beschreven reactie van alleen horizontaal bewegen en verticaal elastieken. De oude muis had een standaardaansluiting voor de 25 pins compoort. Nooit eerder gezien, trouwens. Kan dit betekenen dat er alleen buitenissige muizen aan de computer horen te hangen? Ook deze muis had een erg trage verticale reactie. Reden waarom ik de compoort verdenk. Over automatisch herkennen gesproken. Bij het voor het eerst opstarten met de nieuwe muis krijg ik van windows te horen dat er geen muis is aangetroffen en dat ik veilig een serieele muis kan aansluiten. Geruststellende gedachte... Overigens krijg ik die melding ook als ik de nieuwe muis met een verloop op de 25-pins compoort aansluit Eef Fakkeldij
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...