Ga naar inhoud

HD in removable bracket.


Aanbevolen berichten

Ik zit er over na te denken om zo'n bracket in m'n PC te plaatsen om harde schijven te verwisselen. Dit lijkt me handig om backups te maken. Ook is het dan volgens mij mogelijk om je schijf even bij iemand anders op ide-kabel te plaatsen en vervolgens thuis de data op cd te branden. Is het werkelijk zo makkelijk ? Hoe werken deze brackets, hoe zitten ze inelkaar ? En hoe zit dat met Serial-ATA ? (gebruik zelf nu nog ide)
Link naar reactie
1. Bij het aanschaffen moet je erop letten dat ie 80 polige IDE kabel heeft. Meestal staat er opde doos ATA66-ATA100. 2. Tip : als je er 1 koopt, neem dan een zonder sleutel. 3. Tip : Neem eentje met een fan of liefst 2 fans 4. Tip : vaak verkopen ze ook een losse slede, handig. 5. Tip : op een PC beurs, kijk vooral bij de Duitsers, die zijn vaak een paar euro goedkoper Hoe zit ie in elkaar : Standaard heeft ie een houder en een slede. Gewoon eentje bekijken. Als je met kennissen wil data wil uitwisselen, moeten ze wel hetzelfde type hebben.
Link naar reactie
Ik heb zelf een tijd lang de goedkopie variant gebruikt, dus zonder fan en gewoon ide, dus geen ata66-100-133. Het werkt(e) prima maar je moet NOOIT vergeten dat je EERST je pc moet uitzetten voordat je de schijf kan wisselen. Verder werden de harde schijven bij mij wel erruuug warm in zo'n rekje, neem er dus absoluut 1 met een fannetje erin..... Verder dien je er op te letten dat deze dingen niet genormeerd zijn, dwz dat als je rekje merk A hebt dat de slee van rekje merk B daar (meestal) niet in past, iedere fabriek maakt die dingen dus volgens hun eigen idee. Als je het dus wilt gaan doen is het raadzaam om in 1 keer alle rekjes te kopen die je ooit denkt te gaan gebruiken en wellicht er nog 1 voor de breek bij te nemen, het is nl niet gegarandeerd dat je hetzelfde merk rekje weer vind.
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties, Jullie hebben ervaring met deze brackets, zijn er nog nadelen ? (meer herrie, etc.) Het lijkt me makkelijk om backups te maken, maar ook om bij kennisen langs te gaan en vervolgens daar de schijf op de idekabel te hangen. Dit al er bv computerproblemen zijn, dan schroef ik de kast er af, sluit de kabels aan en kan aan de slag. Dan heb je alles bij de hand, utils, recovery, imaging etc. Vervolgens thuisgekomen kan ik belangrijke data als backup op cd branden zonder gedoe met de kast er steeds af te halen. Of denk ik nu te simpelen is dit mogelijk ? Wat ik me dus oa nog afvraag is het volgende. Hoe wordt de schijf op de ide kabel aangesloten ? Zit er een 'vaste' connecter in de bracket waar je de ide-pinnetjes 'opschuift' of werkt het met kabeltjes... Ik bedoel als de schij uit de computer gehaald wordt en in zijn slede zit, kun je dan nog gewoon bij de stroom conector en ide aansluiting ? Als dit niet het geval is dan zal mijn idee waarschijnlijk niet haalbaar zijn.
Link naar reactie
Het is moeilijk schriftelijk uitleggen : probeer het toch. In de slede zit een IDE connector, je IDE kabel sluit je aan op de Bracket. Zoals ik al zei : het is simpel, gewoon op de beurs eentje bekijken dan zie je hoe ie eruit ziet. Je kan je geen buil eraan vallen. Beursrichtprijs : 10-15 euro afhankelijk van aantal fans etc.. Tip : als je ruimte hebt in je kast, zet elke HD die je hebt in een slede.
Link naar reactie
Bosje zo iets zoek ik ook, ik had al een topic HDD Extern maar helaas is hier niet veel op gereageerd. Weet je of het mogenlijk is om van de IDE connector een verbinding te maken met behulp van een hulpstukje en dan hier een usb van maken. Ter verduidelijking ik wil een kast maken waarin 2HDD geplaatst worden, Met een voeding en een fan. De HDD's wil ik als het kan via een usb poort aan de pc hangen.
Link naar reactie
Zo zien de mijne eruit: [img:49621e91c3]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/IMG_0008.jpg[/img:49621e91c3] [img:49621e91c3]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/IMG_0009.jpg[/img:49621e91c3] [img:49621e91c3]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/IMG_0010.jpg[/img:49621e91c3] [img:49621e91c3]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/IMG_0011.jpg[/img:49621e91c3] [img:49621e91c3]http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/IMG_0014.jpg[/img:49621e91c3] Bij mij is de connector tussen rekje en slee een ouderwetse centronics scsi connector en waarschijnlijk is dat bij modernere versies een ander soort stekker maar het idee blijft hetzelfde. De data en stroom loopt dus door 1 grote connector die verbinding maakt tussen rekje en slee.
Link naar reactie
[quote:4198536722="J.A.Maurer"]Bosje zo iets zoek ik ook, ik had al een topic HDD Extern maar helaas is hier niet veel op gereageerd. Weet je of het mogenlijk is om van de IDE connector een verbinding te maken met behulp van een hulpstukje en dan hier een usb van maken. Ter verduidelijking ik wil een kast maken waarin 2HDD geplaatst worden, Met een voeding en een fan. De HDD's wil ik als het kan via een usb poort aan de pc hangen.[/quote:4198536722] Maurer : laatst op de beurs de racks geizen voor IDE. Een aantal van ze stond ook USB. De slede heeft een USB connector (intern, in elk geval geen A B aansluiting). De verkopers konden me ook niet helpen. Zal je zelf moeten bekijken. Hou me op de hoogte als je meer weet van die USB aansluiting. Ik heb 1 PC thuis waar ik dat misschien opwil toepassen. Deze maand zijn er interexpo beurzen en de PC dumpdag in Adam
Link naar reactie
Bedankt, het is nu een stuk duidelijker ! Een foto zegt hier idd meer dan 1000 woorden :) Ik moet er even op letten, wat voor connecter in de slee zit en hoe de voeding wordt geregelt. Als dit door 1 aansluiting gaat is het lastig denk ik om de hd in de slede bij anderen mensen die niet een geschikte bracket bezitten (zie mijn vorige verhaal en mijn bedoelingen.) Toch denk ik dat de bracket oplossing meer voordelen biedt dan een externe oplossing. Wat denken jullie ? J.A.Maurer , Ik geloof dat er in de laatste PCM een artikel test is gedaan tussen verschillende externe HD's. Zowel usb als firewire en ook behuizingen voor zelfbouw, misschien handig om te lezen want volgens mij is dat precies wat jij wil.
Link naar reactie
De bracket en slee is een erg handige oplossing maar als je met andere mensen wilt wisselen dan moeten zij dus inderdaad dezelfde makelij bracket en slee hebben anders past het dus niet. Waar ik het destijds voor kocht was om op een eenvoudige manier te kunnen wisselen tussen verschillende OS zonder een bootmanager. Je moet dan dus een aantal hd's hebben maar daar valt wel goedkoop aan te komen, bovendien is voor alleen het OS een HD van 4 GB ruim voldoende. Ik had dus 1 HD met win98se, 1 met Win2000 , 1 met linux, 1 met win2000 speciaal voor beeldbewerking,1 met BEos en dan nog 1 met win98se om te "verknoeien" (lees: testen/proberen van nieuwe software) Houd er dus wel rekening mee dat je rekjes koopt met ingebouwde fan en dat deze dus ook weer lawaai maken, mogelijk is een rekje met 2 fannetjes die je vervolgens op 7 volt (de 12v+5volt aansluiting/rood+geel) laat draaien een stillere oplossing terwijl er toch voldoende gekoeld wordt dan een rekje met 1 fan die 6000 toeren draait. Als de opzet delen van data met andere mensen is dan zou je denk ik beter kunnen gaan nadenken over usb/firewire om de simpele reden dat dat altijd werkt/plug and play is. Helaas is dat wel (nog steeds) wat duurder.
Link naar reactie
Data uitwisselen : vroeger deed ik dat met een besloten groep van 8 man en we hadden allemaal dezelfde. Leuk op een beurs. Wat kost ie ? En wat kosten ze als we 24 stuks nemen ? Heb geen 24 stuks bij me ? Volgende stand. Tegenwoordig gebruik ik ze zolas rwillegen zegt : voor meerdere OS'en , makkelijk als je een andere HD als C; schijf wil etc.. Data uitwisselen doen we tegenwoordig met CDRW. Succes
Link naar reactie
Juist, maar er zijn maar weinig mensen die al firewire bezitten en usb1 is niet echt fijn om vele gigabyte's over te pompen. Ik kom vaak mensen helpen las er iets in de soep is gelopen. Dan gebruik ik weleens een lege HD van mijzelf om daar de belangrijke data op te zetten, maar als ik dan thuis kom moet ik altijd weer mijn computer openschroeven en dat is niet fijn. Anders kan ik het niet op een cd branden. Daarom dacht ik aan de bracket oplossing. Dit bied dan enkele voordelen, ik kan zelf makkelijk backups maken, zonder gedoe met de kast en het heeft enkele voordelen boven de externe schijf. Snelheid en je kunt meerdere schijven in de bracket kwijt. Als je een externe oplossing kiest, dan ben je gebonden aan de schijf die daar in zit verwerkt, nu kun je ook makkelijk opwarderen etc. Bedankt voor de hulp, ik zal er eens een paar exemplaren bekijken, want ik zie nu toch wel de voordelen van een bracket !
Link naar reactie
Ik gebruik ook een bracket voor m'n files/mp3 schijf.. Bijna iedereen die ik ken heeft er een van het zelfde type zodra ik bij iemand ben die geen slede heeft dan ik het makkelijker om je HD uit het "koffertje" te halen dan je pc open te schroeven om je hd eruit te halen. Tevens raad ik wel aan om er een met een sleuteltje te nemen want dat voorkomt het eruit halen van de slede terwijl de PC nog aanstaat.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...