Ga naar inhoud

AT voeding schakelt automatisch uit (zonder mobo)


Aanbevolen berichten

Hallo redders, Ik wil graag een AT voeding gaan gebruiken om een 12 volts autoradio op aan te sluiten. Dit lukt niet omdat wanneer de voeding word ingeschakeld deze automatisch weer uit gaat. - opties 1 de schakelaar afknippen en de draden verbinden 2 de voeding mist mijn mobo (bedrading van de stekker voor het moederbord moeten worden door verbonden) hoe los ik op welke
Link naar reactie
Dit klinkt meer als een ATX-voeding dan een AT-voeding. Een AT-voeding heeft een echte verbreekschakelaar als aan/uit-schakelaar en werkt ook zonder mobo. Indien het een ATX-voeding is kun je die zonder mobo laten draaien door een weerstand tussen twee draden te zetten. Ik weet echter niet meer welke, maar daar zou je met een beetje googlen wel achter moeten komen.
Link naar reactie
Waarschijnlijk schakelt de voeding 'uit' omdat de 5V niet belast wordt. Om te testen kun je bv tijdelijk een oude HD, floppy of zo aansluiten op een van de andere aansluitingen. Indien dat het probleem oplost, kun je naar de electronica zaak gaan en daar een weerstandje halen en die aansluiten tussen de 5V en de GND (0). De waarde kan ik je niet zo vertellen, die moet je enigzins experimenteel bepalen. 47 Ohm zal vast werken, het verbruik is dan ongeveer 100 mA. Je weerstand moet dan wel minimaal een type zijn dat een (1) Watt kan 'verstoken'. Misschien dat andere waardes ook werken. Hieronder een tabelletje [code:1:6bfa289ada] weerstand verbruik vermogen type 47 Ohm 106mA 530mW 1 W 120 Ohm 42mA 208mW 1/4 W 220 Ohm 23mA 113mW 1/8 W 270 Ohm 19mA 93mW 1/8 W 470 Ohm 11mA 53mW 1/8 W [/code:1:6bfa289ada] Als je een type kiest dat niet het vermogen aankan, zal je weerstand doorbranden. Gebruikte formules [code:1:6bfa289ada] I=V/R stroom is spanning gedeeld door weerstand P=VxV/R vermogen is spanning kwadraat gedeeld door weerstand [/code:1:6bfa289ada] Als het met alleen de weerstand aan de 5V nog niet opgelost is, kan het nog zijn dat de 12V niet voldoende belast wordt. Je kunt dezelfde formules gebruiken om daar weerstanden voor te berekenen.
Link naar reactie
[quote:83e85fda30="Kars"]Hallo redders, Ik wil graag een AT voeding gaan gebruiken om een 12 volts autoradio op aan te sluiten. Dit lukt niet omdat wanneer de voeding word ingeschakeld deze automatisch weer uit gaat. - opties 1 de schakelaar afknippen en de draden verbinden 2 de voeding mist mijn mobo (bedrading van de stekker voor het moederbord moeten worden door verbonden) hoe los ik op welke[/quote:83e85fda30] Op mijn voeding zit een sticker met daarop vermeld welke draad, aangegeven per kleur, welke functie heeft. De atx-connector heeft 20 aansluitpunten/draden. De truc is om 'pin 14' dat is de draad met de aanduiding 'ps on' te verbinden met 'pin 15' of een andere massa (min pool, zwarte draad) aansluiting. Dit schakeld de voeding aan.
Link naar reactie
Heren bedankt voor de reactie´s zover. Een andere adapter 12 V 1A is geen optie 1A is niet voldoende computer voeding bied 7A en das wel een optie. Nu blijkt dat bij het aansluiten van een cd-rom speler (tijdelijk) de voeding wel draait. Coclusie er moet een weerstand geplaatst worden op ofwel de 5V of de !2V uitgang. Een collega van me meet dit door en levert me een weerstandje. Toch bedankt voor jullie moeite.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...