Ga naar inhoud

Interrupt toekennen aan tv-kaart


Aanbevolen berichten

Op 31 december van het vorige jaar heb ik de Terratec Cinergy 400 aangeschaft. Op 1 januari heb ik de kaart in de computer gezet en de software geïnstalleerd. Opstarten en zenders zoeken laten. Tot zover geen probleem en na een tiental minuten waren alle zenders gevonden, weliswaar met namen die nergens op sloegen, maar dat was van latere zorg. Nu maar tv kijken. Helaas, wel beeld maar geen geluid. Toen begon de ellende. Computer opnieuw opgestart om schoon systeem te krijgen, maar het enige wat er toen kwam, was een zwart scherm en een computer die niet ver-der op wilde starten. Opnieuw een poging zonder dat dit ook maar iets opleverde, behalve een kleine hartverzakking omdat mijn pc het niet meer deed. Eerste gedachte: weg kostbare gege-vens!! De volgende dag kaart eruit en ja hoor, hij deed het weer. Gigantische opluchting. Bios aangepast en kaart in een ander slot gedaan. Opstarten en ……… beeld. Geluid gecontroleerd, aangepast volgens handleiding en ja hoor, geluid. Systeem dicht en klaar. Bijna een week ging alles goed, tot ik afgelopen vrijdag mijn videorecorder aansloot en Cinergy het signaal liet zoeken. Video aange-sloten via antennekabel. Signaal gevonden en naar links gezet. Prachtig, kon ik nu beginnen mijn oude videobanden op schijf te zetten en te branden. Nee dus, na hooguit een minuut opnemen viel het geluid weg. Cinergy afgesloten en audio-instellingen gecontroleerd. Het vinkje bleek uit het be-treffende line-in vakje verdwenen te zijn. Ra, ra, hoe kon dit. Niet getreurd, vinkje erin en nieuwe poging. Cinergy opgestart voor hernieuwde poging. Jammer, maar helaas. Computer maar eens opnieuw opgestart. Wie schetst mijn ontzetting toen het scherm zwart bleef en de computer wei-gerde op te starten. Ditmaal geen hartverzakking, alleen een gigantisch gevoel van ellende. PC open, kaart er uit en opstarten. Ja hoor, systeem startte als vanouds op. Volgens helpdesk Terratec kon het twee oorzaken hebben, of kaart defect of kaart had geen eigen irq. Leverancier van de kaart was ook overtuigd van defecte kaart en wisselde probleemloos om. Nieuwe kaart in pc, starten en lopen. Blijkt dat de kaart een irq (irq 5) deelt met de Intel ® 82801 BA/BAM USB universal Host Controller – 2443. Hoewel de pc het nu al een halve week doet met de kaart wil ik deze toch graag op een eigen irq zetten. In het Bios kan ik echter geen PCI-sloten vinden, alleen een lijst met irq’s die alleen een mogelijkheid kennen van RESERVED of PCI. Weet iemand hoe ik de tv-kaart toch kan overreden om zijn eigen irq (bijv. 4, wordt nu niet gebruikt) in beslag te nemen? PC is een Highscreen met A-Open moederbord en Pentium IV 1.7 gHz. Gaarne hulp bij dit probleem.
Link naar reactie
Oke, - Ga nar het configuratie-scherm - Open het icoon Systeem - Kies het tabblad Aparaatbeheer - Zoek daar de onderdelen van je TV kaart op (waarschijnlijk onder Besturing voor geluid, video en spelletjes) - selecteer het betreffende onderdeel - Kies voor eigenschappen - Ga naar het tabblad Bronnen - Haal het vinkje weg bij Automatische instellingen gebruiken - Kies de knop Instellingen wijzigen - Kies de IRQ en wijzig deze. Mogelijk zijn er meer onderdelen die aangestuurd worden door dezelfde kaart. In dat geval kan je waarschijnlijk er maar 1 wijzigen. Je moet zelf even proberen welke dat is. Als je er meer kunt wijzigen, dan zo veel mogelijk. - Start je PC opnieuw op en controleer de instellingen. Succes.
Link naar reactie
Helaas, heb geprobeerd om op die manier de interrupt toe te kennen, maar het lukt niet. Kan wel het vinkje van automatisch toekennen verwijderen, maar zodra ik dan het irq-nummer wil wijzigen en opslaan zegt het ding vrolijk (gemeen lachend) dat de bronnen niet gewijzigd mogen worden. Zal dus vermoedelijk toch iets anders moeten proberen of ik doe iets niet goed. Wie o wie weet de oplossing. Vriendelijke groet, Dirk C.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...