Ga naar inhoud

Probleem met garantie


Aanbevolen berichten

Mijn vader heeft problemen met de verkoper van zijn computer. Via het pc-privé project van zijn vorige werkgever had hij bijna 3 jaar geleden bij Databyte in Steenbergen een pc aangeschaft. Al die tijd werkte die als een tierelier, tot 2 weken geleden. Mijn ouders hebben de computer op hun slaapkamer gezet, maar omdat ze niet tegen dat gezoem dat zo'n computer maakt - ook als ie uitstaat - kunnen, halen ze er elke avond de stroom af (ze hebben zo'n computerverlengdoos met een zo'n rode stroom aan/uit knop). Op een dinsdag wilde mijn nog thuiswonende broertje de computer aanzetten en zette de stroom aan. Zonder dat de computer was aangezet begon (dat zei mijn broer ten minste) het lampje te branden en werden rare geluiden gemaakt, daarna niets meer. Omdat ik alleen in de weekenden thuis ben, lieten ze de leverancier komen. Hij viel nog in de garantie. Ter plekke kon Databyte de boel niet oplossen, dus namen ze hem mee. Na wat onderzoek kwamen ze tot de conclusie dat de computer helemaal dood was, de enige 2 onderdelen die nog functioneerden waren de processor en 1 van de 2 netwerkkaarten! Gelukkig zat er nog garantie op, zou je denken. Niet dus, hoewel hun folder sprak van [b:62c9a99703]onvoorwaardelijke garantie[/b:62c9a99703], claimden ze nu dat dergelijke schade niet door een probleem in de computer kon worden veroorzaakt. Het moest een stroompiek zijn of iets anders, want verder dan de computer zelf konden ze niet kijken. Nu kan ik niet beweren dat ik meer computers in en uit elkaar gehaald heb, dan die lui van Databyte, maar ik twijfel toch wel aan hun oordeel. Een stroompiek zou dan namelijk ook de boxen, monitor, printer en scanner die op dezelfde doos zaten aangesloten hebben moeten treffen. Maar nog belangrijker, ook al hebben mijn ouders al sinds begin jaren tachtig een pc en nog nooit een stroompiek gehad, sinds 3 maanden hebben ze een piekbegrenzer, die zoiets onmogelijk moet maken! Het is dus een soort welles nietes verhaal geworden. Ik beweer dat het onmogelijk is dat er een externe oorzaak is en zij beweren dat het onmogelijk een interne oorzaak is. Kunnen jullie mij misschien suggesties voor interne oorzaken? Via een kennis van me, een systeembeheerder, hoorde ik van het verhaal dat de transformator op 110V kan worden ingesteld en dat dan ook het hele systeem naar de Filistijnen is. alvast bedankt
Link naar reactie
Het lijkt me heel moeilijk te bewijzen, maar het meest aannemelijke lijkt me dat de netvoeding het heeft begeven. Dat de CPU en de netwerkkaart nog functioneren lijken me wel een klein wonder. Zijn er lampen gesprongen, bij jullie? Bij anderen die in de omgeving wonen? Wasmachines, TV's videorecorders die zomaar stuk zijn gegaan? Nee, dan lijkt me een spanningspiek niet te bewijzen. Zonder allerlei extra problemen lijkt me dat verhaal van die spanningspieken onzin.
Link naar reactie
[quote:6fb164830d="Machi"]Via een kennis van me, een systeembeheerder, hoorde ik van het verhaal dat de transformator op 110V kan worden ingesteld en dat dan ook het hele systeem naar de Filistijnen is. Alvast bedankt[/quote:6fb164830d] Dat kan zeker. Op mijn werk heb ik zo een computer in rook zien opgaan. Domme collega dacht dat dat rode schuifje aan de achterkant de reset-knop was...... ECHT gebeurd.
Link naar reactie
[quote:c4118f298c="Machi"] Het moest een stroompiek zijn of iets anders, want verder dan de computer zelf konden ze niet kijken. [/quote:c4118f298c] Vraag bij Dynabite de garantievoorwaarden eens op. Daar staat doorgaans in wanneer je geen garantie krijgt (bijv. als je zelf gaat sleutelen aan het systeem). In principe moeten zij de schade repareren behalve als ze kunnen aantonen dat jouw vader 'in overtreding' op de voorwaarden is geweest. De bewijslast ligt dus bij hen. Overigens is Dynabite aangesloten bij [url=http://www.stichtingcomputerconsument.nl]de stichting computerconsument[/url] mogelijk dat je daar wat aan hebt. Zelf heb ik een dergelijk gevalletje met mijn pc gehad waar binnen 1,5 maand tot driemaal toe de voeding overleed. aangezien ik mijn computer volgens de voorschriften (geaard stopcontact) had aangesloten hebben ze alles zonder gezeur vervangen (en in derde instantie het probleem definitief verholpen).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...