Ga naar inhoud

Advies aanschaf soundcard gevraagd.


Aanbevolen berichten

Hallo, Toen ik anderhalf jaar geleden een nieuwe PC kocht heb ik daarbij voor de een-na-goedkoopste geluidskaart gekozen; dat was toen de SB AudioPCI128 van Creative Labs, omdat ik er van overtuigd was dat ik alle extra opties van andere (duurdere) geluidskaarten toch niet gebruik. Nu is dat ook wel zo, maar ik ben er toch een beetje ontevreden over: de geluidskwaliteit is slechter dan die van mijn oude SB AWE64 (ISA-kaart dus past niet in nieuwe PC). Komend weekend zijn er weer HCC dagen dus ik dacht, laat ik daar eens gaan rondkijken voor een nieuwe geluidskaart. Ik draai veel mp3-muziek en CD's op mijn PC. Ik bewerk wel eens geluid (voor Flash-filmpjes) en af en toe maak ik wel eens muziek met bv Acid (ook voor Flash-filmpjes :P ). Acid doet veel realtime berekeningen op wav-files, maar op mijn AWE64 in mijn Pentium 133 werkte dat ook prima, als ik maar niet te veel effecten had aanstaan. Een midi-poortje leek me ook wel geinig omdat ik er een keyboard op wil aansluiten. Ik sluit de kaart analoog aan op een externe versterker. Oja ik speel uiteraard ook regelmatig een spelletje (vooral Counter-Strike). Ik zit zelf te denken aan de SoundBlaster Live Player 5.1 aangezien die gunstig geprijsd is ( 39 euro ). Is dat wat? Of moet ik meteen gaan kijken voor een Audigy? Ik weet niet zo goed wat daar de voordelen van zijn. Op tweakers.net zag ik dat ze in het high-end gamesysteem van vorige maand een Terratec DMX Gfire LT 24/96 hebben gestopt maar die is 141 euro! Heeft waarschijnlijk te maken met digitale uitgang en hogere sample-rate of zo. Is dat dan wel de moeite waard? Heeft er iemand misschien een andere suggestie, of is mijn pci128 eigenlijk wel goed genoeg en is het niet de moeite om een andere aan te schaffen? Alvast bedankt. Groet -Buur
Link naar reactie
ga eens wat site langs en bekijk de wat oudere reviews bv op www.hardware.info deze is geloof ik regelmatig goed getest en niet zo duur meer Terratec DMX Xfire 1024 (of de hercules variant ervan) Philips heeft ook een paar goede geluidskaarten in het assortiment tegenwoordig zoals de Philips PSC706 Acoustic Edge (duurder dan de terratec)
Link naar reactie
De live is een goede kaart, daar zul je naar mijn idee geen spijt van krijgen. De Audigy is een generatie nieuwer dan de Live! Geluidskwaliteit is wat beter, meer EAX mogelijkheden, etc. Audigy 2 eenzelfde verhaal. Het is meer de vraag wat je wilt besteden. Ik zou zelf op dit moment geen Live! meer aanschaffen. De Audigy 2 is al te koop voor 99 euro, en dat zou ik er wel voor over hebben. Een Audigy kost 75 euro.
Link naar reactie
Dat is nu juist het probleem: Ik vraag me af of het eigenlijk wel nut heeft om geld te gaan besteden aan een geluidskaart, terwijl ik er al eentje heb die prima werkt. Ik vind alleen de geluidskwaliteit tegenvallen (zeker als ik het vergelijk met die AWE64 dus) en op sommige momenten is het storend dat hij maar 1 kanaal heeft (m.a.w: als een Flash of Shockwave site het wav-kanaal bezet, kan ik geen MP3tjes spelenen zo). Of andersom: als WinAMP aanstaat maar geen mp3 afspeelt, komt er toch geen geluid uit websites... Ik moet dan eerst WinAMP helemaal afsluiten. Daar heeft die AWE geen last van. 99 euro is nog altijd meer dan 217 gulden en dat vind ik een hoop geld voor een geluidskaart. Okee, mijn allereerste SB 1.5 mono heb ik voor 499 gulden gekocht, maar dat is lang, lang, heel lang geleden (1992 of 1993). Later heb ik die omgeruild voor een Pro en nog veel later heb ik ooit 199 gulden betaald voor die AWE64 (dat was 1 mei 1998 om negen minuten over 4 's middags)... Jammer dat het een ISA kaart is en dus niet in mijn Pentium 3 past (alleen PCI). Die kaart is namelijk verder prima voor mijn wensen. Toen ik die SB128 uitkoos dacht ik dat dat wel een PCI equivalent zou zijn van de AWE64. Kwa mogelijkheden misschien wel, maar kwa kwaliteit dus niet - dat hoor je meteen. Ik zat nu dus te denken aan een euro of 70 maximaal, maar dan moet ik toch wel verschil kunnen merken met mijn huidige SB128. Over de Philipskaart die hjs heeft genoemd lees ik inderdaad veel goede dingen en kost 77 euro. Ik lees trouwens veel over slechte drivers en bugs in de SB Live... Wel vreemd want ik dacht dat Creative Labs toch wel een redelijke naam had. Weet iemand daar wat meer van? Of heeft iemand nog andere suggesties? Groeten van Buur
Link naar reactie
Je zou eens bij Terratec voor de 512i (digital) kunnen kijken voor ca. 40€ of voor de DMX XFire 1024 voor ca. 60€. Hercules was al genoemd, de gamesurround Muse kost ook maar ca. 40€. Philips is misschien met de 2 goedkoopste edges ook het overwegen waard (al weet ik niet hoe de kwaliteit/stabiliteit is) want die kosten ca. 60-70€. Ik zou zeggen dat er keus genoeg is. :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...