Ga naar inhoud

Linux op Shuttle Barebone


Aanbevolen berichten

[quote:22fcd6b19e="RuudFr"]Heeft iemand ervaring met Linux op een Shuttle mini-pc ?[/quote:22fcd6b19e]Draai op het ogenblik Slackware op een Shuttle SS51G op de on board video, de on board LAN en het onboard geluid. Video: in xf86config proggie kiezen voor SVGA kaart en 16* kleuren. Heb wel een probleem (zie elders: KDE stopt) geluid: in Kernel alleen de optie 'has sound' enablen en alle ander uit , de ALSA 0.9rc6 driver, lib & uitils downen van de ALSA site en voor de intel0x8 module gaan. Die ondersteunt ook de SiS chip op het mobo. Geluid werkt goed, heb alleen een probleem met het afzetten vande geluids-drivers: rmmod <geluidsdriver> werkt niet goed. Maar hier is mee te leven: de geluids-drivers blijven actief tot shutdown-tijd, en zijn dus niet tussentijds af te zetten (wat wel zou moeten kunnen). LAN: 8139too driver. Werkt prima. De SB51G heeft weer andere hardware & BIOS, en ik heb ergens gelezen dat je TV kaart (als daarvoor dus kiest) beter presteert bij het opnemen van stuff op de harddisk. Lijkt me een aanrader, die SB51G. De SS51G is nogal lawaaierig, Creative SLIX heeft de reputatie veel stiller te zijn. Over de Athlon-barebone van Shuttle weet ik niets, mn. het temperatuur-gedrag. In mijn Shuttle kan ik in het BIOS geen voltages verhogen, dus overclocking gaat niet, maar hij presteert verder prima. Ga alleen toch wel over op een externe video-kaart in het AGP slot. PS. Ik heb er geen M$ op staan. De Slackware download & installatie is geregeld mbv. de Knoppix cdrom, een aanrader.
Link naar reactie
[quote:7cc2a32a44="HermanH"]Draaide knoppix niet goed dan? Of heb je om andere redenen gekozen voor Slackware?[/quote:7cc2a32a44]Knoppix = linux opstarten vanaf cdrom zonder je harddisk te gebruiken, nou ja, hij pikt wel je swap-device op. (werkt dus prima), maar je wilt toch een distro op je harddisk. Ik ken het script knx-hdinstall, maar de resulterende Debian gaf mij geen toegang tot het internet. Slackware ben ik gewend vanuit mijn vorige compu en daar weet ik nu wat van, Debian is me toch vreemd. (to debianize software, wat is dat eigenlijk?). Enfin, zo heeft ieder zijn voorkeur.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...