Ga naar inhoud

HELP !! Waar zijn mijn partities?


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, na een tijdje gesurfd te hebben op de forums is wel gebleken dat er veel gebruikers zijn met enorme computerkennis..... Ik hoop daarom ook dat deze mensen mijn misschien kunnen helpen met mijn probleempje (?!). Ik weet niet precies waar het aan ligt maar na het rebooten van mijn pc ben ik mijn partities kwijtgeraakt. Ik heb twee harde schijven in mijn systeem. Eentje daarvan zit in zo'n bracket die je eruit kunt halen. Die harde schijf heb ik op slave staan. (Hier staat Win XP op)De andere schijf zit gewoon -zeg maar vast- in mijn pc. (Hier staat Win 98 op). Is mijn data nog te redden of ben ik echt alles kwijt?? :oops: :o Alvast bedankt voor de tips/hulp!! Een newbie op de forum
Link naar reactie
Tommy, Ik begrijp je paniek. Alles weg, dus radeloos. 1. Kan je nog opstarten met een DOS-flop? Kan je dan een partitie C: benaderen? 2. Heb je de aansluitingen van de flat-kabel al eens aangedrukt? Als deze vast lijkt te zitten, maak deze dan iets los en druk opnieuw aan. Mogelijk is de verbinding op het moederbord / insteekkaart losgeraakt. Dit lijkt weinig waarschijnlijk, maar het is ook weinig waarschijnlijk dat je door herstarten je partities kwijtraakt. LET wel op dat je tijdens dit aandrukken steeds met het PC-chassis verbonden bent (heet wel aarding, maar je moet dezelfde potentiaal als je PC hebben). Groet, Maarten.
Link naar reactie
:D Bedankt voor jullie reacties. Ik weet dat ik in mijn verhaal niet alles verteld heb. Het was een dual boot systeem. Alle twee de harde schijven bestaan uit twee partities. Een partitie voor het besturingssysteem en een partities voor alle programma's en data. De drive waarop ik mijn partities ben kwijtgeraakt is de slave schijf (zoals eerder gezegd zit deze in zo'n bracket die je mee kunt nemen. Op deze schijf stond op de C: partitie WinXP en op de D: partitie alle programma's en data. Op de andere harde schijf ben ik niets kwijtgeraakt. Daar stond op de C: partitie Win98 en op de D: partitie ook programma's en data. Onlangs ging ik na het overbrengen van een paar bestanden vanaf een laptop op mijn harde schijf (de slave schijf) mijn pc rebooten. Na het rebooten zag winXP de D: partitie niet meer. Als ik Partition magic opstart dan zie ik dat de D: partitie wordt gezien als "Unallocated". Het probleem zit hem nu juist in dat juist DIE partitie de grootste is en bijna alle data van mij daarop staat. (Werk voor school en urenlange downloads van mp3 en divx voorgoed in rook opgegaan!! snik!! :cry: ) Mp3's en dergelijke kun je nog altijd opnieuw downloaden maar werk voor school :( is belangrijk en onmisbaar. ) Geen idee hoe dit heeft kunnen gebeuren want ik heb wel een virusscanner op mijn pc. Er moet een opossing zijn...ik heb erwel naar gezocht maar vond eigenlijk niets bruikbaars. Als ik mijn partitie tabel kan herstellen dan zou ik wel mijn kostbare data kunnen redden. Maar hoe moet dit? nogmaals HELP! :o
Link naar reactie
Tommy, Ik hoop dat je het probleem op een goede manier kan oplossen en de partitie weer leesbaar kan krijgen. Maar je kan ook gaan voor plan B. Dit houdt in dat je zoekt (ZDNet bijv.) naar programmatuur voor 'data recovery'. Er is wat shareware beschikbaar, wat de indeling van je schijf onderzoekt en na een half uurtje 'denken' een voorstel doet over de meest waarschijnlijke schijfindeling. Ik heb een keer een probleempje gehad, waarbij mijn HELE schijf dreigde te worden geformatteerd (ik wilde alleen een partitie formatteren). De formattering was begonnen, maar ik wist het af te breken. Dus de schijfindeling naar zijn grootje. Een aantal shareware data recovery programma's down gelood en uitgeprobeerd. Eigenschap van al die programma's is dat ze werken vanaf flop of harde schijf, en de probleemschijf daarnaast bijhangt. Na het lezen van de gehele schijf (kan lang duren) wordt dus een overzicht gegeven van de meest waarschijnlijke schijfindeling en kan je een (probeerversie) beperkt aantal files naar je goede schijf kopieren. Dit plan B wijzigt niets aan je schijf, dus het proberen waard. Groet, Maarten.
Link naar reactie
Mogelijk heb je allang de oplossing gevonden. Zo niet dan even een vraag: Heb je de juiste versie van Partition Magic, geschikt voor XP? Ik vermoed dat de oorzaak ligt in Windows XP en vraag me af of je in staat zou zijn om via de herstelconsole de zaak weer aan het werk te krijgen. Tip 1: Ga eens naar een boekhandel en zoek het boek "Handboek Windows XP" van Microsoft en uitgegeven door Academic Service. Lees op pagina 66 eens hoe het opstartproces van Windows XP gaat, mogelijk krijg je dan enig idee waar de oorzaak zit van jouw probleem. Tip 2: Haal je eerste hd eruit (de master) en plaats de 'losse' hd als master en probeer op te starten, eventueel met behulp van je opstartschijf (diskettes of de originele XP-cd). Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...