Ga naar inhoud

Primefilm 1800 scanner en negative


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen een gelukkig nieuwjaar. Ik heb mijn een PrimeTime scanner 1800 voor mijn oude dias en negative afdrukken aangeschaft. Nu wil het met de dia's erg goed lukken. Maar de negativen zijn mijn te wazig, dus niet scherp. Je zou zeggen dat de focus van de camera niet goed is ingesteld. Ik heb wel foto's van die negativen en daar is niks mis mee. Heeft iemand ook zulke problemen en weet iemand wat men dan doen moet??? Gr. Werner
Link naar reactie
Tja, zelf ben ik ook niet zo tevreden over deze scanner. Voor web gebruik vind ik de foto's okay. Als er voldoende kleurverschil is dan gaat het ook wel goed. Komt het op de details aan, bijvoorbeeld allerlei kleurnuances in strand zand, tja, dan is deze scanner niet bruikbaar. Als je er zeker van bent dat het scherp stellen niet goed is, dan zou ik de scanner terug brengen naar de leverancier. Welke Windows versie gebruik je overigens? En welke software versie?
Link naar reactie
Spijt mijn dat mijn bericht in het verkeerde forum is terechtgekomen. Ik heb toch goed voor uitgekeken maar het toch niet goed gedaan. Warom geef je dan niet de goede topic aan en niet move to.. Hans, Ik werk hier met windows 98 SE en met cyberview PC 2.41 Je kunt je wel voorstellen dat het voor dit geld niet te grote verwachtingen zijn. Maar het valt in het geheel tegen. De scanner doet alles wat in het boek staat dus nergens op te reclameren. Hij is al meer dan een jaar oud. Misschien moet ik nog meer experimenteren met de gamma enz. Omdat u Hans er ook niet mee tevreden bent is het voor mijn duidelijk dat het niet door mijn schuld is. Is er trouwens al een betere versie ?? In ieder geval bedankt voor de reactie. Werner
Link naar reactie
[quote:77c0149feb="w.fleischmann"]Maar de negativen zijn mijn te wazig, dus niet scherp. Je zou zeggen dat de focus van de camera niet goed is ingesteld. [/quote:77c0149feb] Even een kleine correctie: ik kan dus wel kleur negatieven inscannen. Maar, niet ieder negatief geeft een mooi resultaat. Als test, dus even een recent negatief met de "geschubte aardtong" ingescand. Deze opname oogt haarscherp. Deze foto zal ik binnenkort in web formaat op mijn homepage plaatsen. Een strandopname daarentegen, was weer heel slecht. Als je zeker bent dat de scanner niet goed focussed, dan is er toch wel een probleem. ook al geprobeerd de scanner vanuit de software te resetten? Ik gebruik overigens zelf ook versie 2.41
Link naar reactie
Hans Dat klopt en ik kan ook kleur negativen scannen, dat is het probleem niet. Wel, en daarom gaat het, de negativen zijn niet scherp gefocusseerd maar de echte dias zijn schitterend. Daarom mijn vraag. Ik heb uw foto's bekeken. Nu weet ik niet welke wel en niet met de scanner zijn gemaakt. De foto's zijn voor de website goed en bruikbaar. Vroeger heb ik heel veel dia's gemaakt en dat is de reden tot aanschaf van de primefilm scanner. Dat gaat allemaal goed, behalve de negativen. Nou wilde ik weten of andere met hetzelfde probleem zaten. Dat is dus blijkbaar wel zo. Bedankt Hans voor je uitleg, veel succes met je hobby. Werner
Link naar reactie
[quote:9cff81e965="w.fleischmann"]Dat klopt en ik kan ook kleur negativen scannen, dat is het probleem niet. Wel, en daarom gaat het, de negativen zijn niet scherp gefocusseerd maar de echte dias zijn schitterend.[/quote:9cff81e965] Zojuist even de probleem negatieven (met strand) uitgeprobeerd. Ik had dus voor mijn laatste vakantie een CD-Rom laten maken, daarmee heb ik onder meer het scan resultaat beoordeeld. Wat ik jammer vond van de CD-ROm was dat de resolutie beperkt bleef tot 1536x1024. Dit is volgens mij te weinig voor serieuze doeleinden. Wat mij opvalt is dat Primefilm met dit negatief een vrij goed detail geeft. De scherpte die ik waarneem bij de hoogste resolutie is zichtbaar beter dat die van de CD-Rom. Dit geldt ook voor de kleurdetail in het algemeen. Maar kennelijk gaat het mis als het kleurdetail aan de lichte kant is of het kleurdetail te klein is of verzuipt in de ruis. De CD-Rom toont duidelijk de zandhoopjes op het strand. Bij de Primefilm scan zijn deze niet te zien! Ik kan eens kijken of ik van die 2 foto's een webfoto kan maken waarop dat te zien is. De eerste paddestoelenfoto (geschubte aardtong) is vandaag ingescand. Dit is een uitsnede van de totale scan en pakweg 5x in resolutie verlaagd. De meeste scans zijn van een foto.[img:9cff81e965]http://home.hccnet.nl/h.vosman/fotos/aardtong1.jpg[/img:9cff81e965]
Link naar reactie
Ik heb dit weekend veel geexperimenteerd en ben tot de conclusie gekomen dat, waneer de negative niet goed is, d.w.z onderbelicht of overbelicht het moeilijk is om toch een redelijk resultaat te bekomen. Nu weet ik dat de focus van de opname ook hiermee te maken heeft. Uw foto van de paddenstoel is een goed voorbeeld van wat mogelijk is. Hans. Bedankt voor de discussie. Veel succes met uw hobby. Werner
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...