Ga naar inhoud

Hoeveel geheugen 512 mb of 1024 mb?


Aanbevolen berichten

Hi, Heb gezocht op het forum of ik een antwoord kn vinden op mijn vragen, maar kon niet vinden. Vandaar mijn vraag aan jullie: Ik heb een nieuwe Dell Dimension 4550. Pentium 4 2.53 ghz Intel 845PE chipset 533MHz system bus and 333MHz DDR SDRAM 120GB 7200rpm Ultra ATA-100 hard drive 1 x 512 mb 333 mhz 128 MB DDR ATI Radeon 9700 TX Ik doe redelijk veel spellen en werk vaak met divx. Vraag 1: Is het zinvol om mijn geheugen uit te breiden naar 1025 MB. Maw ga ik het merken of is het zonde van de $$ Vraag 2: Ik heb eens zitten zoeken wat voor geheugen ik nodig hebt. Als ik op de Dell site ga kijken kost met dat circa 250 euro (kingston KTD4550/512 ) Bij Dan-elec staat ook dat het geheuegn wat zij hebben speciaal voor mijn Dell is. Hier kost het 150 euro. (Dane Elec 512 MB DIMM PC2700 DELL) Nu kan ik ook gewoon algemeen geheugen kopen. De algemene 512MB 333MHz DDR PC2700 DIMM van Kingston kost 121,00 euro. En de goedkoopste 512MB OEM PC-2700 DDR333 CL2.5 kost 99,00 euro. Dus is het zinnig om uit te breiden EN moet ik het voorgeschreven geheugen aanschaffen??? Ik zou niet weten wat het verschil tussen het voorgeschreven en het algemene gehuegen is. Alvast bedankt voor jullie reacties. MvD
Link naar reactie
Of uitbreiden zinvol is hangt ook af van je besturingssysteem. Voor Windows 95/98/Me werkt meer dan 512 Mb vertragend. De meerwaarde van de laatste 512 Mb is veel kleiner dan de meerwaarde van 256 Mb naar 512 Mb. Spellen vragen vaak juist meer van de grafische kaart. Het extra geheugen lijkt me in dit geval dan ook een investering die niet echt rendabel is. Maar de keuze ligt uiteraard geheel bij jou. Het geheugen van Dell is inderdaad duur. Er is ook in geheugen toch wel kwaliteit verschil. Maar meer dan 100 euro verschil is wel heel erg groot. Vraag in ieder geval of je het terug mag brengen/sturen als het niet naar voldoening functioneert.
Link naar reactie
[quote:d45f413806="DLiekens"]"Speciaal" geheugen voor DELL is BULLSHIT!! Handerlaarsfabeltje om de prijs omhoog te drijven.[/quote:d45f413806] Hi, Alvast bedankt voor de 2 antwoorden. Was vergeten te vermelden dat ik XP draai. Dus volgens jou kan ik gewoon dat OEM geheugen van 99,00 euro erin zetten?? Tussen de Dan-elec en het OEM scheelt het euro 50,00 (dat is redelijk veel) Over het verschil met Kingston maar niet te spreken. Het OEM geheugen wat ik gezien heb op tweakers.net is via een postorder dus terug brengen gaat niet echt denk ik. De vraag blijft of ik het zal merken maar voor die 99,00 zit ik wel op mijn max. Groeten
Link naar reactie
[quote:f4add5e169="DLiekens"]"Speciaal" geheugen voor DELL is BULLSHIT!! Handerlaarsfabeltje om de prijs omhoog te drijven.[/quote:f4add5e169] Je hebt met OEM-geheugen niet de zekerheid dat het werkt ;) Compaq is een goed voorbeeld dat zegt dat je Kingston geheugen moet hebben. Hyundai schijnt ook te werken, maar dan heb je ook alles gehad ;) Dus het blijft gissen. Gr, RuuD
Link naar reactie
Sorry, niet mee eens. OEM of merkgeheugen, maakt niet uit. Het enigeverschil: Merkgeheugen heeft langere waarborg dan OEM, en daar betaal je dan ook voor. Wat meer uitmaakt is: meng NOOIT single-side met double-side. Dat werkt meer niet dan wel, en zeker niet met MSI moederborden. Zorg ook eventueel, (of probeer) dat je steeds RAM van hetzelfde merk gebruikt. NB. Jarenlang met DELL gewerkt. Hun RAM wordt ook elders gemaakt met hun naam op. Idem voor bv Compaq.
Link naar reactie
Ik heb in het verleden wel eens een compaq systeem gehad en die slikte alleen maar "speciaal" compaq geheugen. Of ik nou enkelzijdig of dubbelzijdig gebruikte, het maakte niks uit. Zo'n "speciaal" compaq dimmetje erin gezet en het draaide. Ff nagevraagd bij compaq natuurlijk hoe dat kan en toen kreeg ik als antwoord: het geheugen heb een speciale opbouw :lol: :lol: :lol: :lol: Op mijn vraag wat het verschil in "opbouw" dan wel was, daar konden ze niets over zeggen. Tot op de dag van vandaag is het mij een raadsel. Later heb ik wel eens een ander compaq systeem hier gehad en die slikte wel gewoon elk dimmetje. :o :o :o
Link naar reactie
Compaq had in het verleden de policy om zo veel mogelijk eigen spullen te verkopen door de onderdelen niet compatibel te maken. Inmiddels is Compaq o.a. daardoor een stukje markt kwijt geraakt. Dus de policy is veranderd. Bij Dell heb je daar geen last van. Overigens is het bij Dell gekochte geheugen vaak niet van het merk Dell. Dus dat kan je rustig ergens anders halen. Mijn opmerking over kwaliteit heeft voorla te maken met het verschil tussen OEM en merk.
Link naar reactie
Nog ff over of je nou veel aan 1024 hebt of niet.. Naar mijn mening niet in ieder geval. (ik neem trouwens aan dat 2k of xp draait). Je geeft zelf aan dat je games speelt en divx kijkt. Voor games heb je geen 1024 nodig en voor divx al helemaaaal niet. Als je met veel (zware) applicaties tegelijk werkt zal die 512 mb extra wel nut hebben natuurlijk :) Als ik jou was zou ik gewoon nog ff wachten.. of je moet echt geld teveel hebben natuurlijk ;)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...