Ga naar inhoud

cd-rom branden


Aanbevolen berichten

Ik heb vanmiddag geprobeerd om een aantal bestanden met een philips rw op een cd te branden met ECC onder windows 98. Ik heb er vier gemaakt, een met verschillende sessies, daarna afgesloten, een met één afgesloten sessies, een met een niet afgesloten sessie alle drie onder Joliet en daarna nog een onder ISO9660 met een afgesloten sessie. Eén cd kan ik lezen (een van de Joliets), maar er staat niets op, bij de andere cd's kan de computer de cd niet lezen, ook andere computers niet. Ik probeerde de backup te branden, omdat ik denk dat het moederbord van de computer kapot is. De computer kan nl. steeds minder. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Vast bedankt. Gerda
Link naar reactie
Ja, ik kan met de brander wel bestaande cd's lezen, maar een installatie ervan gaat niet. Dan loopt de cpmputer vast. Ik wilde nl. eerst Norton installeren, maar dat pakt ie niet meer. De gewone cd doet het helemaal niet meer, ook niet na het verwijderen van de cd-speler in veilige modus en een nieuwe installatie. De installatie lukt dan niet meer, maar de cd-speler blijkt ook niet verwijderd te zijn. De cd ziet er trouwens wel beschreven uit als je de onderkant bekijkt. Een van de geschreven cd's kan wel gelezen worden, maar er blijkt dan niets op te staan. Ik heb de cd's gecontroleerd op drie andere computers, een met W 2000 prof, een andere, ook met win 98 en een 486 met win3.1. Op alle computers kreeg ik dezelfde resultaten. Ik denk dat er gewoon iets kapot is van de computer, de processor of het moederbord. Gerda
Link naar reactie
staan de cd-rom en brander op dezelfde IDE poort bvb IDE 2 als master/slave? dan zou er een IDE poort stuk kunnen zijn. probeer eens alleen bvb alles van IDE 2 af te halen en bvb de cdromspeler of brander als slave bij je harddisk te zetten [harddisk MASTER] zo kan je eerst bvb de cdrom speler proberen en dan de brander . is dat allemaal dan wel goed probeer dan eens een andere flatcable op IDE 2 en dan weer je apparaten aansluiten. zomaar wat suggesties voor een regenachtige dag :wink: P.S doe hier eens een online virusscan: http://housecall.antivirus.com/housecall/start_corp.asp WHO NOW :roll:
Link naar reactie
Staan de cd-rom en brander op dezelfde IDE poort bvb IDE 2 als master/slave? dan zou er een IDE poort stuk kunnen zijn. probeer eens alleen bvb alles van IDE 2 af te halen en bvb de cdromspeler of brander als slave bij je harddisk te zetten [harddisk MASTER zo kan je eerst bvb de cdrom speler proberen en dan de brander . is dat allemaal dan wel goed probeer dan eens een andere flatcable op IDE 2 en dan weer je apparaten aansluiten. zomaar wat suggesties voor een regenachtige dag Ja, dat van die IDE poort zou mogelijk kunnen zijn. Dat ga ik dus proberen. Maar kan je alleen een IDE-poort repareren of is dan toch je moederbord kapot? Enkele vraagjes: Met welk brandprogramma heb je die cd's willen branden? Is het een pas geïnstalleerde brander? Wat is het type brander? Met ECC. De brander (Philips) zit er langer in en heeft het eerder wel gedaan. zou kunnen duiden op een instabiele windows, dat is zowat het eerste wat onder windows niet lekker meer gaat. Ik heb al een nieuwe setup van Windows gedaan. Daar kreeg ik ook al meldingen dat er enkele hardwareonderdelen niet geïnstalleerd waren (overige apparaten met een vraagteken). De drivers daarvan werden nergens gevonden en ik had de volledige installatiecd's van de computer.
Link naar reactie
Gerda, In de PC- of CD-winkel zijn standaard setjes te koop voor lens-reiniging. Hierin zit naast wat reiniger (IPA) een CD met borsteltjes. Die doe je in de speler/brander, die door te gaan draaien de lens schoonpoetst. Toch denk ik dat je mobo defect is, omdat beide CD-apparaten het niet meer doen. Maar misschien werk je in een stoffige/vettige omgeving. Is ECC Easy CD Creator? Dit blijkt niet duidelijk te zijn. Groet, Maarten.
Link naar reactie
Ja, ECC is Easy cd creator. Ik denk ook dat het moederbord kapot is omdat de computer ook niet meer gewoon afsluit en ook steeds vastloopt. Ik wil ook wel met format c: aan het werk, maar daarvoor wilde ik eerst een back-up maken van de bestanden. Het gaat trouwens niet om mijn eigen computer. Daarvan heb ik bijna altijd back-ups. Door schade en schande....Het gaat om de computer van onze dochter. Ik denk dat ik nu eerst de harde schijf eruit haal en die in mijn eigen computer zet. Dan kan ik rustig een back-up branden en dan moet er maar een nieuw moederbord in. Dat laat ik dan wel controleren. En van dat reinigingssetje, dat ga ik toch kopen. Komt altijd van pas. Bedankt. Gerda
Link naar reactie
Ja, er staan gele vraagtekens. Daar heb ik al naar gekeken en ze ook in veilige modus weggehaald. Ook de cd-speler heb ik weggehaald. Maar de vraagtekens komen weer terug, ook al heb ik de drivers en de cd-rom speler kan niet meer geïnstalleerd worden. Maar bij controle in apparaatbeheer bleek hij ook niet te zijn verdwenen. Heel raar. Ik denk toch dat er wat met het moederbord aan de hand is. Gerda
Link naar reactie
[quote:77e4d04f30="vxvk"]Ik heb al back-ups gemaakt op een andere partitie. Maar de cd-rom werkt niet, dus gaat het formatteren niet. Eerst ging het nog wel en nu niet meer. Ik denk dat ik eerst nog eens een andere ide poort probeer. Als er een nieuw moederbord in moet, blijft alles gewoon op de harde schijf staan, toch? Gerda[/quote:77e4d04f30] Wat is de relatie tussen het niet doen van de CDrom-speler en het niet kunnen formatteren? Dat begrijp ik niet. Wat ik ook niet begrijp is wat het moederbord ermee te maken heeft. Nu komt het verhaal op mij over als: "ik koop maar een nieuwe fietsbel, want dat hoop ik dat ik daarmee het probleem van lekke banden oplos". Misschien moet je gewoon drivers installeren voor bijv. je IDE-controllers. Maar ik weet nog steeds niet bij [i:77e4d04f30]welke[/i:77e4d04f30] apparaten nou allemaal vraag- of uitroeptekens staan ...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...