Ga naar inhoud

Enorm swappende HD


Aanbevolen berichten

Ik heb op mijn nieuwe pc (Athlon XP 2200+ met 512 MB DDR en een Maxtor 120 gb (die met 2 mb cache) HD) Windows XP Pro geinstalleerd. Op een gegeven moment, meestal wanneer ik aan't browsen ben door wat grotere mappen of mappen met grote bestanden erin, of zo'n groot bestand uitvoer, bekijk, watdanook, begint mn HD keihard te ratelen. Er valt dan nauwelijks meer normaal iets te doen op mn pc, programma's lopen vast, een scherm maximaliseren duurt meer dan een minuut, alles hapert, enzovoort. Na zo'n 5 minuten is 't afgelopen en dan werkt alles weer prima, maar na een tijdje begint ie gewoon weer. Ik heb mn virtueel geheugen-instellingen bekeken en al een aantal dingen geprobeerd (virtueel geheugen door windows laten bepalen, virtueel geheugen op 1,5x de hoeveelheid van het interne geheugen), maar 't probleem blijft. Weet iemand hoe ik dit op moet lossen? Wat zijn de beste virtueel geheugen-instellingen? Of ligt 't aan iets anders (de kleine cache van mn HD bv)?
Link naar reactie
'k Heb overigens een Asus A7V8X en 2 partities: ~45 en 75 gb. Dit zie ik in mn Task Manager tijdens het swappen: [img:f958faa820]http://www.w-dupree.demon.nl/1_ed.JPG[/img:f958faa820] Heel weinig physical memory vrij, er valt letterlijk niet met de pc te werken. Hier stopte het swappen: [img:f958faa820]http://www.w-dupree.demon.nl/2_ed.JPG[/img:f958faa820] Alles loopt weer prima vanaf dit punt, maar het swappen duurde zo'n 10 minuten. En hij begint een half uur later gewoon weer.
Link naar reactie
Sommige scanners hebben inderdaad een functie dat ze de schijf controleren als er niet veel activiteit polaats vind, maar wat ik bedoelde is een dagelijkse controle. Dat hebben sommige programma 's aan boord, waarbij ze op een vast tijdstip een scan doen. Mogelijk stond dat bij jou verkeerd, uit je reactie begrijp ik, dat daar alles in orde mee is.
Link naar reactie
Ik had op mn vorige pc (vrijwel gelijk systeem) maar een partitie (van 120 gb), en die had 't probleem nooit. En als er fouten in 't geheugen zouden zitten, zouden er toch nog veel meer errors en vage dingen moeten komen? 't Enige wat ie doet is veel swappen, voor de rest gaat 't prima. Is er niet een betere instelling voor 't virtuele geheugen?
Link naar reactie
Het mooiste is natuurlijk een eigen partitie voor je swap-file. Als je Partion Magic hebt, kun je die maken, anders wordt het wel een spektakel om een partitie te maken. Ik meen dat de grootte 2 keer die van je fysieke geheugen moet zijn. Overigens heb ik het wisselbestand in mijn systeem (Win XP, Athlon XP 2100+) helemaal uitgezet. Ik werk met 1024Mb Ram en dat gaat perfekt. Dat is dus ook nog een optie voor je.
Link naar reactie
Ik heb toch 't gevoel dat 't echt wat anders is dan een of andere instelling die wat getweakt moet worden. Er zit volgens mij echt iets fout als, zodra je een download-map of iets dergelijks opent, je pc 10 minuten onafgebroken begint te ratelen, het hele systeem instabiel wordt en je letterlijk je start menu niet meer kan openen. 't Vreemde is ook dat ie na de eerste keer swappen zegt (zie 't eerste plaatje dat ik ergens in deze thread heb staan) dat 't virtual memory te laag is, en dat windows 't automatisch wat vergroot, waarop de pc weer gaat ratelen (zie plaatje 2). Wat is ie dan aan't doen? Eerst z'n swapfile leeggooien, om daarna op te merken dat ie leeg is, zodat ie 'm weer kan volgooien? Nogmaals, ik denk dat mijn systeem stabiel zou moeten lopen, zonder dit gedoe. Daar hoef je volgens mij geen swapfile op een aparte partitie voor te hebben, helemaal niet op een betrekkelijk nieuw systeem als dit. Zijn er niet wat meer ingrijpende maatregelen die ik kan treffen, utils die 't swappen beter regelen dan windows, of is er iemand die weet waar dit probleem door ontstaat? Ik stel alle reacties erg op prijs.
Link naar reactie
Heb op het werk een soort gelijk probleem. Ik zit daar achter een Windows 2000 machine met 512 MB geheugen P3 1000Mhz. Als ik em opstart dan duurt dat enige minuten en je hoort de schijf ratelen. Als ik in verkenner kijk dan zie ik een Swapbestand van 768 Mb. Die maakt ie elke keer klaar als ik de pc opstart. Ik heb de instellingen zo gezet dat ie door windows is gemaakt. Krijg dit ook niet anders. Ik heb wel vaak 5 a 6 programma's los staan. Autocad Paintshop Pro, Oulook, excel, Word maar voordat ik ook maar wat los heb staan staat het swapbestand alweer op 768Mb.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...