Ga naar inhoud

ATA 100 harde schijf op een UDMA 33 moederbord?


Aanbevolen berichten

Nou, ik heb er dus een nieuwe hd in gehangen. Bios geflashed, Aopen zegt dat het mb nu boven 67g understeunt. Maar in dit bord en ook in een nieuwer leest de bios een WD1200BB in plaats van 800BB. Zou mooi zijn als het waar was, maar ide hdd autodetection vind niets, of een schijf van 8850mb. Windows setup kapt er op een gegeven moment mee en zegt: '..problem detected and windows has been shut down to prevent damage Driver_IRQL_not_less_or_equal In de winkel zouden ze 'm voor me geformatteerd hebben, maar het heeft niet gebaat. FDISK kapt ermee bij het checken van de integriteit van de disk bij het maken van een primaire dospartitie. wat zal ik doen, terugbrengen, of iets anders proberen?
Link naar reactie
Welk type moederbord betreft het? Zelf heb ik een Socket 7 Gigabyte 5-AX moederbord die goed overweg kan met grote schijven. Ooit een socket 7 MSI moederbord gehad die daar niet mee overweg kon. Met WIn98 ogenschijnlijk maar dat liep uiteindelijk vast en met WIn2000 dus absoluut niet. De oplossing was toen om de harde schijf in UDMA 33 mode te zetten. Dat kan met een speciaal hulpprogrammaatje dat is te downloaden van de harde schijf fabrikant. TOendertijd dat probleem ook gehad, en de MSI helpdesk heeft mij toen dat programmaatje toegestuurd. DUs ja op zich een goede service.
Link naar reactie
Wat voor IDE-kabel gebruik je ? Als je een ATA-66/100 of 133 device wilt aansluiten op een ATA-33 controller (BX moederbord) [b:095992ea36]MOET[/b:095992ea36] je een 40-aderige IDE kabel gebruiken, een 80-aderige werkt [b:095992ea36]NIET[/b:095992ea36] goed. Andersom gaat wel, een ATA-33 device op een ATA-66/100 of 133 controller kan wel met een 80-aderige kabel.
Link naar reactie
Het moederbord is een Ax59pro van Aopen, supersocket 7, ATX-bordje; Via Apollo MVP3 chipset. Ik denk dat de problemen door de combinatie van de harddisk en het moederbord worden veroorzaakt. Ik gebruik 40-aderige kabels, hoewel ik aan hun kwaliteit beging te twijfelen, zoals ik aan de hele machine twijfel. Verder zowel pio als udma op auto - staan in de bootrecord op udma 33. Hdisk geruild. De niewe werd onmiddellijk gevonden in de bios en was goed benaderbaar. Nu hebben zich nieuwe problemen voorgedaan. Denk dat ik zo'n controller-kaartje ga halen. Of een eenvoudig ata100 sdram bord. nog ff wikken.
Link naar reactie
[quote:f6d777d6e9="bluebear"]Nu hebben zich nieuwe problemen voorgedaan. Denk dat ik zo'n controller-kaartje ga halen. Of een eenvoudig ata100 sdram bord. nog ff wikken.[/quote:f6d777d6e9] Ik zou voor het laatste gaan. Maar ja, een nieuwe CPU kost natuurlijk ook wat extra. Krijg je geen vreemde foutmelding? Met het MSI moederbord zag ik dat de BIos toendertijd de schijf wel herkende als ATA66 ondanks de 40 polige kabel en dat het systeempje geen ATA 66 ondersteunde ... Na wijziging van de UDMA mode van de schijf was alles okay. Er zat wel een VIa chipset op.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...