Ga naar inhoud

Probleem harddisk


Aanbevolen berichten

Het probleem: Er is een harde schijf. Deze is in 2 partities gedeeld C + D. Partitie C is de opstartpartitie met Windows 98SE. Partitie D is voor data-opslag. Van het één op het andere moment geeft de harde schijf bijgeluiden (getik, geratel) en hoor je hem regelmatig in de "vergrendelstand" slaan. Al snel bij het opstarten staat de boel dan vast. Als ik opstart onder Dos met de opstartdiskette, kan ik D en een andere harddisk normaal bereiken en er b.v. scandisk op los laten. Voor D is dan de conclusie geen problemen. Scan ik vanuit DOS dan C, dan begint het geratel en afslaan, maar vervolgens gaat de harddisk weer verder en geeft zelf scandisk aan: geen problemen, of een andere keer: kan vrije ruimte niet bepalen. Ook via Fdisk worden alle schijven en partities herkend en worden alle gegevens juist weergegeven. De geluiden worden duidelijk mechanisch voortgebracht. Wat ik dan niet snap is, dat dezelfde mechaniek/hardware op de D-partitie geen problemen geeft. Ik zou zeggen als er een hardware-matig defect is heeft de hele schijf er last van, dus C en D. Maar dat is hier dus niet het geval. Voordat ik het zaakje opnieuw ga partitioneren/formatteren enz. of in het uiterste geval de hd ga vervangen, toch eerst hier even de vraag wat er aan de hand kan zijn.
Link naar reactie
Als je HD begint te tikken / ratelen: als de bliksem je data ergens anders op saven, want dan begint ze de geest te geven! :cry: Heb het twee maand geleden ook gehad: tik, tik ... en ze wilde XP niet meer opstarten: vond XP niet meer (de boodschap was anders geformuleerd). Ik had hetzelfde als jij: mijn 40 Gb met twee partities. Dan zette ik mijn windows op mijn tweede kleinere schijf en bleef de D gebruiken tot een veertien dagen later de hele schijf naar de filistijnen was. Een verwittigd man/vrouw is er twee waard !
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...