Ga naar inhoud

Dringend advies gevraagd: 2MB cache HD gekregen ipv 8MB


Aanbevolen berichten

Ik zit met het volgende probleem en heb dringend ("juridisch") advies nodig: Ik heb vorige week een harde schijf besteld die volgens de website van de winkel en de prijslijsten van de winkel zelf een Maxtor 120 GB 7200 RPM 8 MB Cache zou moeten zijn. Vandaag heb ik de schijf opgehaald en betaald (€167,50) en geïnstalleerd e.d. Ook de data heb ik al overgezet. Nu het probleem: vanavond kreeg ik een mailtje dat de schijf die ik gekocht had niet de schijf was die ik gekocht dacht te hebben. Het blijkt namelijk de Maxtor 120 GB 7200 RPM [b:4287e361a6]2[/b:4287e361a6] MB Cache te zijn. Als goedmakertje komt de winkel met een korting van 5% op deze schijf. Als ik wil kan ik ook deze schijf terugbrengen en alsnog de Maxtor 120 GB 7200 RPM 8 MB Cache kopen, maar hier betaal ik dan €197,- voor. Dat is dus zo'n 30 euro meer. Ik ben niet van plan dit te pikken: die 5% korting is niet meer dan een goedmakertje, en in een keer €30 meer te moeten betalen voor een schijf die ik in feite al gekocht heb (denk te hebben) vind ik ook totale onzin. Wat moet ik doen? Sta ik in mijn recht als ik eis dat ik de 8 MB cache versie wil hebben voor het oorspronkelijke aankoopbedrag? Moet ik gewoon meer dan 5% korting eisen? En hoe veel heb ik aan zo'n extra cache? De nieuwe HD is nu bedoeld voor data-opslag, maar als het sneller werkt wil ik er ook spellen op draaien e.d. Bovendien: wanneer ik over een jaar of zo een nieuwe PC heb ben ik van plan deze schijf over te zetten, en dan zal die extra cache wel uit gaan maken denk ik. Ik hoop dat er snel gereageerd wordt, want de winkel wil mijn reactie graag horen.
Link naar reactie
  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[b:a7b0c523f6]wat staat er op de factuur?[/b:a7b0c523f6] Als daarop staat dat het de 8 mb versie is dan is het simpel... Je hebt dan gewoon recht op de 8 mb HD. Dat ze een verkeerde prijs berekend hebben is hun probleem :) Over de snelheid zijn her en der wel wat topics te lezen, ik dacht dat de 8 mb versie over het algemeen wel wat sneller was.
Link naar reactie
[quote:a1f91e7abf="Eddey"][b:a1f91e7abf]wat staat er op de factuur?[/b:a1f91e7abf] Als daarop staat dat het de 8 mb versie is dan is het simpel... Je hebt dan gewoon recht op de 8 mb HD. Dat ze een verkeerde prijs berekend hebben is hun probleem :) Over de snelheid zijn her en der wel wat topics te lezen, ik dacht dat de 8 mb versie over het algemeen wel wat sneller was.[/quote:a1f91e7abf] Op de factuur staat de beschrijving helaas min of meer afgekapt, waardoor er niks staat over 8 of 2 MB. Wel hebben ze zelf hun fout al toegegeven uit zichzelf. Dit mailtje heb ik nog wel van ze (van afgelopen maandag): [quote:a1f91e7abf] Hallo Van der Veeken, F D, De door jou geplaatste bestelling ligt bij IAPC. - 1 x 120GB Maxtor Plus9 7200rpm 8MB UDMA133 Liquid, 6Y120PO Het totaal te betalen bedrag bedraagt: EUR 167,00 Je kunt de bestelling afhalen tijdens openingstijden. Deze zijn de komende week: van 12.30 tot 13.45 uur. Met vriendelijke groet, *naam*, Frank [/quote:a1f91e7abf]
Link naar reactie
Je probleem is een beetje dat ZEI er achter zijn gekomen en als ik het goed begrijp binnen een week. Zij bieden je ook hun exuses aan en bieden aan je een nieuwe schijf te laten kopen. Hier gaan ze echter de fout in. Ze MOETEN jou voor hetzelfde geld die 8 mb schijf leveren aangezien jij er in blind vertrouwen van uit kon gaan (omdat je wist wat je had gekocht) dat het de 8 mb versie was. Ze kunnen je wel voor de rembour kosten op laten draaien maar waarschijnlijk win je hier wel bij. Voor zover ik weet en er staat in het contract niet ergens "kleine letterjes? :P" dat vergissingen kunnen worden terug gedraaid o.i.d Dan heb jij RECHT op die 8 mb schijf voor hetzelfde bedrag als je NU betaald hebt Groeten J
Link naar reactie
Die damn edit duurt te lang :@ Ook voor bovengenoemde regel geld dat je er zeker van moet zijn dat ze niet ergens op hun site of in het contract wat bij de levering bijgevoegd is dat schrijffout en leveringsfouten voorbehouden zijn. Als dat wel zo is moet je niet langer doorgaan maar die 5% korting accepteren of de 2MB versie houden Succes! Joost
Link naar reactie
Als de prijzen zodanig zijn, dat jij er logischerwijs er vanuit kon gaan dat de prijs voor een 8 Mb-Cache schijf 167 EURO kostte, dit ook besproken hebt en ook bevestigd hebt gekregen, zullen zij voor die prijs de 8 MB-cache schijf, zelfs wettelijk verplicht moeten leveren ! Wat is er mijns inziens gebeurt ? Zij hebben het ontdekt en sturen jouw de 2 Mb-cache schijf op, om de schade te beperken, 1 briefje d'rachteraan dat de mogelijkheid bestaat tot herstellen met een additionele betaling. (hm.. ze proberen wel slim te zijn hoor) Als je rechtsbijstand hebt, dit aanmelden dat je staat op het standpunt dat de winkel het onderdeel jou moet verkopen voor de aangegeven prijs. Bijv. Jij blijft je op het standpunt stellen dat het onderdeel wordt verkocht voor de overeengekomen prijs en dat jij er nu achter komt dat een ander PC-onderdeel naar jou is opgestuurd. Verteld er desnoods bij dat "jij en jouw rechtsbijstand het hier niet mee eens zijn met deze gang van zaken?!" En alleen maar blijven praten over wat jij wilt en niet over "wat je niet wilt". Heb je geen rechtsbijstand: niks doen en blij wezen. veel succes
Link naar reactie
Ik ben niet zo goed op de hoogte van het rechtssysteem in NL, maar in BE heb je geen rechtsbijstand nodig voor zulke zaken. Een telefoontje naar Inspectie van het Ministerie van Economische Zaken en een klacht bij het bevoegde Gerechtelijk Parket volstaat. En de straffen daarvoor zijn niet mals: zie Carrefour verleden week: 50.000 € boete.....Het wordt hoog tijd dat ze zo'n fraudeurs/aftroggelaars eens op hun kop gaan zitten. Het kan ook gaan over misleidende/valse reklame. Wanneer de consument er dan inloopt, hebben ze zich plots vergist. Ieder zijn meug, maar ik zou of zal zoiets nooit aanvaarden.
Link naar reactie
Met die bon sta je hardstikke sterk! Als je namelijk het typenummer nakijkt op de site van Maxtor, dan zul je zien dat 6Y12OPO staat voor de 120 gig schijf met 8 mb cache. Diezelfde schijf met 2 mb cache heeft het typenummer 6Y12OLO. Die laatste heb ik, en inderdaad, voor die 8mb cache moest ik ca. 30 euro meer betalen. Aangezien de snelheidswinst niet zo groot blijkt (zie elders op dit forum), heb ik dat maar achterwege gelaten. Maar in jouw geval, op je strepen blijven staan! Die bon is je ijzersterke bewijs! :D Suc6!
Link naar reactie
Wat ik nog niet heb verteld, en waar ik in principe ook niks mee te maken heb, maar wat misschien voor jullie wel relevant is: De winkel die het betreft is een winkel gerund door studenten van mijn faculteit op de UT en is een stichting. Daardoor kunnen ze ook zeer lage prijzen hanteren. Voor wie het iets zegt: ze heten IAPC. De stand van zaken: ik ben net bij IAPC en heb het verhaal uitgelegd. Ze kwamen dus met die 5% korting, maar deze heb ik niet geaccepteerd. Ik heb voorgesteld een korting te krijgen op de 8 MB versie, waardoor ik bijvoorbeeld 10 € zou moeten bijbetalen. Hiermee gingen ze niet accoord. Ze beroepen zich op precies hetgeen waar ik al bang voor was: ze zijn ook maar een stichting, ook maar studenten en ze hebben geen geld om mij te "matsen" (hun woorden). Allemaal leuk en aardig, en dit begrijp ik ook wel, maar hier heb ik niks mee te maken. Bovendien kunnen ze in een geval als dit best wel een keer wat geld bijleggen. Ik heb het gevraagd, en ze staan gewoon ingeschreven bij de KvK, dus ze zijn te achterhalen en ik ga nu dus denk ik contact opnemen met de Consumentenbond. Iemand enig idee of ik daar op de een of andere manier gratis advies kan krijgen? Ik ben lid.
Link naar reactie
Vertel ze maar dat ze moeten leveren conform wat afgesproken is: 1 schijf met 8 Mb Cache d'rop voor 167 EURO. Zoniet? -> een tzaak. Mijn inschatting: 100 % winst. Maar ja, ik ben dan ook geen jurist maar ze proberen nu wat. Proberen op je gemoed in te praten enz... (zou ik ook doen). Altijd in je achterhoofd houden dat ZIJ de fout gemaakt hebben en niet jij en zei zullen helaas voor ze, moeten leveren. Consumentenbond heeft geen nut overigens. Zou ik al helemaal geen energie in steken. Alleen KTR (kantonrechter) biedt uitkomst, als zij weigerachtig blijven te leveren conform afspraak. Mijn advies: bij geen rechtsbijstand, ga naar rechtswinkel. Gevolg: dagvaarden en eisen, griffierecht betalen en afwachten. Duurt pakweg 1/2 jaartje maar je krijgt je kosten terug, griffierecht enz... Dan pakken ze wel in. Ze mikken d'rop dat je het niet doet gelet op het bedrag. En juist daarom zou ik het dus wel doen, puur gewoon voor de lol. En je leert er ook nog wat van. oh... wat heb ik een hekel aan die manier van zaken doen. Gewoon leveren, want jij hebt betaald conform afspraak. Suc6
Link naar reactie
[quote:32124f6d8c="SurfDude"]Wat ik nog niet heb verteld, en waar ik in principe ook niks mee te maken heb, maar wat misschien voor jullie wel relevant is: De winkel die het betreft is een winkel gerund door studenten van mijn faculteit op de UT en is een stichting. Daardoor kunnen ze ook zeer lage prijzen hanteren. Voor wie het iets zegt: ze heten IAPC. De stand van zaken: ik ben net bij IAPC en heb het verhaal uitgelegd. Ze kwamen dus met die 5% korting, maar deze heb ik niet geaccepteerd. Ik heb voorgesteld een korting te krijgen op de 8 MB versie, waardoor ik bijvoorbeeld 10 € zou moeten bijbetalen. Hiermee gingen ze niet accoord. Ze beroepen zich op precies hetgeen waar ik al bang voor was: ze zijn ook maar een stichting, ook maar studenten en ze hebben geen geld om mij te "matsen" (hun woorden). Allemaal leuk en aardig, en dit begrijp ik ook wel, maar hier heb ik niks mee te maken. Bovendien kunnen ze in een geval als dit best wel een keer wat geld bijleggen. Ik heb het gevraagd, en ze staan gewoon ingeschreven bij de KvK, dus ze zijn te achterhalen en ik ga nu dus denk ik contact opnemen met de Consumentenbond. Iemand enig idee of ik daar op de een of andere manier gratis advies kan krijgen? Ik ben lid.[/quote:32124f6d8c] Consumentenbond kun je proberen in te schakelen. Kijk maar wat het oplevert. Het feit dat IAPC een stichting is, maakt mi niets uit. Ze zijn gewoon ingeschreven bij KVK en zijn dus gewoon een commerciele instelling. Er is gewoon een overeenkomst tussen jou en IAPC afgesloten. In deze overeenkomst staat duidelijk vermeld, het artikel en de prijs voor het artikel. Klaar! Het enige wat relevant kan zijn, is de prijs van de 8MB uitvoering. Is deze reeel? Als ik een nieuwe auto bij de dealer kan kopen voor EUR 9.999,- ipv EUR 19.999,- omdat de 1 van het prijskaartje is gevallen, dan is de prijs van EUR 9.999,- niet bindend. Daar is jurisprudentie over. Een andere vraag is of je zoveel moeite wilt doen. En een rechtzaak beginnen. Je kunt ook voorstellen om de 2MB in te leveren. Jij je geld terug en je zoekt ergens anders een 8MB versie...
Link naar reactie
Om het wetboek er maar even bij te pakken: (rechten student :p) Als jij er in gerechtvaardig vertrouwen ervan uit kan gaan dat de prijs ook echt bij het desbetreffende product hoort. En het dus niet een absoluut belachelijke prijs is. Sta je ten volste in je recht en moeten zij de schijf leveren. Zo niet hebben ze een nogal groot probleem! Wetsartikel: Art. 3:35 BW Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging overeenkomstig de zin die hij daaraan onde de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen heeft opgevat als een door die ander tot hem gereichte verklaring van een bepaalde strekking kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil. In normaal nederlands: Indien jij er serieus van uit kan gaan (kijk als die hd voor 16 euro werd aangeboden snap jij ook wel dat dit een foutje is) dat de schijf tegen die prijs wordt aangeboden kunnen zij de overeenkomst niet ontbinden. Jij bent jou gedeelte van de overeenkomst nagekomen want je hebt betaald. Zij zijn hun gedeelte nog niet nagekomen want ze hebben het verkeerde product geleverd. Jij wint Als je meer wetsartikelen wil ik kan alles keihard onderbouwen nu beetje veel werk maar zeg het maar. Een rechtzaak win je 100% zeker De enigste vraag is voor jou wil ik dat ook aangezien je ze misschien persoonlijk kent (ivm zelfde faculiteit) maar dat weet ik niet... Laat het me even weten Groeten! En succes
Link naar reactie
Ik heb vanavond naar het bestuur gemaild en ik wacht dus nog even hun reactie af. Als ze me niet aanbieden gewoon die 8 MB schijf te leveren voor de prijs die ik nu heb betaald zal ik met hardere maatregelen proberen ze die 8 MB te doen leveren. En dan denk ik dat ik die artikeltjes van jou wel kan gebruiken, dus ik houd me aanbevolen :). En over dat ik ze persoonlijk ken: dat kan me weinig schelen, ik ken wel wat mensen direct die ook min of meer aan die stichting verbonden zijn, maar die vinden ook gewoon dat ik gelijk heb. En ik denk dat iedereen dat wel vindt, alleen IAPC wil natuurlijk zo min mogelijk verlies maken, maar dat is hun probleem.
Link naar reactie
Ik quote even het mailtje wat ik heb gehad van IAPC (ze gaan dus niet accoord): [quote:97d7c1dfd9] Mijnheer van der Veeken, Ik wil u graag namens Stichting IAPC, dat volledig bestaat uit vrijwilligers, die voor wat het bestuur betreft er elk minstens 20 uur tijd in steken om zo goed mogelijk en voor een zo laag mogelijke prijs producten te leveren aan studenten, zonder ook maar iets daarvoor terug te krijgen, wijzen op uw onredelijkheid. Waarom wil ik dat? Omdat u moet beseffen dat wij als stichting als doel hebben zo goedkoop mogelijk studenten aan studiemateriaal en aan het computergebruik willen helpen. Wij hanteren daarbij inderdaad marges, maar die marges zijn er niet voor bedoeld om voor de meeste klanten de producten duurder te maken, zodat we andere klanten kunnen matsen met onredelijke eisen. Die marges zijn bedoeld om de kosten te dekken die nu eenmaal bij een bedrijf gemaakt worden. Wij dienen ook huur te betalen. Om nu vooral te richten op het probleem. U vindt dat u bent misleid doordat er op onze prijslijst een verkeerde omschrijving van het door u bestelde product stond. U wilde blijkbaar een 8 MB schijf, vond de prijs op onze lijst erg aantrekkelijk en besloot een schijf te bestellen. Wij kwamen er op een gegeven moment achter dat er een fout gemaakt is door ons, en besloten meteen onze klanten op de hoogte te stellen en ze een aanbod te doen. De klant zou alsnog 5% van het aankoopbedrag van de 2 MB schijf terugkrijgen, of de klant kon er voor kiezen het aankoopbedrag retour te krijgen en een 8MB schijf bestellen. Bedenk wel dat wij de schijf die we terugkrijgen alweer moeilijker kunnen verkopen, omdat er zeer waarschijnlijk altijd een vorm van gebruikersschade is. Zoals u het doet voorkomen lijkt het alsof wij opzettelijk onze klanten hebben belazerd door een product te verkopen die niet voldoed aan waarvoor wij het aanprijzen. Kunt u ons 1 argument geven waarom wij dit zouden doen? Om winst te maken? Wij hebben zo snel mogelijk op deze fout proberen te reageren. U beseft niet hoe makkelijk zo’n fout gemaakt kan worden. Wij zijn geen professionals mijnheer van der Veeken, wij zijn vrijwillers en dat u daar geen rekening heeft gehouden bij het bestellen van de schijf kunt u u zelf aanrekenen. Ik herhaal nogmaals ons voorstel. U kunt u schijf terugbrengen en krijgt daarvoor uw aankoopbedrag terug. U kunt vervolgens zelf beslissen of u de 8 MB schijf wilt bestellen. U kunt ook de 2 MB schijf houden, en 5% van het aankoopbedrag terugkrijgen als u uw aankoopbonnetje aan ons kunt laten zien. Gaat u hier niet mee akkoord, dan kunnen wij helaas niets meer voor u betekenen. Met vriendelijke groet, *naam e.d.* Voorzitter IAPC [/quote:97d7c1dfd9]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...