Ga naar inhoud

Hoe ontdek in type moederbord?


Aanbevolen berichten

Ik heb bij een vriend win xp pro op de pc gezet. Nu werkt alles zeer fijn, maar 2 vraagjes: 1. Er is geen geluid. De driver moet uiteraard nog geinstalleerd worden Maara..je voelt hem al: geen cd's met drivers/ geen boekje meer. Bij het opstarten zie ik ook niet echt nuttige info.. Kast open: geen type nr te vinden Hoe ontdek ik welk type moederbord erin zit Het is nl een onboard soundcard... Zou ik ergens een standaard soundcard driver kunnen d/l bv? 2. Hij heeft 128 mb intern. Moet uitgebreid worden naar 256. Nu weet ik dat er problemen met compatibaliteit zijn soms, als je er 128 mb naast zet van bv een ander merk. Klopt dat? en hoe weet ik of het pc 133 of hoger is? kan ik daar alleen achter komen door hem eruit te halen?
Link naar reactie
Soms heel erg goed zoeken. Het kan een korte nummercode of lettercode zijn. Of eens tukje tekst ergens aan de zijkant. Soms kleine letters, soms grote letters. In ieder geval heel erg zoeken. Tot nu toe heb ik altijd het type kunnen achterhalen. De Bios ID die vaak te zien is bij het opstarten (onder aan het scherm), kan ook helpen. Verder zijn er allerlei programmaatjes die je opweg kunnen helpen, zoals Sisoft Sandra onderdeel 'mainboard information'. Wat het geluid betreft, vaak zit er ergens een bepaalde chip op bijvoorbeeld ESS1371 (dit is wel een oudje ...). Deze zit meestal "in de buurt" van de connectors op het moederbord. TJa, volgende keer die schijven beter bewaren. Zelf ooit meegemaakt, dan zo'n slordigheid 'heel vervelend kan uitpakken. Betrof dus het netgenoemde chip nummer. Vele soorten drivers beschikbaar, maar niet eentje die werkte: uiteindelijk van een oude backup de bestanden geprobeerd terug te zoeken. En dat wat zoek was uit een andere driver gehaald.
Link naar reactie
Als je winupdate toepast , wordt het systeem ingelezen en aangegeven welke updates van Win maar ook van andere toepassingen er zijn. Moet er eerst een prog geinstalleerd zijn of ziet het test/inlees programma van windows gelijk of er een driver ontbreekt, zo ja dan kan dit de oplossing zijn als ik geen gruwelijke denkfout maak ? Alipapa
Link naar reactie
Er zijn maar weinig merken die het model van het bord er niet opzetten. Gewoon even kijken dus (kan lastig zijn in die brei van electronica) Meestal vind je dat stickertje wel onder de AGP. En voor het geheugen: Gewoon even eruit halen. Wanneer je een beetje handig iemand ernaast zet voor nootgevallen is er niets aan de hand. Gewoon goed kijken ofdat je hem met de juiste kan terug plaatst. Hard aandrukken en dan de klipjes. Even proberen en je weet, het is kinderspel.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...