Ga naar inhoud

2e schijf niet in Verkenner


Aanbevolen berichten

Ik heb XP Home opnieuw geïnstalled, maar de 2e (verwisselbare) harde schijf (Maxtor 6L060J3 ; NTFS) zie ik niet meer in de Verkenner. Wel staat ie netjes in de BIOS, in Partition Magic (maar dan geel gekleurd, ten teken dat het geen bekende schijfindeling heeft) en ook in Schijfbeheer staat ie, maar dan met de kreten "Dynamisch" en "Afwijkend". Ik kan er op rechtsklikken en dan kiezen voor converteren naar standaardschijf, maar dat durf ik niet (zie onder). Vorige week kon ik er nog prima mee werken. De PC is een weekje weggeweest voor reparatie, de schijf zelf heb ik gewoon thuisgelaten. De schijf was de backup van de c-schijf die al is leeggepoetst, dus formatteren of partioneren van de 2e is geen optie. Wat kan ik nog doen. Die data [b:39c92d693f]MOET [/b:39c92d693f]ik hebben!!! Nog iets vreemds, bij het installeren van XP had ik hem afgekoppeld en later pas erin geschoven. XP wilde het installeren, maar bleef hangen. Daarna, heb ik in apparaatbeheer het ding verwijderd en XP het weer opnieuw (en nu goed) laten installeren.
Link naar reactie
Zonder er al te diep in te duiken: ik zie in je screenshot dat de tweede schijf een zogeheten "dynamisch" volume is. Een grapje welke sinds w2000 mogelijk is en dingen mogelijk maakt zoals softwarematige raid. Met dynamisch volume beheer kun je dus bv 4 hd's in je systeem hangen en windows ze laten beheren alsof het 1 hele grote hd is. Ik heb het 1 keer zien werken en inderdaad: het is net of je 1 grote hd hebt, je merkt er niets van dat er meerdere schijven zijn. Buiten dat ene simpele voordeel zijn er nog veel meer grapjes die je er mee kunt doen. Maar dan het nadeel: ik begin geeneens met opnoemen want de hoeveelheid "maar" en "als" is zeer lang. Ik raad je aan om windows help en mogelijk ook de knowledgebase te gaan lezen betreffende dynamisch volume beheer. Ik heb zomaar het vermoeden dat je iets hebt aangezet(of juist uitgezet) wat jouw probleem veroorzaakt. Ik heb altijd het advies opgevolgt van een bevriende sys beheerder: niet aan beginnen..... [edit] ik kon het zo ff niet vinden maar toch: in de mmc (console) kun je een help kiezen (papiertje met vraagteken) daar vind je onder schijfbeheer/dynamische volumes alles wat je wilt weten (en meer) over dyn volumes..... Mogelijk is dit de oplossing?: Een schijf verplaatsen naar een andere computer Voordat u de schijven loskoppelt, moet u controleren of de status van de volumes op de schijf In orde is. Als de status niet In orde is, moet u de volumes herstellen voordat u de schijven verplaatst. Zet de computer uit, verwijder de fysieke schijven en installeer deze op de nieuwe computer. Start de computer met de verplaatste schijven opnieuw op. Open Schijfbeheer. Klik op Actie en klik vervolgens op Schijven opnieuw controleren. Klik met de rechtermuisknop op alle schijven die zijn gemarkeerd als Extern, klik op Externe schijven importeren en volg de instructies op het scherm. Komt uit : help/schijfbeheer/probleemoplossing/schijven verplaatsen naar een andere computer.
Link naar reactie
[quote:c747023e63="spiderned"]Je zegt dat hij ter reparatie de deur uit is geweest. Misschien onbelangrijk, maar wat was er mee aan de hand? Zijn de IDE kabels niet verwisseld tijdens die reparatie.[/quote:c747023e63]Xal morgen meteen even die kabels checken....je weet maar nooit. Dat van die reparatie --> zeer labiel systeem; ik kreeg op een gegeven moment XP niet eens meer geinstalleerd: de cd bleef hangen. Dat is nu wél verholpen, maar dus een ander probleempje erbij :-(
Link naar reactie
[quote:6b3ec2ebb0="rwilligen"]Zonder er al te diep in te duiken: ik zie in je screenshot dat de tweede schijf een zogeheten "dynamisch" volume is.[/quote:6b3ec2ebb0]Dat dynamische is tegen wil en dank, rwilligen, van mij hoeft het ook niet, maar XP Home kiest er kennelijk voor als je een verse install doet. Als je het plaatje ziet, trouwens, dan kun je dus ter hoogte vh gele uitroepteken rechtsklikken en kiezen voor converteren.....maar ja, veeg je daarmee die hele schijf schoon? Morgen na een sneeuwwandeling duik ik idd maar eens in de e-boeken van Knowledge Base, of zo.
Link naar reactie
[quote:7e8867934e="rwilligen"]Het is mogelijk eenvoudig op te lossen.[/quote:7e8867934e]Bedankt voor de hint! Ik denk dat ik het heb gevonden in de [url=http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;309044#4]Knowledge Base[/url]: "Dynamic disks are not supported on portable computers or Microsoft Windows XP Home Edition." Nu verkeer ik in de uitzonderlijke situatie dat ik ben "ge-upgrade" van een (illegale) XP-Pro naar een, jawel, LEGALE XP-HOME. Ik moet dan ook de schijf converteren van een dynamische naar een vaste schijf, maar dan vrees ik dat ik alle data kwijt ben. Ik moet dan ook nog 1 keertje :oops: die XP-pro installen :oops: , de data veilig stelllen, :) XP-home :D weer terugzetten en dan converteren. Tikkie omslachtig, maar ik hoop dat het werkt.
Link naar reactie
Nou, het gaat tot nu toe uitstekend. Ik heb Pro er even opgezet, in schijfbeheer moest ik de dynamische schijf "importeren" en vanaf dat moment kreeg het weer een drive-letter toegewezen en was ie weer toegankelijk. :-D Op dit moment staat de PC te stampen om alle data veilig te stellen. Vanavond Home er weer op en Klaar is Klara en op zoek naar het volgende probleem ;-)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...