Ga naar inhoud

Vier jaar oude PC boot (alweer) niet meer


Aanbevolen berichten

Mijn "oude" PC (ongeveer vier jaar oud) boot niet meer. Een ventilator trekt wel duidelijk hoorbaar stroom, de CD rom speler doet het, maar verder lijkt er niets te gebeuren: deze PC weigert in elk geval te booten Een tijdje terug was dat ook al zo maar dat ging vanzelf (!) over. Toen had ik er wellicht meer aandacht aan moeten besteden. De PC is vier jaar terug kant en klaar gekocht (het is een Packard Bell MultiMedia 333ac) en sindsdien heb ik er nooit wat aan veranderd. Ik heb er inmiddels even in gekeken maar kon met mijn blote oog - dat niet goed weet waar het naar zoeken moet - niets geks zien. Iemand een suggestie voor de eerste stap in de oplossing van dit probleem?
Link naar reactie
Dank voor de antwoorden. Ruud: viel mijn PC maar pas na een uurtje uit, dan was ik wat verder. Ik krijg hem nu niet eens een minuut aan de praat. [quote:91db78274c="spiderned"]Oke, de CD speler doet het. Wat doet hij; hij gaat open en dicht?[/quote:91db78274c]Ik heb me inderdaad onduidelijk uitgedrukt. Meer dan laatje open, laatje dicht is het eigenlijk niet. De speler herkent wel bijvoorbeeld muziek CD's: de speler begint namelijk vrolijk te draaien als je er een muziek CD in stopt. Maar geen geluid, natuurlijk![quote:91db78274c="spiderned"]Waar stopt het boot proces precies? Geeft hij een foutmelding op het scherm of piepjes?[/quote:91db78274c]Geen piepjes helaas (van het bios, toch?) en het scherm blijft keurig zwart. Je zou dus wellicht kunnen zeggen dat het booten niet eens begint!
Link naar reactie
Tsja, als het booten niet eens begint ligt het waarschijnlijk aan de voeding. Alleen dan snap ik nog 1 ding niet: Jij zegt dat hij wel een muziek CD afspeelt; weliswaar zonder geluid, maar hij draait. Dan zou hij al door de POST heen zijn. :wink: Trouwens dat BIOS proces duurt maar een paar seconden; in 1 seconde heb hij al tientallen functies uitgevoerd dus het lijkt misschien alsof er niks gebeurd. Merk je trouwens wel dat je monitor aanspringt? Ik bedoel; krijg hij wel een signaal van de videokaart :lol: Het kan echter heel veel zijn. Als geheugen er niet goed in zit, doet hij ook vaak niks. Bij een processor storing lijkt het ook alsof er niks gebeurd. Het kan ook je mobo zijn. Kortom alles eigenlijk :lol: :lol: :lol: Probeer eens op te starten met alleen maar een videokaart en geheugen. Maak het eerst allemaal eens schoon, dus kaarten eruit en ff schoonblazen allemaal.
Link naar reactie
Sorry, wat lang gewacht met antwoord. Nee, er komt geen enkel beeld: aan een ledje op de monitor te zien krijgt die waarschijnlijk geen signaal (namelijk oranje, bij signaal wordt dat ledje groen, dacht ik). De ledjes van het toetsenbord doen niks trouwens, terwijl die normaal vlak na het opstarten kort oplichten, toch? Enfin, dit is misschien wat voor de lome dagen tussen kerst en nieuw. Maar hoe doe je dat: alleen video (makkelijk, want onboard) en geheugen. Alles (floppy, harddisc, modem, geluid, etc.) loskoppelen? Wat mag je dan hopen: dat er iets van signaal naar de monitor gaat?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...