Ga naar inhoud

XP ziet slechts deel van RAM-geheugen in computer


Aanbevolen berichten

Hallo, Onlangs heb ik Win XP op mijn oudere pc (450 Mhz met 394 Mb RAM - PC 100 SDRAM) geïnstalleerd waar voorheen 98 op draaide. Win 98 kon de 394 Mb niet zien, maar mij werd uitgelegd dat dit lag aan het feit dat Win 98 slechts 256 Mb RAM aankan. Mijn BIOS zag overigens wel de 394 Mb RAM. Mijn moederbord kon het dus zonder problemen aan (Asus P2B). Na een schone installatie van XP (de upgrade leverde te veel problemen op) herkent XP ook slechts 256 Mb RAM, terwijl op mijn nieuwe pc met 512 Mb RIMM de volledige hoeveelheid geheugen gewoon wordt herkend en gebruikt. Volgens mij zag ik dat ook het BIOS vandaag het RAM slechts als 256 Mb weergaf. Hoe is dit mogelijk en hoe zorg ik ervoor dat XP en het BIOS weer de volledige hoeveelheid RAM zien? Ik heb intern niets aangepast, noch is er iets anders met de computer gebeurd (de kast is niet gevallen of iets dergelijks). Alvast bedankt voor jullie hulp. :D
Link naar reactie
Tijdens het opstarten van je pc , kan je in het dos scherm zien ofdat je RAM goed is. Als je b.v.b 2 geheugen bankjes hebt worden deze beide weergegeven. Het kan zijn dat een bankje helemaal stuk is. Je kan ook gebruik maken van een progje om te kijken hoeveel RAM geheugen je hebt. Zelf gebruik ik MEM TURBO hiermee kan je het geheugen optimaal gebruiken, deze heeft een recover en een scrub-ram.
Link naar reactie
[quote:9c6a512b58="J.A.Maurer"][quote:9c6a512b58]per ongeluk 128mb gedeeld met je video [/quote:9c6a512b58] Er zijn mobo's die het geheugen gebruiken voor de video, maar 256mb is wel heel erg veel vindt je ook niet :roll:[/quote:9c6a512b58] hij ziet 256 van de 394, zou dus 128 shared kunnen zijn (ik geef toe dat het veel is), aangezien de bios eerst wel alle geheugen zag weet ik niet wat het anders kan zijn...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...