Ga naar inhoud

Matrix printer


Aanbevolen berichten

In het algemeen (en dat was vroeger, voor 1990) ook al zo, was de printer vaak compatibel met een bekend merk/type. Ik hoop dus dat je een handleiding hebt o.i.d. Nou waren er vroeger niet bijster veel breed papier printers. Ik neem dus aan dat je een oudje hebt uit een universiteit of een bedrijf. Bekijk de printer nog eens goed, misschien dat er ergens nog een verborgen tekst of nummer staat die na wat zoekwerk iets kan opleveren. Die h136 zou kunnen wijzen op het aantal kolommen.
Link naar reactie
ik heb de IBM proprinter driver geinstalleerd en dat is goed gegaan. Kettingformulier erin maar op de printer zelf brand het rode lampje van "paper out" , dus bij een printopdracht verschijnt de melding>>> doe er eerst papier in ??? Ook zit er een vakje met 12 schuifjes, wat die doet weet ik ook niet.... Dus het lukt nog niet erg...
Link naar reactie
Die 12 schuifjes zijn waarschijnlijk dipswitches, waarmee je de instellingen van de printer kunt veranderen. Tegenwoordig gaat dat allemaal sofwarematig, vroeger met deze switches. Je moet wel een tabelletje hebben om de juiste instellingen af te kunnen lezen en in te kunnen stellen. Met 12 switches heb je nogal wat mogelijkheden :) (ook om het fout te doen) :( Ik zou toch nog eens zoeken naar een typeplaatje oid, en dan bv met google zoeken op en cijfercombinatie die erop staat. misschien heb je geluk Succes.
Link naar reactie
[quote:930d4b17d4="gerben"]Matrix printers zijn van ruim voor de plug&play tijd, dus kan het zijn dat je pc hem gewoon niet ziet. .....[/quote:930d4b17d4] Heb eens gekeken bij Nieuwe printer toevoegen in het configuratiescherm (Windows ME), en daar staat echt nog een heel scala van oudere typen. Ik herinner me b.v. nog heel duidelijk van jaren geleden op mijn werk de Oki-printers 192 en 320, en deze staan er gewoon nog vermeld, evenals een scala van IBM-Proprinters. Die rij dipswitches weet ik niet meer uit mijn hoofd, maar ze hadden meen ik voor een deel betrekking op een eventuele seriële interface (keuze protocol, baudrate, 7 of 8 bits etc.). Verder kon je er de paginalengte mee instellen, afhankelijk van het gebruikte kettingpapier (11 of 12 inches) en wel of niet "skip-over perforation". Staat er echt geen merk op? Ook niet "onder de motorkap"? Jan de Boer
Link naar reactie
Klopt, ze staan er allemaal in. Alleen ziet windows ze gewoon niet, omdat er geen p&p communicatie kan plaatsvinden. Mijn HP Laserjet IIIp staat er ook in, werkt ook goed, maar ik moet hem wel handmatig installeren in windows. Kijk ook nog eens naar de (bios) instellingen voor de parallelle poort, daar wil het ook wel eens mis gaan. Probeer SPP eens. Ik heb ECP en dan DMA 3. Tenslotte kan de kabel ook roet in het eten gooien. Soms moet je een volledig bedrade hebben, soms ook juist niet. Nieuwere computers werken vaak niet met oudere kabels.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...