Ga naar inhoud

Computer wil niet van harde schijf starten


Aanbevolen berichten

Mijn oude Dyme P90 (Intel Plato-board) wil niet meer van harde schijf (WD Caviar 850MB) starten. Spanning is in orde (5 en 12 Volt), harde schijf is ook prima (in andere computer getest). Ik wil nu de batterij op het board testen, maar weet iemand misschien waar die zit en/of wat de specificaties ervan zijn? Of moet ik aan andere oplossingen denken? Wie kan helpen?
Link naar reactie
Effe gezocht, dit onderwerp passeert nogal vaak: http://forum2.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=78972&highlight=lithium De batterij is i.h.a. makkelijk te vinden. Een rond schijfje. Nagenoeg altijd een 2032 in batterijhouder. Oh ja, dat is dus een 3V lithium batterij. Vrij makkelijk te meten en eventueel te vervangen. Heel soms is het een vast gesoldeerd type. Tot nog toe eenmaal gezien.
Link naar reactie
[quote:e3c1c4f58f="Wim Sturkenboom"][quote:e3c1c4f58f="spiderned"][quote:e3c1c4f58f="DemK"]Onthoudt wel de orientatie van de batterij. Het is doorgaans niet raadzaam deze er verkeerd om in te zetten.[/quote:e3c1c4f58f] hoe wil je dat voor elkaar krijgen?[/quote:e3c1c4f58f]Op zijn kop :D[/quote:e3c1c4f58f] :lol: :lol: ALS je dat al zou doen, doet hij het gewoon niet.
Link naar reactie
[quote:a0cb5fb9a3="spiderned"] :lol: :lol: ALS je dat al zou doen, doet hij het gewoon niet.[/quote:a0cb5fb9a3] Inderdaad. Maar dat 'ie 't niet doet was ook het probleem toch? :wink: Toch is enige voorzichtigheid geboden. Volgende tekst komt uit de handleiding van een (wat ouder) Pentium mobo: [quote:a0cb5fb9a3]Danger of explosion if battery is incorrectly replaced. Replace only with the same or equivalent type recommended by the manufacturer.[/quote:a0cb5fb9a3] Het moederbord zal niet stuk gaan, maar een diode op het moederbord zal de batterij kortsluiten indien deze verkeerd om is geplaatst (om het mobo te beschermen). De batterij kan in dat geval 'beschadigd' raken.
Link naar reactie
Nee, maar jij zei dat het niet raadzaam is om hem er verkeerd in te doen. Ik reageerde met dat hij het dan gewoon niet doet; niks meer. [quote:01f17c2d05]Danger of explosion if battery is incorrectly replaced.[/quote:01f17c2d05] :lol: :lol: Dat lijkt me echt onmogelijk; ook technisch gezien. Ik heb namelijk ook een beetje verstand van electronica en ik zie daar echt geen gevaar in. En zeker geen explosie :lol: :lol: :lol:
Link naar reactie
[quote:e55eb12456="Hans.Vosman"]Effe gezocht, dit onderwerp passeert nogal vaak: http://forum2.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=78972&highlight=lithium De batterij is i.h.a. makkelijk te vinden. Een rond schijfje. Nagenoeg altijd een 2032 in batterijhouder. Oh ja, dat is dus een 3V lithium batterij. Vrij makkelijk te meten en eventueel te vervangen. Heel soms is het een vast gesoldeerd type. Tot nog toe eenmaal gezien.[/quote:e55eb12456] dit was toch het juiste antwoord :roll: ik zei nog zo GEEN BOMMETJE :lol: p.s off topic hoe krijg ik mijn html aan voor mijn onderschrift [staat JA aangevinkt in profiel]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...