Ga naar inhoud

H.D niet wordt niet herkent :(


Aanbevolen berichten

[quote:37e57fd4d7="BrigitteW"]Wordt ie herkend in het bios? Kabel kapot? Voeding goed aangedrukt? Kan het mobo schijven van 40 GB aan?[/quote:37e57fd4d7] Wordt niet herkend in de bios!!! Het is een 2e schijf die een andere gaat vervangen. Het aandrukken en linten vervangen is gedaan, daar ligt het niet aan. Hoe weet ik of het mobo 40 gig schijven aan kan? Ik heb geen gebruiksaanwijzing. Moet ik nu misschien flahsen ?
Link naar reactie
[quote:b647f5cd6c]Wat voor pc is het. staat trouwens de 1e kleine hd wel op master en de 40gb op slave? anders even in de bios laten autodetecten[/quote:b647f5cd6c] PC is een AMD 300 mhz op een Biostar mobo(bestaat dat) dacht ik met 64 geheugen. 1e schijf op primaire master met een cd-rom als slave en de nieuwe schijf op de secundaire IDE als master met een brander als slave. Auto detect helpt niet!!!! wordt niet herkent. PS Is de pc van mijn schoonvader ( en daar staat hij ook)dus ik kan niet even kijken welke mobo het is.
Link naar reactie
Even een update. De harde schijf wordt nu herkent! De oplossing was een extra jumper!!! Niet bijgeleverd en was niet bij de jumpersettings overzicht op de HD. Als iemand het zelfde probleem heeft mail ff. Bijna uiteraard heb ik nog 1 probleem. De HD van 40 gig laat maar 31 gig zien en gebruiken.....Het schijnt dat je daar een programmatje van de frabrikant kan downloaden maar ik kan het niet vinden ( Mijn Engels is niet zo best) De H.D is western Digital ( Wd 400 BB )
Link naar reactie
Geen idee waar het aan ligt, maar ik heb ook een Western Digital(40 GbWesternDigital Special Edition 400JB - 8mb cache - UATA-100 - 7200 rpm) en die wordt gewoon herkend in zijn 'ware grootte'... Dus ik zou het niet zoeken bij je HD ... Misschien is hier http://forum2.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=61277&highlight=herkend wel een tip voor jou bij...
Link naar reactie
Hi, het is geen probleem van je harde schijf - die is waarschijnlijk wel goed. Het extra jumpertje is inderdaad de door WD (Seagate doet dat ook) aangedragen oplossing. Het tooltje dat je zoekt is een hook-13 misleidertje (een of ander haakje dat iets met het uitlezen van de bios van je HD doet). Hierbij wordt wat aanvullende informatie in de mbr van je nieuwe hd gezet. Dit klinkt enger dan het is, je kunt nog steeds booten naar bijvoorbeeld dos of in veilige modus, ook bootdiskettes blijven gewoon werken - maar je moet wel de help-file lezen. Inmiddels heb ik meerdere obsolete pc's met een nieuwe hd (van 40 gb) uitgerust - en inderdaad ben ik altijd tegen dit probleem opgelopen. Oja, het tooltje dat je zoekt heet "easydisk" en is bij seagate en western digital te vinden. Installeer het tooltje op een diskette en herstart. Lees de uitgebreide helpfile op die diskette, hier staat ook hoe je de bios in moet stellen mbt je nieuwe (te grote) hd. Pas de bios-instellingen aan zoals opgegeven en herstart. Installeer het tooltje en geniet van de zee van ruimte :D Greetz, dJezzer 8)
Link naar reactie
[code:1:6774812e88] Western Digital 40GB Harddisk inbouwen in oudere Pentium II Laat de HD eerst detecteren in de BIOS. Als dat lukt is er geen probleem. Indien de BIOS de HD niet herkent, is waarschijnlijk de BIOS van het moederbord verouderd. AWARD-BIOSsen van 10081998 en ouder zijn in ieder geval te oud. Schijven tot 32GB zullen daarmee geen problemen opleveren. Er zijn twee mogelijkheden om tot een oplossing te komen: het upgraden van de BIOS van het moederbord, wat een risico betekend voor de computer. Zeker als niet geheel duidelijk is welke upgrade de juiste is. Of een bezoekje aan de Western Digital website voor een exemplaar van het tooltje EZmaker. Dit is een bootmanager, die zich in de MBR van de harde schijf installeert en het int13h probleem oplost of omzeilt. Op deze wijze wordt de volledige capaciteit van de schijf benut. De werking van het programma is eenvoudig, waardoor een handleiding overbodig is. Om het programma zijn werk goed te laten down is het wel nodig dat de harde schijf gedetecteerd wordt in het systeem. Dat kan onder meer door de pennen 3 met 4 en 5 met 6 te jumperen. De door de BIOS gedetecteerde schijfcapaciteit is dan 33 GB. Door daarna op te starten van de EZmaker bootdisk kan de volledige capaciteit worden benut. [/code:1:6774812e88] Ik wist wel dat ik er een verhaaltje over had geschreven! :D Topicstarter zal je er meer over kunnen vertellen - 't is 'r tenslotte gelukt :wink: Greetz, dJezzer 8)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...