Ga naar inhoud

Harddisk max in pentium 1


Aanbevolen berichten

[quote:eff5b34bf0="DoubleYou"]Ik heb wat gelezen over bios updates enzo: ik heb het systeem nog niet gekocht, dus ik weet geen moederbordmerk en hd merk.[/quote:eff5b34bf0] Heeft niet zoveel te maken met PI zijn of niet. Meer een kwestie van leeftijd of het merk moederbord. Er zijn ook PII/PIII systemen die moeilijk doen ... Een goed merk werkt zorgvuldiger of levert een Bios update. Als er een bijvoorbeeld een Gigabyte 5AX moederbord in zit, dan is het 100% okay, en dat is ook gewoon socket 7 ofwel PI.
Link naar reactie
Ik was van plan om een netwerksysteempje te kopen, kost maar 25 euro (200 mhz). Ik heb hem nog steeds niet, maar ik ben er achter dat er geen geheugen in zit, geen harddisk en ook niet veel uit te breiden. In totaal zou ik 100 euro voor dat systeem kwijt zijn, en een nieuwere (met meer uitbreidingsmogelijkheid) is wel beter. Maar ook omdat ik niet veel geld heb, koop ik toch niets. Maar in ieder geval bedankt voor jullie info, daar heb ik later natuurlijk ook wat aan!
Link naar reactie
  • 4 weken later...
[quote:16d2180880="Salv"]koop dan voor wat extra snelheid een PII. Echt nutteloos zo'n Pentium I Op een PII kan je dan Win98 zetten, scheelt in compatibiliteit met sommige programma's :wink:[/quote:16d2180880] een pI draait windows 98 ook moeiteloos de mijne in ieder geval wel en deze heeft maar 90 mhz dus dat moet met die andere ook lukken
Link naar reactie
Even technisch doen, misschien dat jullie er wat mee kunnen: Processor 80486 BIOS: Award Software INC. version 4.50g 10/07/94 HDD device 1: Conner Peripherals 425 MB, cyl. 839, Hd 16, Sec 62, total sect 0. HDD device 2: Fujitsu MPG3204AT E 20 Gb, cyl. 39714, Hd 16, Sec 63, total sect 40031712. En dan is het de bedoeling om die laatste te installeren. Bios herkent hem als 2008 Mb schrijf, fdisk als 504 MB én 20 Gb. Het was niet mogelijk de Pri DOS te verwijderen, dus ook niet een nieuwe te maken FAT16 is nodig terwijl er FAT32 op staat. De fujitsu disk manager zegt dynamic drive overlay niet geupdate kan worden, en zo het programma gestopt wordt. Bij een latere run zegt hij het MBR niet te kunnen lezen. Ergens heb ik gelezen dat een 486 moederbord geen flash bios heeft: betekend dit dat de harddisk uiteindelijk niet geïnstalleerd kan worden? Plz help, liefst complete handleiding natuurlijk :P
Link naar reactie
[quote:2301d93920="DoubleYou"]En dan is het de bedoeling om die laatste te installeren. Bios herkent hem als 2008 Mb schrijf, fdisk als 504 MB én 20 Gb.[/quote:2301d93920] TJa die "én" snap ik niet helemaal. Bedoel je de detectie in normal, large en lba mode? Dat zijn verschillende manieren om een schijf te lezen. Kent jou systeem alle drie, geen van deze? In het laatste geval snap ik er dus niks van. Indien mogelijk kies voor lba en anders is denk ik normal de veiligste keuze voor die grote schijf. Maar heel eerlijk gezegd, zou ik die 20GB niet in dat systeem zetten ... Dit zal noit zo snel werken. Een 486 ondersteunt meestal slechts Pio3 of nog minder. Dat werkt dus niet zo snel. Heeft het systeem PCI sloten en IDE aansluitingen op het moederbord? [quote:2301d93920="DoubleYou"]Het was niet mogelijk de Pri DOS te verwijderen, dus ook niet een nieuwe te maken FAT16 is nodig terwijl er FAT32 op staat.[/quote:2301d93920] Ik dacht dat fdisk de boel als non-dos herkend? Dus als je iets wil verwijderen, dan moet je de non-DOS partitie verwijderen. Welke soort opstartdiskette gebruikt je. WIndows 95 of 98? De 95 versie kan dus niet altijd overweg met grote schijven en/of Fat32.
Link naar reactie
Volgens mij geen van deze modes, tenminste, ik zie het nergens staan. Bij optie "4" krijg je partitie-informatie, en daar zie je bovenaan partitie C staan, en bij Mbytes staat 19477 ofzo (heb het nu niet voor me). Maar daaronder staat "totale ruimte 504 Mb". Dit is het geval als die 20 Gb schijf er alleen in zit: dan is die ook Pri Dos. Mét de 425 Mb schijf is die 20 Gb HDD opeens een Non-DOS. Ik en mn huisgenoot hebben alle mogelijke opties geprobeerd: non-dos verwijderen, pri-dos verwijderen, het leek te lukken (hij zei dat het verwijderd was) maar het aanmaken van een nieuwe partitie lukte niet. Dus opnieuw opstarten, en de partities waren weer terug alsof er niets gebeurd was. Het systeem heeft trouwens geen PCI sloten: processor loopt op 80 MHz. Sorry maar ik ben niet echt compleet thuis in hardware...
Link naar reactie
[quote:dbab32852a="DLiekens"]Stop met het gepruts: tijdverlies.... Koop een apparte Ide-controller, ram die in een Isa-gleuf, en uw HD wordt herkent. Simpel en effectief.[/quote:dbab32852a] Neem er wel eentje met een BIos. Als je systeem een VLB bus dan kun je nog op enige snelheid gaan rekenen. Echter, het lijkt me verder geldverspilling om met deze configuratie verder te gaan. Een ISA bus heeft helaas een zeer beperkte bandbreedte. Pakweg 8MB/s voor alles. Eern VLB bus die op 40 MHz draait al veel meer.
Link naar reactie
[quote:1e0ca3a3a6="DoubleYou"]Bij optie "4" krijg je partitie-informatie, en daar zie je bovenaan partitie C staan, en bij Mbytes staat 19477 ofzo (heb het nu niet voor me). Maar daaronder staat "totale ruimte 504 Mb". Dit is het geval als die 20 Gb schijf er alleen in zit: dan is die ook Pri Dos. Mét de 425 Mb schijf is die 20 Gb HDD opeens een Non-DOS.[/quote:1e0ca3a3a6] Die 19477 wijst misschien op het aantal clusters. I.h.a. is het zo dat Fdisk niet slimmer is dan de Bios. Die 504 MB is een oude beperking. Niet indelen met Fdisk, uitgezonderd dan alles verwijderen. Als je iets aanmaakt kan er kennelijk nooit meer dan 504 MB uit voort komen. Eventuele partitionering moet je doen met die disk layer software (die kennelijk niet lijkt te werken?). Hoewel dit soort projecten heel erg leerzaam zijn (ik kan het weten), zou ik nu zelf op zoek gaan naar een andere computer of een andere harde schijf. Die 20GB past namelijk prima in een veel moderner systeem. Enne elke cent die je daar dan insteekt, daar heb je dubbel veel plezier van.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...