Ga naar inhoud

Nieuw PC samenstellen, advies nodig


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik wil binnenkort een nieuw PC gaan kopen. Ik wil niet zo'n kant en klaar ding die je tegenwoordig zo vaak ziet bij Kinorama en MyCom. Ik wil zelf er eentje samenstellen. De PC wil ik vooral gebruiken voor Internet, DVD encoden en af en toe games. Games speel ik vooral op de Xbox en PS2, maar ik wil straks ook Doom3 en UT2003 kunnen spelen op mijn nieuwe PC. Dit had ik op het oog. Proc: P4 2.80 ghz of P4 3.06 ghz Harde schijf: 200 GB (7200 rpm) van Western D. of Maxtor Geheugen: 1024 mb (maar welke?) Videokaart: Geforce 2 GTS Geluidskaart: Soundblaster Live! 5.1 Moederbord: ??? Netwerkkaart: ??? (voor Chello breedband: 1024 down, 64 up) DVD-Rom: Asus CD writer: Lite On Ik wil erbij zeggen dat de video en geluidskaart van mijn oude PC komt. Over de geluidskaart ben ik uitermate tevreden. Een nieuwe hoeft ik voorlopig niet. De videokaart is uiteraard alweer wat verouderd. Helaas laat mijn budget het nog niet toe om een Radeon Pro of GF4 in te laten bouwen. Maar als de GF2 een bottleneck zou kunnen zijn voor de prestaties van mijn nieuw samen te stellen PC, dan gaat ie eruit! Bottlenecks op het gebied van Internet, Office aplicaties, Beeldkwaliteit. Voor games zoals Doom3 en UT2003 weet ik dat GF2 al verouderd is, maar voorlopig ga ik er geen games op spelen. Ik heb vooral hulp nodig bij de keuze voor de juiste moederbord, welke harde schijf, geheugen en netwerkkaart. De processor zal wel 2.8 ghz worden. De 3.06 ghz met hyperthreading enabled klinkt interessant, maar de benchmarks laten geen wereld van verschil zien. En daarnaast is ie 2 keer zo duur als de 2.8 ghz. Ik neem dus de P4 2.8 ghz in mijn configuratie mee (tenzij jullie iets anders zouden willen adviseren). De PC moet vooral SNEL zijn. Alvast bedankt voor de reacties.
Link naar reactie
Proc: P4 2.80 ghz of P4 3.06 ghz Harde schijf: 200 GB (7200 rpm) van Western D. of Maxtor Geheugen: 1024 mb (maar welke?) Videokaart: Geforce 2 GTS Geluidskaart: Soundblaster Live! 5.1 Moederbord: ??? Netwerkkaart: ??? (voor Chello breedband: 1024 down, 64 up) DVD-Rom: Asus CD writer: Lite On Proc is goed. HD: waar heb jij 200GB voor nodig? 80 is genoeg! Geheugen: Welke Os ga je draaien? Windows XXXP? 512 is genoeg Videokaart: oke, die wordt nog vervangen. Geluidskaart: is goed Moederbord: neem maar een Asus of een Epox Netwerkkaart: Sitecom heeft mooie DVD-rom: is goed writer: oke Het valt me op dat je aan de ene kant het allerbeste wilt en aan de andere kant er ouwe meuk in stopt. Ga nou niet overdrijven met 1024 MB ofzo of 200 GB, dat heb je beide niet nodig. Waarom neem je trouwens weer zo'n Pentium? Ken je geen AMD?
Link naar reactie
ProblemPC, Thnx voor je reactie. Ja, ik ken AMD. Goedkoop en lekker snel. Ik heb getwijfeld tussen een AMD 2600+ en de topmodellen van Intel (2.8 en 3.06 ghz). Aangezien de Intel qua snelheid weer vooroploopt en ik de snelste van de snelste wilt, kies ik voor de P4. De keuze van 200 GB harde schijf komt voort uit een vooruitstrevende gedachte. Ik vond 40 Gb ook al veel, maar inmiddels heb ik er 36 GB gebruikt in 7 maanden. Om dit in de toekomst voor te zijn kies ik voor een (veel) grotere harddisk. Da's alweer 1 zorg minder. Alleen weet ik niet welke ik moet kiezen, van Maxtor of WD. De snelste geeft hier de doorslag. Waarom ik ouwe meuk erin gooi, zoals de GF2? Dat is vooral omdat ik de Radeon Pro wilt hebben, maar op dit moment te duur vind. Maar die komt er volgend jaar er zeker in. De geheugen vind ik nodig voor het encoden van vob. files. Ik moet door kunnen werken tijdens het encoden. Zelfs op een AMD 2400+ met 256 MB geheugen is encoden nog een zware taak. Ik ga WinXP Pro draaien. En de opvolger over 1 of 2 jaar. Ik wil dus vooral snelheid en wilt op de toekomst voorbereid zijn.
Link naar reactie
Voorbereid zijn op de toekomst met een ultra grote hd. vind ik zonde van het geld. Nu is een 80 Gb disk heel goed te betalen. Over een jaar zijn de 200 Gb disks op beurzen ed heel goed te betalen. Koop je er over een jaartje toch gewoon een schijf bij. Als je een mobo koopt met onboard Lan (zijn er een heleboel tegenwoordig) scheelt dat je weer een pci slot, en misschien wat geld. Een netwerkkaart is een netwerkkaart, voor chello kan je gewoon de meest simpele netwerkkaart nemen.
Link naar reactie
Gelijk heb je dat je geen kant en klaar PC koopt...dat is namelijk meestal een drama....zelfbouw (of prof. laten bouwen) is inderdaad veel en veel beter! Over het systeem - Proc: P4 2.80 ghz of P4 3.06 ghz: Lijkt mij beide uitstekend hebben standaard al de 533 FsB. - Harde schijf: 200 GB (7200 rpm) van Western D. of Maxtor: Neem gewoon 2 van 80 GB...dat is uitermate handig, je hebt meteen 2 schijven en is qua opslag meer dan voldoende. Ook bij een eventueel virus vaak je redding (vooral als het om win-files gaat, zet of laat Windows dus altijd op een aparte partitie of schijf zetten!). Maxtor en Seagate zijn goed, maar ook IBM heeft goede HD's. - Geheugen: 1024mb: De meeste snelheid haal je met RDRam 1066 in combinatie de P4 533 FsB en een mobo dat voor beide geschikt is. - Videokaart: Geforce 2 GTS: Is in zo'n P4 systeem toch wel de beperkende factor. Heb je geen Radeon 9700Pro is beter dan de GeForce4 Ti 4600 in iedergeval. - Geluidskaart: Soundblaster Live! 5.1: Is prima kaartje! Moederbord: Asus P4 moederbord met 533FSB en RDRam ondersteuning zou ik aan raden. Asus is zeer betrouwbaar en hun nieuwe serie mobo's is ook lekker snel! Netwerkkaart: 3Com is zeer goed, natuurlijk PCI nemen (is het standaardslot tegenwoordig) en de meeste zijn 10/100, maar je hebt ook al 10/100/1000, maar dat heeft met kabel nog niet zo veel zin. DVD-Rom: Asus: Panasonic is het beste, maar Asus zal ook best redelijk zijn, of Lite-On CD writer: Lite On: Prima writers Succes!!
Link naar reactie
Hallo, Allemaal bedankt voor de reacties !! Met name The One voor de ietwat meer specifieke reactie. De keuze is gemaakt, mijn nieuwe PC is Dinsdag klaar. Ik heb hier en daar wat bijgeschaafd, anders zou de PC te duur worden. Dit is het geworden. Processor: Pentium 4 2.80 Ghz Moederbord: Asus P4T533-C, 5X PCI, 4X RI / Aud, ATX i850E PIV478 533 Mhz/ATA100 Harddisk: Maxtor 120 GB 7200 rpm, 8 MB Cache Geheugen: Samsung 512 MB Rimm PC1066, 16b DVD Rom: Asus DVD 16X48 IDE CD Rewiter: Lite-On 48x12x48 Burn-Proof Diskette: Sony Diskdrive 1,44 MB 3,5" Videokaart: Geforce2 GTS/Geforce2PRO (wordt in 2003 vervangen) Geluidskaart: Soundblaster Live! 5.1 Netwerkkaart: 3Com Etherlink PCI Ik vraag me alleen af of de moederbord de juiste keuze is. Ik las ergens dat de maximale CPU snelheid van die moederbord 2.53 Ghz was. In dat geval heb ik weinig aan die P4 2.80 ghz. Als iemand hier iets meer van weet, vertel het mij ASAP. Ik zou dit eventueel alsnog kunnen laten aanpassen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...